O projekte Agronauti
Nitra bola v minulosti centrom slovenského poľnohospodárstva, čo sa prejavilo aj v zbierkotvornej činnosti Nitrianskej galérie, najmä v období pred rokom 1989, keď sa vo veľkom nakupovali diela s poľnohospodárskymi motívmi, niekedy aj na úkor ich kvality.
Čítať viacJúlius Lörincz — Pastier
V autorovom umeleckom programe nenájdeme ľudové motívy, ktoré boli také typické pre slovenskú modernu. V jeho prípade je postava pastiera viac štúdiou človeka a nenesie symbolické odkazy v slovenskom umení často spájané s vidieckym prostredím…
Viac o dieleJán Želibský — Žena s kravou
Predstavované Želibského dielo Žena s kravou je datované rokom 1960, chronologicky by teda malo patriť do druhej etapy autorovej tvorby…
Čítať viacFerdinand Katona — Žatva
Dielo sa vymyká z autorovho charakteristického umeleckého programu. Motív poľnohospodárskej práce zachytený v maľbe je vzhľadom na kontext autorovej tvorby netypický, rovnako ako vložená drobná figurálna kompozícia…
Viac o dieleFerdinand Hložník — Žatva na ŠM, Mlatba na ŠM
Prezentované maľby Žatva na ŠM a Mlatba na ŠM pochádzajú zo signifikantného roku 1950, pretože tematicky zodpovedajú nástupu novej socialisticko-realistickej doktríny. Skratka v názve ŠM znamená štátny majetok…
Viac o dieleMartin Benka — Od Lanžhota
Jazyk a výraz ranej maľby Od Lanžhota sú poznačené ešte Kalvodovým impresionizmom, ale aj dobovou secesiou a dekorativizmom. Kompozícia rovinatého krajinárskeho motívu je v strede obrazu horizontálne rozdelená na dve časti…
Viac o dieleBedrich Hoffstädter — Krajina
Akvarelová maľba menšieho formátu Krajinomaľba zobrazuje prírodnú krajinu, ktorej kompozícia pozostáva z troch plánov. V prvom autor zachytáva pasúci sa dobytok na trávnatej ploche, druhý plán zobrazuje vrchy a tretí je ukončený oblohou…
Viac o dieleJán Berger —
Večer na dedine
V početnom množstve rôznych agrárnych, poľných a iných vidieckych výjavov, ktoré sa nachádzajú v zbierke Nitrianskej galérie, je zastúpený aj jeden od maliara Jána Bergera. Jeho Večer na dedine je dedinským motívom chalúpky s oploteným dvorom, pred domom…
Čítať viacErnest Zmeták — Vyberanie zemiakov
Z rozsiahlej tvorby, ktorú po sebe zanechal plodný autor Ernest Zmeták, sme do výberu Agronautov zaradili aj grafický drevorez Vyberanie zemiakov. Ide o jeden výtlačok z limitovanej edície. Grafický list zobrazuje pracujúcu ženu na poli, ktorá vyberá z brázdy zemiaky.
Čítať viacLadislav Guderna — Žatva
V zbierkach Nitrianskej galérie sa nachádza 19 diel od Ladislava Gudernu. Komorná kresba Žatva sa dostala do zbierky hospodárskym prevodom v apríli 1965, čiže v počiatkoch budovania zbierky galérie…
Čítať viacJozef Srna st. — Pri moste & Brieždenie & Leto
Jozef Srna st. patrí k umelcom 20.storočia, ktorého maliarsky prejav poznáme dôverne, avšak istom zmysle je stále pre domáce dejiny umenia nepoznaným autorom.
Čítať viacErvín Semian — kresby zo žatvy
Do agronautického výberu sme zaradili aj tri kresby z náčrtníka Ervína Semiana. Ide o tri kresby, ktoré vznikli na konci júla v lete 1956. Do zbierok Nitrianskej galérie sa diela dostali hospodárskym prevodom 30. januára v roku 1969. V tom čase fungovala galéria štvrtý rok a témy akvizícií boli orientované na poľnohospodárske motívy…
Čítať viacMarián Žilík — Družstevné polia
Maľba Družstevné polia patrí do súboru jedenástich obrazov, ktoré Marián Žilík vytvoril v roku 1976 v rámci svojej diplomovej práce na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, za ktorú mu bola udelená Cena Martina Benku. V zbierke Nitrianskej galérie sa nachádza…
Čítať viacKlaudia Kosziba — Najsladšie leto & September
Maľby od maliarky Klaudie Kosziby Najsladšie leto (2017-2018) a September (2008) sú dvoma rozdielnymi maľbami prírody, ktorých vznik delí jedno desaťročie. Špecifikom pracovného procesu Klaudie Kosziby je (ne)ustály zásah do obrazu, s jeho rôznymi vrstvami, rôznymi premaľbami, rôznymi hĺbkami, rôznymi atmosférami, rôznymi náladami…
Viac o dieleElvíra Antalová — Družstevné polia I.
V zbierkach Nitrianskej galérie sa nachádza 24 malieb Elvíry Antalovej (rod. Knotkovej), prevažne zo 60. a 70. rokov 20. storočia (okrem jednej – Paučina Lehota z roku 1956). Napriek tomu, že olejomaľba Družstevné polia I., pochádzajúca z konca 70. rokov 20. storočia, nepatrí k ranej tvorbe autorky…
Čítať viacĽudovít Slamka — Na paši pri rieke Nitre
Pozeráme sa tu cez rieku na jej druhý breh, ktorého ľavú časť zaberajú stromy, vpravo vidíme ženu s troma kravami. Výjav je skicovitý, uvoľnený, pozadie je rozpité vo farbách, na malej ploche obrazu je atmosféra zachytená presvedčivo, bez nutnosti detailmi dopovedať videné…
Čítať viacRaimund Josef Jan Wichera — Jar — leto — jeseň
Pre Wicherovu umeleckú tvorbu boli charakteristickejšie figurálne, resp. portrétne maľby. Kým umelcove rané obrazy sú ešte citeľne ovplyvnené jeho viedenským učiteľom prof. Hansom Makartom a vyznačujú sa istým portrétnym realizmom, neskoršie obrazy z 90. rokov 19. storočia…
Čítať viacMaximilián Schurmann — Espalion — rozsievač
Na drobnej grafike vidíme rozsievača pri práci na poli. Jeho rozkročená monumentálna postava kompozične umiestnená v strede výjavu si ľavou rukou pridŕža opásanú plachtu so zrnom, pravou rukou seje. V pozadí vidíme kríky, ktoré akoby sa skláňali vo vetre, a oblačnú oblohu. Schurmann dokázal aj na veľmi malej ploche majstrovsky zachytiť svetelnú atmosféru a pohyb…
Čítať viacViktor Belányi — Pri žatve
V depozitároch Nitrianskej galérie sa nachádza kolekcia rôznych diel autora Viktora Belányiho, na ktorého tvorbu postupne plynúcim časom zabúdame. Skica maľovaná temperou je rodinným vyobrazením. Stojací muž brúsiaci kosu, za ním biely pasúci sa kôň a žlté polia. V popredí, v jednom rohu, sú..
Čítať viacĽudovít Hološka — Zbieranie zemiakov
Kresba Zbieranie zemiakov zobrazuje ľudské postavy pri jednoduchej banálnej činnosti – zbieraní zemiakov. Hoci ide o motív vychádzajúci z autorovho autentického pozorovania (jesenná zemiaková brigáda, ktorú absolvoval so svojimi študentmi1), nie je to realistický prepis skutočnosti…
Čítať viacTomáš Klepoch — Upgrade
Slovo upgrade je v súčasnosti často využívané aj v slovenčine a znamená zlepšenie, vylepšenie alebo aktualizáciu. Centrom sarkastického výjavu na grafike v zbierke Nitrianskej galérie je hospodárska budova – maštaľ či chliev s garážou na nový traktor –, „apgrejdnutá“ absurdnými prílepkami ako solárne panely, satelitné paraboly, poľovnícky posed či dokonca kruhová nadstavba pripomínajúca heliport.
Čítať viacMilan Paštéka — Muž s kosou
Celá Paštékova tvorba vychádza z inšpirácie vidieckym životom, prírodným prostredím a krajinou, s ktorou mal bezprostrednú skúsenosť, lebo v nej vyrastal a prežil časť svojho života. Maľba Muž s kosou je zasadená do naznačenej kopcovitej krajiny s dedinskou architektúrou v pravej časti obrazu…
Čítať viacJuraj Collinásy — Žatva
Drobná maľba na kartóne od Juraja Collinásyho sa do zbierok Nitrianskej galérie dostala kúpou v roku 1972. Motív žatvy sa dostal do depozitárov dobovou orientáciou na budovanie zbierky v kontexte agrárneho zamerania kraja…
Čítať viacEduard Antal — Družstevné polia I
Panoramatický pohľad na krajinu s poľami môže byť pomerne fádnym žánrovým motívom, no v prípade cyklu Družstevných polí od Eduarda Antala ide o zaujímavý príklad postupného prechodu z predmetného zobrazovania do geometrickej abstrakcie v slovenskom výtvarnom umení na začiatku druhej polovice 20. storočia…
Čítať viacLadislav
Medňanský — Kosenie a zber úrody
Nitrianska galéria disponuje vo svojej zbierke iba jediným dielom od Ladislava Medňanského, ktoré sa do zbierky dostalo kúpou v 80. rokoch 20. storočia. Drobná kresba Kosenie a zber úrody je zobrazením aktívnej práce vidieckeho človeka na poli…
Čítať viacDielo mesiaca:
Ivana Šáteková — Boli tam ľudia aj ženy
Ivana Šáteková je umelkyňa a aktivistka, ktorá sa venuje spoločensko-politickým témam, reflektuje slovenský folklór, ľudovú slovesnosť, tradície, porekadlá a v neposlednom rade slovenskú náturu, ktorú kriticky prehodnocuje…
Viac o dieleJanko Alexy — Vstúpili sme do JRD
Z formálneho hľadiska je obraz Vstúpili sme do JRD zo zbierky Nitrianskej galérie typickým Alexyho portrétnym dielom z obdobia druhej polovice 50. rokov 20. storočia, keď sa opäť vrátil k svojej obľúbenej technike suchého pastelu…
Čítať viac