Záverečná výstava: Tvoriť môže každý!
Záverečná výstava výtvarných prác, ktoré vznikli počas vzdelávacieho projektu Tvoriť môže každý 2024 v Nitrianskej galérii.
Viac o výstaveTereza Darášová
Tereza Darášová študuje maľbu len tretí rok, ale jej tvorba je už zvláštne vyprofilovaná. Pracuje s primárnym textilným materiálom – kútne plachty, vzorkovníky, výšivky…
Viac o výstavePoznámky k pobytu v krajine
Pozornosť je kľúčová k tomu, aby sme nechali krajinu na seba vplývať. Pomaly kráčať a učiť sa počúvať kamene starnúť…
Viac o výstave(Ne)buď precitlivený! Emócie v umení
Odkiaľ prichádza zvýšená potreba vyjadrovania emócií v umeleckej tvorbe v poslednom období viac ako inokedy predtým? S čím súvisí tento obrat k emóciám nielen v umení, ale i v spoločnosti v širšom slova zmysle? Aktuálne sledujeme, ako sa vzťah ľudí k emóciám, k ich prežívaniu a vyjadrovaniu začína pomaly meniť…
Viac o výstaveSpoločná niť
Tkanina, ktorá vždy bola bežnou súčasťou života, prináša rôzne paradoxy. Niekedy je príliš uctievaná, inokedy opovrhovaná. Niečo, čo nás ľudí spája vo forme módnych trendov a zároveň odpája od tých, ktorí ich nenasledujú. Niečo, čo nás chráni, zakrýva a niekedy, naopak, o nás veľa prezrádza. Za jej výrobou je často drina a smútok, ktorý inde prináša márnivosť a radosť…
Viac o výstaveParalelné svety
Samostatná výstava Oľgy Paštékovej bude tematizovať vzťahy človeka so zvieratami, prírodným a mestským prostredím. Autorku zaujíma, ako vyspelá civilizácia a kultúra vplývajú na pôvodnú, divokú prírodu, ako ju ovplyvňujú a pretvárajú, ako spolu existujú…
Viac o výstaveMilovať ako každý
Výstava Milovať ako každý skúma vzťah medzi láskou a radikálnym prijatím a tým, čo zostáva skryté ako niečo tiesnivé, čo Freud označil za „das Unheimliche“ na materiálnej úrovni. Výstava prináša diela z posledných ôsmich rokov, textilné objekty a plátna ako textilné objekty, v ktorých autor pracuje…
Viac o výstaveSvet Karola Barona
Z Baronovych pastelov, kresieb, malieb, sieťotlačí, vystrihovačiek, objektov a veľkoplošných inštalácií zakaždým na nás dýcha čierny humor, groteska, jemný vnútorný smiech, ale aj sarkazmus a irónia každodenného života. Čo by sa stalo, keby na nás bytosti z Baronových diel prehovorili? Čo by sa stalo…
Viac o výstaveVenuša, ulica, dlaň, kosť…
9. február — 7. apríl 2024
Prvá samostatná výstava autorky Martiny Rötlingovej je na tému ženy-hrdinky. Rötlingová sa často inšpiruje z diel starých majstrov. Posledné dva roky sa vracia k autoportrétu. V jej tvorbe vieme čítať niekoľko námetov, s ktorými sú ženy konfrontované…
Viac o výstaveZáverečná výstava: Tvoriť môže každý!
Výstava predstaví výtvarné práce účastníkov výtvarných tvorivých dielní, ktoré vznikli v letných a jesenných mesiacoch počas vzdelávacieho projektu Nitrianskej galérie Tvoriť môže každý 2023 k výstavám Dotkni sa výtvarného umenia!
Viac o výstaveLínia lesa
Zmeny klimatických podmienok na Zemi spúšťajú rôznorodé procesy v prírode. Niektoré z nich sú viditeľnejšie než iné, no jedno je isté. Všetko sa mení a rýchlosť zmien naberá na obrátkach. Často je už príliš neskoro na záchranu a tak sme svedkami neustáleho zániku starých a vzniku nových foriem života…
Viac o výstavefocusfocusfocus
Výstava Slavomíry Ondrušovej vychádza z jej záujmu o kresbu, z premýšľania o nej, o jej vizualizovaní a zhmotňovaní. Kresba sa tak stala nielen autorkiným prostriedkom vlastného uvažovania, ale aj prežívania a vyjadrovania. Jej kresby sú dojímavé, niekedy vtipné, no hlavne pravdivé. Kresba je pre ňu „rozhovorom samej so sebou“.
Viac o výstaveLACUS
Prvá samostatná výstava Lucie Žitnayovej v Galérii mladých predstavuje autorku pochádzajúcu z regiónu. Názov výstavy LACUS (latinsky rybník) naznačuje tému, s ktorou autorka dlhodobo pracuje. Jej život je odmalička spätý s priestorom rybníkov v Malom Záluží, kde vyrastala…
Viac o výstaveDostatočne ďaleko / Far Enough
Andrea Rošková sa vo svojej tvorbe opakovane vracia k otázke fungovania a prítomnosti človeka v spoločnosti. Skúma hranice medzi jeho činnosťou, pôsobením v systéme a jeho komfortnou zónou. Potrebou byť užitočným a neviditeľným zároveň. Byť súčasťou čohosi, no zároveň byť ukrytý. Kde je „dostatočne ďaleko“?
Viac o výstaveRodinné záležitosti
Výstava Rodinné záležitosti mapuje tvorbu autorov a autoriek, ktorí sú rôznym spôsobom rodinne poprepájaní. Reflektuje ich vzťahy a rodinné súvislosti v kontexte umeleckej tvorby. Ide o sociologicko-psychologickú sondu do medziľudských vzťahov v špecifických umeleckých (viacgeneračných) rodinách vo vzťahoch rodič
(otec) – dospelé dieťa (syn) a manželských pároch.
Dotkni sa výtvarného umenia!
Haptická výstava Dotkni sa výtvarného umenia! je prvou výstavou, ktorú Nitrianska galéria pripravila pre nevidiacich a slabozrakých návštevníkov v rámci tohtoročného projektu Tvoriť môže každý!
Viac o výstavemore
Podľa slovníka je more mohutná masa slanej vody vypĺňajúca priestory medzi kontinentmi. No všetci dobre vieme, že more je viac…
Viac o výstaveBiela na bielej
Výstava Biela na bielej predstavuje výber prác študentov Katedry výtvarnej výchovy a tvorby, Pedagogickej fakulty UKF v Nitre.
Viac o výstaveUniverzum technických obrazov
Univerzum technických obrazov je názov spoločnej výstavy fotografky Emy Lančaričovej a vizuálnej umelkyne Veroniky Šmírovej, ktoré sa v spoločnom výstavnom projekte stretávajú po druhý krát…
Viac o výstaveJana Farmanová — Memory
Monografická výstava maliarky Jany Farmanovej je koncipovaná na základe opakujúcich sa tém a motívov prítomných v celej tvorbe, ku ktorým sa vracia v rôznych obdobiach a kontextoch, atmosférach či náladách. Na výstave sú prezentované maľby v širokom časovom rozpätí od najstarších až po najaktuálnejšie.
Viac o výstaveŠtvrtá dimenzia
Výstava Štvrtá dimenzia predstavuje výber aktuálnej tvorby deviatich študentiek a študentov Ateliéru slobodnej kreativity 3D na Katedre výtvarných umení a intermédií Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach.
Viac o výstaveZáverečná výstava: Od šarkana k veterníku
Záverečná výstava výtvarných prác účastníkov tvorivých dielní a edukačných programov Nitrianskej galérie k výstave Všetko najlepšie.
Viac o výstaveŤažko je ľahko žiť
Vizuálna výstavná poéma Ťažko je ľahko žiť prináša rôzne autorské prezentácie, ktoré reflektujú na rôzne životné situácie i emócie v živote človeka. Každý žije svoj osobný život, ktorý je často naviazaný na umelecké/kreatívne sebavyjadrenie, ktoré je často ohraničené, resp. zadefinované v obyčajnej každodennosti ako „abnormalita“.
Viac o výstaveTamara Kametani — Svätyňa
V neurčitom čase a priestore, v ktorom vstupujeme do Svätyne, múzeá a galérie neexistujú. Obrazy, objekty, grafiky či sochy nepredstavujú „vzácnosť“ či dôležitosť, a inštitúcie, ktoré ich kedysi podporovali a ochraňovali, zanikli.
Viac o výstaveVšetko najlepšie
V septembri sa štatisticky rodí najviac detí. Logicky teda musí mať práve v deviatom mesiaci narodeniny aj najväčší počet výtvarníkov a kurátorov – podobne ako kurátor tejto výstavy. Projekt dá dokopy slovenských umelcov 20. a 21. storočia narodených v septembri a k spolupráci budú prizvané aj septembrové kurátorky.
Viac o výstaveHladiny dotyku
Výstava s názvom Hladiny dotyku predstavuje tvorbu trojice absolventov vysokých umeleckých škôl – Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a Akadémie umení v Banskej Bystrici. Svoju tvorbu uvádzajú Martin Bízik, Ľubomír Slovinský a Klára Štefanovičová, ktorí v spoločnom výstavnom projekte reagujú na jeho tému…
Viac o výstaveMiroslav Sandanus — Earth, Wind & Fire
Miroslav Sandanus vo svojom maliarskom programe tematizuje naliehavú spoločensko-enviromentálnu tému, reflektuje stupňujúcu sa ekologickú krízu spôsobenú aktivitou človeka, ktorá má negatívny dopad na životné prostredie, prírodu, krajinu a celú planétu. Kriticky poukazuje na jej alarmujúci stav s neustále vzrastajúcim problémom klimatických zmien, globálneho otepľovania.
Viac o výstaveŠtefan Belohradský — Sochár medzi kresbou a maľbou
Koncepcia výstavy Sochár medzi kresbou a maľbou ťažiskovo prezentuje Belohradského rozsiahlu tvorbu v časovom rozpätí od roku 1964 do roku 2003. Prezentácia sochárskych artefaktov prebieha len v sprievodnom náznaku.
Viac o výstaveAKTY X.
Ďalšia z formátu komorných dočasných expozícii v Salóne Nitrianskej galérie je venovaná aktu a jeho značnému zastúpeniu vo fonde kresby galérie. Kreslených aktov v zbierke máme pomerne značné množstvo, my sme však vybrali iba dvoch autorov. Ide o autorov, ktorých tvorba, ale aj životné cesty boli späté v nejakom období s regiónom Nitry. Akty X. budú vo svojej podstate tematicky tradične žánrové.
Viac o výstaveMedzimesto(m) telom(a)krajinou
Výstava predstavuje diela troch študentiek a jedného študenta Katedry maľby Fakulty výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, ktorej vedúcim je doc. Mgr. art. Ján Triaška, ArtD. Odbor maľby nájdeme ešte na univerzitách v Bratislave a Košiciach, avšak tvorba študentov a absolventov „banskobystrickej školy“ patrí v ostatných rokoch k tomu najzaujímavejšiemu…
Viac o výstaveJuraj Kollár — Na palube
Vo výstavnom projekte Na palube nám autor prostredníctvom zdieľania vlastného vnímania sveta sprostredkúva špecifickú skúsenosť so samotným maliarskym procesom. Vo svojej tvorbe sa koncentruje predovšetkým na skúmanie vzťahu medzi materiálnosťou obrazu a obrazovou reprezentáciou, ktorú fyzická prítomnosť plátna umožňuje sprostredkovávať. S touto odvekou výzvou maliarstva sú spojené ďalšie a nadväzujúce skutočnosti…
Viac o výstaveλήθη–Léthé
Prvá samostatná výstava Richarda Marca λήθη – Léthé v Nitrianskej Galérii bude prvou zo série piatich výstav spracúvajúcich tému pominuteľnosti a zabudnutia v rôznych galerijných inštitúciách na Slovensku.
Viac o výstaveMiloš Kopták — Jestlipak tahle věc má své určení?!
Má dnešné umenie ešte potenciál vytvoriť niečo nové, alebo len donekonečna recykluje formy, obsahy, myšlienky, materiály a estetiku umeleckých diel z minulosti a všedných predmetov súčasnosti?
Viac o výstaveZáverečná výstava: Tvoriť môže každý!
Záverečná výstava vzdelávacieho projektu Nitrianskej galérie Tvoriť môže každý 2021 predstaví diela zo zbierky galérie a k nim vytvorené výtvarné práce účastníkov projektu.
Viac o výstaveO zrka-bdení
Rozprávanie príbehov patrí medzi najstaršie a najrozšírenejšie ústne prejavy azda v každej kultúre. Obrazotvornosť nepozná hraníc, vytvára priestor, kde je možné všetko. Tieto „rozprávky“ nám zrozumiteľným jazykom poskytujú možné riešenia, ako sa vysporiadať so zložitosťou vonkajšieho sveta, so spoločnosťou, ale i so sebou.
Viac o výstaveFOLK-LORE
Výstava FOLK-LORE je kritickým čítaním špecifického fenoménu – folklóru, ktorý poznačil charakter našej kultúry a je vnímaný ako súčasť slovenskej identity. Zámerom však nie je prezentovať tieto tradičné hodnoty, ale nanovo prehodnotiť zakódované stereotypné uvažovanie o tradičnej ľudovej spoločnosti, postavenie ženy a muža v nej a to prostredníctvom modelových diel domácich autoriek a autorov 20. a 21. storočia s dôrazom na súčasnosť.
Viac o výstaveŠimon Chovan — Wings in Motion
Šimon Chovan je vizuálny umelec a dizajnér patriaci k najmladšej generácii autorov súčasnej umeleckej scény. Vo svojej tvorbe kriticky reflektuje vzrastajúcu existenčnú závislosť od nových sofistikovaných technológií, ktoré definujú našu súčasnosť. Zaujíma ho fungovanie spoločnosti, prírody, sveta a nášho miesta v ňom, ale aj interakcia s entitami mimoľudskej existencie.
Viac o výstaveFokus
Akvizičná výstava FOKUS je cielenou prezentáciou autorov mladšej a strednej generácie, ktorých diela pribudli do zbierkového fondu galérie za obdobie posledných dvoch rokov. Ide o autorov, ktorých tvorba v zbierke galérie doteraz vôbec nebola zastúpená. Strategicky boli nákupy zamerané na posilnenie fondu grafiky a fondu fotografie a iných médií, ktorý je najmenším zbierkovým fondom galérie v súčasnosti.
Viac o výstaveKarol Felix — Za svetlom
Umenie Karola Felixa je rozmanité rovnako ako jeho témy, či výrazové prostriedky. Je to príbeh autora, ktorý ide za svojím svetlom. Úprimne, vytrvalo, s noblesou. Aj preto je tak lákavé a divácky atraktívne. Je komunikatívne, ale bez kalkulácie s diváckym vkusom. Odmieta ľahostajnosť, nekonečné opakovanie overených schém a kĺzanie po povrchu. Aj preto je pravdivé.
Viac o výstaveJana Mináriková — Lovci & zberači
Výstava predstaví cyklus fotografií, v ktorom autorka mapuje poľovnícke posedy po celom Slovensku a krátky film zachytávajúci taxidermický proces preparácie úlovkov. V galérii okrem toho postavíme krmelec, takže možno príde aj jeleň.
Viac o výstaveČierťaž
Výstava výtvarných prác študentov študijného programu Výtvarná edukácia Katedry výtvarnej tvorby a výchovy Pedagogickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Viac o výstaveDo prírody galérie?
Výstavný projekt Do prírody galérie? je úvahou trošku (post/humánnou) o správaní, postavení, vnímaní jedinca (umelca/človeka). Návštevník Nitrianskej galérie bude konfrontovaný so stopami (metaforami) prírody prenesenej do galérie pomocou výtvarných artefaktov.
Viac o výstaveZ kola von!
Miniatúrny výstavný koncept, ktorého podstatou je výpoveď kurátora, vedená v rozmanitých vrstvách významov. Tematizuje v nej kruhovosť seba a spoločnosti, artikulovanú v subjektívnom hľadaní zlomu, s ktorým sa v súčasnom svete možno identifikovať.
Viac o výstaveSHIRT STRIH
Ľudské telo možno vnímať ako architektúru. Kostra a svalstvo predstavujú jeho konštrukciu, orgány sú jeho funkčnými jednotkami – miestnosťami, a pokožka tvorí jeho fasády. Už od dôb antiky videli myslitelia v ľudskom tele istý poriadok, ktorý určoval mierku nielen architektúre, ale aj celému svetu.
Viac o výstaveBezpečné, skryté
Aké je bezpečné a skryté miesto, v ktorom umelci prechovávajú inšpirácie pre svoju tvorbu? Čo je ono bezpečne skryté, ktoré je samotnou inšpiráciou pre tvorivý proces umelca?
Viac o výstaveRobert Bielik (Omnia et nihil)
Aký je naplnený život? Uspokojenie duševných, materiálnych, telesných túžob? Alebo je to oveľa zložitejšie či, naopak, jednoduchšie? Nestačilo by dožiť sa svojho vlastného konca bez hnevu na seba, na svet?
Viac o výstaveStála expozícia — František Studený
Nitrianska galéria do svojho portfólia odborných činností opätovne zaradila projekt stálej expozície venovanej autorovi, ktorého tvorba či pôsobenie sú previazané s regiónom kraja.
Viac o výstaveEiron
Irónia patrí medzi výrazové prostriedky, obohacujúce bežnú komunikáciu o rozličné významy. Vďaka nej dostáva vypovedané tvrdenie odlišný zmysel ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, pridáva štipku humoru a často priam až uráža.
Viac o výstaveČas sluhov
Čas sluhov je dokumentačnou introspekciou do akvizičnej minulosti galérie. Kurátori sa rozhodli prezentovať časť zbierkového fondu. Bez hodnotiacich kritérií tvoria tematické okruhy, ktoré by sa mohli zdať ako prvoplánové či nezmyselné…
Viac o výstave4 cesty prírodou
Téma prírody predstavuje v dejinách umenia mimoriadne dôležitú úlohu. Stála už pri samotnom zrode umenia a v priebehu jeho vývoja patrila neraz ku kľúčovým námetom. Aká je však jej pozícia v súčasnom umení? Nie je dnes príroda už vyčerpanou témou, patriacou skôr do učebníc dejepisu umenia?
Viac o výstavePalo Čejka — Krásne veci
„Zobrazené nie je (pre mňa) dostatočne oddelené od objektu a príbehu. Jednoducho, nie je to dosť abstraktné…“
Viac o výstaveSieť podľa siete
Na počiatku bola Sieť. Tá Sieť bola v Sieti a tá sieť bola Sieťou. Ona bola na počiatku v Sieti. Ňou vzniklo všetko a bez nej nevzniklo nič z toho, čo jestvuje. A v nej bola Sieť a Sieť bola Sieťou Sietí. A tá Sieť v Sieti svieti ale Sieť ju nepohltila.
Viac o výstaveEma Lančaričová — Nemiesto/Nečas
Výstava fotografky Emy Lančaričovej sa zameriava na médium fotografie z pohľadu naplnenia jej technických a významových predpokladov.
Viac o výstavePríbehy (p)o živote
Kompozícia výstavného projektu Príbehy (p)o živote je skôr „kurátorským surreálnym automatizmom“ (ak niečo také má nárok na existenciu v súčasnom svete).
Viac o výstaveF0 — F5
Představte si svobodného psa. Byl by to ještě pes? To neznamená, že pes není svobody schopen. Naopak to vyžaduje přehodnocení, čím vším se pes a svoboda může stát. Myslet a jednat v nových vazbách proměňujících pojmy a jejich uživatele.
Viac o výstaveZn.: Nová existence
Výstava sedmi umělců z Čech, Slovenska a Spojených států navazuje na dvě předchozí výstavy Bílá laboratoř (prosinec 2016 v Galerii města Olomouce) a Sleva na šelmu (červen 2018 v Galerii Prácheňského muzea v Písku).
Viac o výstavePodoby slobody
Ako môžeme slobodu definovať a pochopiť? Ako ju vnímajú ľudia rôznych národností a spoločenských skupín? Čo pre nás znamená? Treba o ňu bojovať? Akými spôsobmi? Ako sa spoločnosť stavia proti jej zneužívaniu? Aké hranice má sloboda prejavu v čase plnom konšpirácií, hoaxov a fake news?
Viac o výstaveAntihygge
Ingrid Kepková a Viera Zubalová svojou spoluprácou otvárajú tie najaktuálnejšie problémy našej intimity a schopnosti viesť (ne)úspešný život.
Viac o výstave(Un)Natural
Výstava je zamýšlena jako jeden obsahový celek, komplexní prostředí, kde se rukopisy Pavla Příkaského a Anny Ročňové rovnoměrně prolínají, děje se tak ovšem takovým způsobem, že si jejich díla zachovávají vlastní integritu.
Viac o výstaveĽudmila Machová — Transfigurácie
Autorka sa vo svojej tvorbe už dlhší čas programovo zaoberá fenoménom prírody, osobným priestorom, pocitom vykorenenia, hľadaním spojenia človeka s prírodou, odkrývaním nových väzieb medzi subjektom a objektom, „odprírodňovaním“ a vznikom umelej krajiny.
Viac o výstaveLimity navigácie
Žiadna mapa nie je pravdivým záznamom reality, ale súborom mnohých subjektívnych rozhodnutí, ktoré priamo ovplyvňujú jej čítanie.
Viac o výstaveIvana Šáteková — Skutočné dejiny Slovákov
Nie je dôležité mať „pravdu“. Dôležité je pátrať po skutočnom poznaní. Absolútna pravda ostane človeku aj tak navždy skrytá. (Oskár Cvengrosch)
Viac o výstaveQuestions for Dance / FIVE
Osamelé telo v takmer prázdnom priestore v tichu, ktoré sa snaží prežiť 40 minút tak, aby nestratilo pozornosť…
Viac o výstaveŽatva
Výstava s názvom Žatva predstavuje diela s poľnohospodárskou tematikou, ktoré výhradne pochádzajú zo zbierky Nitrianskej galérie. Tieto diela tvoria výraznú časť galerijnej zbierky, do ktorej sa prioritne nadobúdali v rokoch 1965 – 1989, teda od vzniku inštitúcie po pád komunistického režimu.
Viac o výstaveMarika Volfová — Temporary Paradises
Výstava tematizuje problém autenticity na průsečíku tří základních vztahů: pomoc a privilegium, Druhý a my, čin a eskapismus…
Viac o výstaveJán Šipöcz — Album
Kým v minulosti malo pre niekoho význam film vyvolať, rozstrihať, zarámovať, uložiť ho do krabičky, v prítomnosti pristupuje Ján Šipöcz až dekonštruktivisticky v hravej forme spôsobu práce s obsahom…
Viac o výstaveO2H2O
Na počiatku bola voda. Z vody sa zrodil život, vo vode sa vyvíja plod, voda tvorí 70% ľudského tela, aj 70% povrchu Zeme. Voda má svoj kolobeh, svoju pamäť, svoju samočistiacu schopnosť. Na počiatku každého kroku je odvaha vykročiť. Každé ráno potrebujeme dávku odvahy do ďalšieho dňa. Žiť je odvaha.
Viac o výstaveSeveročeská nová vlna
Co očekáváme v současné době od fotografie? Čeho si na fotografiích ceníme? Lze ještě přijít ve fotografii s něčím novým? Zajímá nás dívat se na fotografie, když všichni fotíme?
Viac o výstaveJuraj Rattaj — Lay-off
Na pozadí zdanlivo banálneho dialógu o spôsobe trávenia dovolenky, Juraj rozvíja širší konflikt spojený so súčasným chápaním a konceptualizáciou času. Nástup technológií, ktoré radikálne komprimujú čas a priestor, automatizujú procesy, zintenzívňujú efektivitu, produkciu a akumuláciu, sľubuje viac času pre kreativitu, regeneráciu, kontempláciu, a osobný rozvoj. Je tento prísľub ilúziou a prinesie akurát nové zväzujúce mechanizmy pre ďalšiu produkciu, akumuláciu, investíciu, absorpciu a konzumovanie?
Viac o výstaveFetiše súčasnosti
Dominantná kurátorka a skrotený kurátor stvorili exkluzívnu expozíciu v deviatich dejstvách, ktorá je (seba)ironickou prezentáciou ľudských slabostí a úchyliek. Výstava predstavuje diela slovenských a českých výtvarníkov, dizajnérov, spisovateľov a filmárov reagujúcich na rôzne témy a podoby fetišov, fetišizmu a fetišizácie v súčasnej spoločnosti.
Viac o výstaveMarián Žilík — Všetko je inak
Výstava s názvom Marián Žilík „Všetko je inak“ sa uskutočňuje pri príležitosti autorových nedožitých 70. narodenín. Výstava približuje vývin autorovej tvorby s dôrazom na maľbu. Výberovo sú prezentované ukážky z fotografickej tvorby a tiež tvorba vo verejnom priestore, a to prostredníctvom autorskej participácie – videofilmu Jany Minárikovej.
Viac o výstaveOdvrátená strana raja
eď Charles Baudelaire v knihe Umelé raje z roku 1860 opisuje stavy, aké navodzujú hašiš, ópium a víno, tak svojich čitateľov zároveň varuje pred ničivými následkami ilúzie slasti, ktorú tieto drogy vytvárajú. Keď Andrej Kolenčík v Bunkri Nitrianskej galérie v roku 2018 vytvára výstavu s názvom Odvrátená strana raja, reaguje na realitu, v ktorej žije(me).
Viac o výstaveKompresia prázdnoty
Výstavný projekt pod názvom Kompresia prázdnoty prináša naliehavý poľsko-slovenský rozhovor sochárskych foriem a tvarov dvoch intermediálnych umelcov: Marcina Berdyszaka (*1964) a Patrika Kovačovského (*1970). Ide o spoločné 3D modelovanie situácie, kde hlavnú rolu zohrávajú silné sochárske hmoty – bariéry, citlivé „stlačenie“, či obaľovania prázdna a recyklácia nájdených, alebo druhotných materiálov.
Viac o výstaveJán Kekeli — Vágny scenár
Výstava predstavuje najnovšie diela slovenského umelca mladšej generácie. Kekeli sa primárne venuje fotografickému médiu, pričom svojím prejavom balansuje na pomedzí dokumentárnej a výtvarnej fotografie.
Viac o výstaveV orechovej škrupinke | In der Nußschale | In a Nutshell
Skupinová výstava študentiek a absolventiek Akadémie umení v Düsseldorfe predstavuje tri odlišné umelecké prístupy vo vzájomnej interakcii k špecifickému výstavnému priestoru. Umelkyne pracujú multidisciplinárne a tento prístup využili aj pri 10 dní trvajúcej príprave projektu pre Bunker Nitrianskej galérie.
Viac o výstaveKým nás… nerozdelí
Prvý spoločný výstavný projekt Martiny Chudeja Petra Lančaričapredstavuje zároveň aj sondu do vlastných životov. Okrem umeleckej spolupráce sú totiž autori aj partnermi v osobnom živote. Práve preto sa rozhodli reagovať na túto – v umení rozlične a mnohokrát reflektovanú – tému akou je blízky vzťah dvoch ľudí.
Viac o výstaveVšetko o Verone?
Monografická výstava českej fotografky, maliarky, performerky Veroniky Šrek Bromovej je doteraz najväčšou monografickou prezentáciou v našom prostredí. Projekt predstavuje návštevníkovi galérie cez vybrané diela jej prácu s telom a telesnosťou.
Viac o výstaveAlžbeta Malcová — Záh(r)ada?
Ilustratívne až ľahkovážne rozletne poňatý komorný projekt samostatnej výstavy Alžbety Malcovej v Salóne Nitrianskej galérie je náznakom, pokusom preniesť trochu ilúzie snívania denného sna o živote, ktorý prebieha za priehľadom okna, za zavretými dverami domu, za múrom galérie.
Viac o výstaveDeset moří
Fotografie a nová média jakožto nejmladší disciplíny deskripce světa jsou v neustálé evoluci, která postupuje rychlostí světla. Výtvarné umění jako takové, zdá se býti ideálním prostředkem k redefinování vlastností a kvality toho, co za realitu považujeme a jaký zkušenostní postoj k realitě a sami k sobě zaujímáme. Pro vizuální přenos velkých významů je však třeba věnovat mnohem více energie filosofii a naukám o člověku než pouze technologiím.
Viac o výstaveNie som tu, som v Arkádii
Výstavný projekt sa zameriava na predstavenie vnútorných, imaginárnych svetov v slovenskom vizuálnom umení v priereze od začiatku 20. storočia po súčasnosť. Koncepcia výstavy primárne pracuje so širšou interpretáciou dvoch pojmových rámcov – „utópiou“ ako predstavou o ideálnom usporiadaní vecí a „arkádiou“, termínom z gréckej mytológie, ktorý sa používal na označenie vízie idylickej, pastorálnej, nedosiahnuteľnej krajiny.
Viac o výstaveKristína Kandriková — Pohyb pozorovateľa
Kristína Kandriková patří do nastupující generace slovenských umělců, zanedlouho oslaví první výročí absolventury na bratislavské VŠVU. První rok po škole často rozhoduje o budoucnosti mladého umělce. Jak obstála?
Viac o výstaveSynchrón u psychiatra
Výstava Synchrón u psychiatra je výsledkom niekoľkých synchrónne prebiehajúcich udalostí v určitom čase. V časovo ohraničenom priestore od jari 2016 až leta 2017 kurátorka tejto výstavy, prežívajúca práve obdobie ťažkých životných strát a z toho vyplývajúcich depresií, začala vo virtuálnom priestore sociálnej siete bezmyšlienkovito, ale intenzívne vnímať takmer každodennú tvorbu výtvarníka Davida Cajthamla a básnika Buddyho Ungrada. Zároveň celý rok pravidelne navštevovala psychiatrickú ambulanciu, ktorá vyzerala skôr ako galéria.
Viac o výstaveDiana Cencer Garafová — Vertical Limit
Aké sú naše možnosti spoznať svet v celej jeho zložitosti? Ako môžeme veriť našim zmyslom, keď sú ich schopnosti vyhodnocovať a ukladať informácie limitované? A čo v prípade, keď sa staneme “obeťou” ilúzie? Zostria sa naše zmysly, alebo, naopak, prídu o svoju dôveryhodnosť? Akú úlohu v spoznávaní sveta zohráva umenie a spôsob, akým je nám umenie prezentované? Môže byť umenie v jeho rôznych formách ilúziou prispievajúcou k pochopeniu (či zahmleniu) sveta a jeho zákonitostí?
Viac o výstavePaniczi
Výstava Paniczi ateliéru Intermédií pod vedením doc. Miroslava Nicza a asistenta Petra Janáčika, PhD. reflektuje tvorbu súčasných študentov ateliéru. Zastúpené tu sú všetky ročníky ateliéru IM, ktorý je súčasťou Katedry intermédií a digitálnych médií na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.
Viac o výstavePetra Mešša — Detected Landscape
Výstava svojím názvom odkazuje k snahe o aktualizovanie uchopenia žánru krajinomaľby a krajiny ako takej. Táto aktualizácia je širšie rámcovaná novou geologickou epochou antropocénu a všadeprítomnými technológiami zaznamenávania a dohľadu, či už pomocou satelitných snímok alebo záznamov z dronov.
Viac o výstaveBez nenávisti
Medzinárodná výstava Bez nenávisti? tematizuje postavenie rómskej menšiny v našej spoločnosti. Koncepcia výstavy vychádza z presvedčenia, že neutešené podmienky života Rómov sú dôsledkom systematického zlyhávania mechanizmov, ktoré by mali zaistiť dôstojné podmienky k životu všetkým ľuďom bez ohľadu na ich farbu pleti, či etnický pôvod.
Viac o výstavePo rádiu
V Manifeste radioartu* z roku 2008 japonský umelec Tetsuo Kogawa na základe vlastných skúseností vymedzuje tento pojem vo vzťahu k internetu, rozhlasovému vysielaniu, hudbe alebo soundartu. Radioart (ktorý sa podľa neho musí písať dokopy ako jedno slovo) využíva rádio nielen ako médium, ale samotné vysielanie je pre neho významnou témou. Radioart je podľa neho skôr procesuálnym umením než umením objektu.
Viac o výstaveTA BU BU
Výstavný projekt reflektuje problematiku tabuizovaných tém v osobnom živote človeka a spoločnosti. Študenti skúmali tému strachu, odmietania, či vyhýbania sa javom, procesom a veciam vo svojom živote.
Viac o výstave