(Ne)buď precitlivený! Emócie v umení
Odkiaľ prichádza zvýšená potreba vyjadrovania emócií v umeleckej tvorbe v poslednom období viac ako inokedy predtým? S čím súvisí tento obrat k emóciám nielen v umení, ale i v spoločnosti v širšom slova zmysle? Aktuálne sledujeme, ako sa vzťah ľudí k emóciám, k ich prežívaniu a vyjadrovaniu začína pomaly meniť…
Viac o výstaveMilovať ako každý
Výstava Milovať ako každý skúma vzťah medzi láskou a radikálnym prijatím a tým, čo zostáva skryté ako niečo tiesnivé, čo Freud označil za „das Unheimliche“ na materiálnej úrovni. Výstava prináša diela z posledných ôsmich rokov, textilné objekty a plátna ako textilné objekty, v ktorých autor pracuje…
Viac o výstaveLínia lesa
Zmeny klimatických podmienok na Zemi spúšťajú rôznorodé procesy v prírode. Niektoré z nich sú viditeľnejšie než iné, no jedno je isté. Všetko sa mení a rýchlosť zmien naberá na obrátkach. Často je už príliš neskoro na záchranu a tak sme svedkami neustáleho zániku starých a vzniku nových foriem života…
Viac o výstavemore
Podľa slovníka je more mohutná masa slanej vody vypĺňajúca priestory medzi kontinentmi. No všetci dobre vieme, že more je viac…
Viac o výstaveJana Farmanová — Memory
Monografická výstava maliarky Jany Farmanovej je koncipovaná na základe opakujúcich sa tém a motívov prítomných v celej tvorbe, ku ktorým sa vracia v rôznych obdobiach a kontextoch, atmosférach či náladách. Na výstave sú prezentované maľby v širokom časovom rozpätí od najstarších až po najaktuálnejšie.
Viac o výstaveŤažko je ľahko žiť
Vizuálna výstavná poéma Ťažko je ľahko žiť prináša rôzne autorské prezentácie, ktoré reflektujú na rôzne životné situácie i emócie v živote človeka. Každý žije svoj osobný život, ktorý je často naviazaný na umelecké/kreatívne sebavyjadrenie, ktoré je často ohraničené, resp. zadefinované v obyčajnej každodennosti ako „abnormalita“.
Viac o výstaveVšetko najlepšie
V septembri sa štatisticky rodí najviac detí. Logicky teda musí mať práve v deviatom mesiaci narodeniny aj najväčší počet výtvarníkov a kurátorov – podobne ako kurátor tejto výstavy. Projekt dá dokopy slovenských umelcov 20. a 21. storočia narodených v septembri a k spolupráci budú prizvané aj septembrové kurátorky.
Viac o výstaveŠtefan Belohradský — Sochár medzi kresbou a maľbou
Koncepcia výstavy Sochár medzi kresbou a maľbou ťažiskovo prezentuje Belohradského rozsiahlu tvorbu v časovom rozpätí od roku 1964 do roku 2003. Prezentácia sochárskych artefaktov prebieha len v sprievodnom náznaku.
Viac o výstaveJuraj Kollár — Na palube
Vo výstavnom projekte Na palube nám autor prostredníctvom zdieľania vlastného vnímania sveta sprostredkúva špecifickú skúsenosť so samotným maliarskym procesom. Vo svojej tvorbe sa koncentruje predovšetkým na skúmanie vzťahu medzi materiálnosťou obrazu a obrazovou reprezentáciou, ktorú fyzická prítomnosť plátna umožňuje sprostredkovávať. S touto odvekou výzvou maliarstva sú spojené ďalšie a nadväzujúce skutočnosti…
Viac o výstaveMiloš Kopták — Jestlipak tahle věc má své určení?!
Má dnešné umenie ešte potenciál vytvoriť niečo nové, alebo len donekonečna recykluje formy, obsahy, myšlienky, materiály a estetiku umeleckých diel z minulosti a všedných predmetov súčasnosti?
Viac o výstaveFOLK-LORE
Výstava FOLK-LORE je kritickým čítaním špecifického fenoménu – folklóru, ktorý poznačil charakter našej kultúry a je vnímaný ako súčasť slovenskej identity. Zámerom však nie je prezentovať tieto tradičné hodnoty, ale nanovo prehodnotiť zakódované stereotypné uvažovanie o tradičnej ľudovej spoločnosti, postavenie ženy a muža v nej a to prostredníctvom modelových diel domácich autoriek a autorov 20. a 21. storočia s dôrazom na súčasnosť.
Viac o výstaveKarol Felix — Za svetlom
Umenie Karola Felixa je rozmanité rovnako ako jeho témy, či výrazové prostriedky. Je to príbeh autora, ktorý ide za svojím svetlom. Úprimne, vytrvalo, s noblesou. Aj preto je tak lákavé a divácky atraktívne. Je komunikatívne, ale bez kalkulácie s diváckym vkusom. Odmieta ľahostajnosť, nekonečné opakovanie overených schém a kĺzanie po povrchu. Aj preto je pravdivé.
Viac o výstaveDo prírody galérie?
Výstavný projekt Do prírody galérie? je úvahou trošku (post/humánnou) o správaní, postavení, vnímaní jedinca (umelca/človeka). Návštevník Nitrianskej galérie bude konfrontovaný so stopami (metaforami) prírody prenesenej do galérie pomocou výtvarných artefaktov.
Viac o výstaveRobert Bielik (Omnia et nihil)
Aký je naplnený život? Uspokojenie duševných, materiálnych, telesných túžob? Alebo je to oveľa zložitejšie či, naopak, jednoduchšie? Nestačilo by dožiť sa svojho vlastného konca bez hnevu na seba, na svet?
Viac o výstaveČas sluhov
Čas sluhov je dokumentačnou introspekciou do akvizičnej minulosti galérie. Kurátori sa rozhodli prezentovať časť zbierkového fondu. Bez hodnotiacich kritérií tvoria tematické okruhy, ktoré by sa mohli zdať ako prvoplánové či nezmyselné…
Viac o výstavePríbehy (p)o živote
Kompozícia výstavného projektu Príbehy (p)o živote je skôr „kurátorským surreálnym automatizmom“ (ak niečo také má nárok na existenciu v súčasnom svete).
Viac o výstavePodoby slobody
Ako môžeme slobodu definovať a pochopiť? Ako ju vnímajú ľudia rôznych národností a spoločenských skupín? Čo pre nás znamená? Treba o ňu bojovať? Akými spôsobmi? Ako sa spoločnosť stavia proti jej zneužívaniu? Aké hranice má sloboda prejavu v čase plnom konšpirácií, hoaxov a fake news?
Viac o výstaveŽatva
Výstava s názvom Žatva predstavuje diela s poľnohospodárskou tematikou, ktoré výhradne pochádzajú zo zbierky Nitrianskej galérie. Tieto diela tvoria výraznú časť galerijnej zbierky, do ktorej sa prioritne nadobúdali v rokoch 1965 – 1989, teda od vzniku inštitúcie po pád komunistického režimu.
Viac o výstaveFetiše súčasnosti
Dominantná kurátorka a skrotený kurátor stvorili exkluzívnu expozíciu v deviatich dejstvách, ktorá je (seba)ironickou prezentáciou ľudských slabostí a úchyliek. Výstava predstavuje diela slovenských a českých výtvarníkov, dizajnérov, spisovateľov a filmárov reagujúcich na rôzne témy a podoby fetišov, fetišizmu a fetišizácie v súčasnej spoločnosti.
Viac o výstaveKompresia prázdnoty
Výstavný projekt pod názvom Kompresia prázdnoty prináša naliehavý poľsko-slovenský rozhovor sochárskych foriem a tvarov dvoch intermediálnych umelcov: Marcina Berdyszaka (*1964) a Patrika Kovačovského (*1970). Ide o spoločné 3D modelovanie situácie, kde hlavnú rolu zohrávajú silné sochárske hmoty – bariéry, citlivé „stlačenie“, či obaľovania prázdna a recyklácia nájdených, alebo druhotných materiálov.
Viac o výstaveVšetko o Verone?
Monografická výstava českej fotografky, maliarky, performerky Veroniky Šrek Bromovej je doteraz najväčšou monografickou prezentáciou v našom prostredí. Projekt predstavuje návštevníkovi galérie cez vybrané diela jej prácu s telom a telesnosťou.
Viac o výstaveNie som tu, som v Arkádii
Výstavný projekt sa zameriava na predstavenie vnútorných, imaginárnych svetov v slovenskom vizuálnom umení v priereze od začiatku 20. storočia po súčasnosť. Koncepcia výstavy primárne pracuje so širšou interpretáciou dvoch pojmových rámcov – „utópiou“ ako predstavou o ideálnom usporiadaní vecí a „arkádiou“, termínom z gréckej mytológie, ktorý sa používal na označenie vízie idylickej, pastorálnej, nedosiahnuteľnej krajiny.
Viac o výstaveBez nenávisti
Medzinárodná výstava Bez nenávisti? tematizuje postavenie rómskej menšiny v našej spoločnosti. Koncepcia výstavy vychádza z presvedčenia, že neutešené podmienky života Rómov sú dôsledkom systematického zlyhávania mechanizmov, ktoré by mali zaistiť dôstojné podmienky k životu všetkým ľuďom bez ohľadu na ich farbu pleti, či etnický pôvod.
Viac o výstave