Informácie

Prezentovaní autori
Vojtech Baďura, Július Bártfay, Ľudmila Cvengrošová, Ladislav Guderna, Teodor Lugs, Milan Marciňa, Jozef Mészáros, Ľudovít Nyulassi, Milan Paštéka, Rudolf Pribiš, Ľudovít Slamka, František Studený, Veronika Šramatyová, Ernest Zmeták

Kurátorka výstavy
Elena Tarábková

Trvanie výstavy
16. 6. – 31. 10. 2023

Miesto konania
Farebná galéria, Nitrianska galéria

Sprievodné podujatia
tematické tvorivé dielne v rámci projektu Tvoriť môže každý! – určené pre nevidiacich a slabozrakých návštevníkov galérie.

Na stiahnutie

↘ Tlačová správa
↘ Pozvánka

Podpora

Podujatie finančne podporilo Mesto Nitra.

Spolupráca

Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, Krajské stredisko ÚNSS v Nitre

Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči

Katedra výtvarnej tvorby a výchovy PF UKF v Nitre

Dotyk. Dotykom môžeme cítiť teplo a chlad. Dotykom môžeme odhadnúť tvar predmetov a posúdiť ich hmotnosť. Dotykom môžeme spoznať, či je niečo tvrdé, drsné, ostré, hladké alebo mäkké. Vieme dotykom vnímať aj výtvarné umenie? Dokážeme hmatom rozoznávať tému a motív obrazu, sochy či reliéfu? Postačia nám prsty na rozpoznanie výtvarnej techniky?

Haptická výstava Dotkni sa výtvarného umenia! je prvou výstavou, ktorú Nitrianska galéria pripravila pre nevidiacich a slabozrakých návštevníkov v rámci tohtoročného projektu Tvoriť môže každý! Výstava prináša výber zo zbierky galérie, zameraný na rôznorodosť výtvarného umenia od konca 19. až do začiatku 21. storočia. Zameriava sa na tvorbu štrnástich autorov, ktorí sú vo svojom výtvarnom prejave odlišní, a tak poskytujú širokú škálu zážitkov. Práve dotykom budeme môcť rozoznávať rôzne sochárske materiály, ako mramor, drevo, bronz či železo. Hmat nám odhalí utekajúce dievča pred búrkou, rybku na tanieri, sochu známeho nitrianskeho siláka Corgoňa, hradnú bránu či portrét talianskeho renesančného sochára Michelangela. Hmat, vďaka ktorému zistíme, ako sa v minulosti obliekali slovenskí pastieri, slovanskí bojovníci či Koceľ, syn kniežaťa Pribinu, ktorí sú zobrazení na bronzových reliéfoch. Prstami spoznáme aj pôdorys a priečelie budovy Župného domu v Nitre, v ktorom sídli Nitrianska galéria.

Výstava je doplnená o hravé interaktívne úlohy a hmatové makety niektorých dvojrozmerných výtvarných diel. Súčasne bude prebiehať niekoľkomesačný cyklus výtvarných tvorivých dielní a odborný vzdelávací program, zameraný na interpretáciu diel/zbierkových predmetov galérie s tvorivými výtvarnými aktivitami pre návštevníkov. Edukačná časť projektu bude vrcholiť decembrovou záverečnou výstavou výtvarných prác účastníkov tvorivých dielní.

Autorka: Veronika Šramatyová
Názov: Expandujúca kolekcia – Nitrianska galéria
Rok vzniku: 2011
Materiál: papier
Technika: gvaš
Rozmery: 4 x 6 cm

Miniatúrna maľba zobrazuje čelný pohľad na budovu Župného domu, sídlo Nitrianskej galérie, v stave pred rekonštrukciou Župného námestia, ktorá prebehla v roku 2013. Obraz je zo série Expandujúca kolekcia, vznikajúcej priebežne od roku 2010. Autorka tu pracuje s témou budovania zbierok galerijných inštitúcií vytváraním „portrétov na zákazku“ známych slovenských či zahraničných galérií (Slovenská národná galéria, Stredoslovenská galéria Banská Bystrica…). Tieto hyperrealistické maľbičky následne ponúka oslovenej inštitúcii ako darček, čím sa dostáva do jej zbierok. Ide tu o akúsi subverzívnu a ironizujúcu „win-win“ stratégiu: galéria zadarmo získa dielo a výtvarníčke stúpne renomé.

Župný dom v Nitre. Pôdorys prízemia.

Štvorkrídlová palácová budova bývalého župného domu je národnou kultúrnou pamiatkou a svojou polohou je vstupnou bránou do mestskej pamiatkovej rezervácie „Horné mesto” v Nitre.

Župný dom bol postavený ako baroková palácová stavba v roku 1823 pravdepodobne na starších základoch. V rokoch 1874 – 1876 ho podľa návrhu architekta Edöna Dümmerlinga rozšírili a v rokoch 1903 – 1908 podľa projektu V. Czíglera a pod dozorom nitrianskeho staviteľa J. Tomascheka celý prestavali v duchu secesie.

Budova župného domu bola s menšími prestávkami od svojho vzniku až do roku 1945 sídlom nitrianskej župy. V rokoch 1923 – 1928 tu vo funkcii župana pôsobil slovenský spisovateľ Janko Jesenský. Po územnosprávnej reorganizácii jej priestory využívali miestne štátne orgány a organizácie. V roku 1983 bola budova prevedená do majetku i správy Nitrianskej galérie, ktorá sa stala jej hlavným užívateľom.

Vyvýšenina, nachádzajúca sa v priamom susedstve východného traktu budovy, slúžila v 17. storočí ako obranný val v období tureckých vojen. V tejto časti, nazývanej Horný Palánok, je umiestnená i „galerijná záhrada”. V minulosti tu boli organizované rôzne kultúrne podujatia, večery pri fontáne, koncerty, výstavy i letná čitáreň pre verejnosť. V rokoch 1990 – 1997 sa uskutočnili v areáli bývalého župného domu uskutočnené štyri sezónne archeologické výskumy. Výsledkom boli viaceré pozoruhodné nálezy (zvyšky stredovekej architektúry datovanej do 12. až 15. storočia, zvyšky včasnouhorského valu z obdobia okolo polovice 11. storočia, hrob s kostrami dvoch detí zo staršej doby bronzovej, ale i keramika z obdobia 9. až 11. storočia a iné), ktoré prispeli významnou mierou k objasneniu archeologickej situácie v tejto časti mesta.

V súčasnosti v priestoroch župného domu spolu s galériou sídli i predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja.

Autor: Ľudovít Nyulassi 
Názov diela: Pred búrkou
Rok vzniku: 1880 – 1890
Materiál: plátno
Technika: olej
Rozmery: 45 x 36,5 cm

Obraz Pred búrkou zobrazuje bosú, utekajúcu pastierku, ktorá z obavy pred blížiacou sa búrkou ženie ovečky a kozičky z pastviny domov. Hlavu a tmavé vlasy si zakrýva širokou zásterou, ktorú si pridržiava ľavou rukou. V druhej ruke drží odtrhnutý prútik, aby lepšie ovládala utekajúce zvieratá. V pozadí je zobrazená rovinatá krajina s listnatými stromami po bokoch.

Autor: Rudolf Pribiš
Názov: Roľník s pluhom
Rok vzniku: 1946
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 38 x 44,5 cm

Poľnohospodársky motív bronzového reliéfu zobrazuje roľníka so sediacou ženou a s kravičkou v pozadí. Bosá sediaca žena na pluhu, ktorú tlačí muž, je zabalená do veľkej odevnej šatky. Šatka jej zakrýva vlasy, ramená a jednoduché pracovné šaty. Muž je zobrazený v pracovnom odeve, ktorý tvorí jednoduchá košeľa, nohavice a topánky. Hornú časť reliéfu nad ženou dopĺňa kravička.

Autor: Milan Paštéka
Názov: Muž s koňom
Rok vzniku: 1972
Materiál: plátno
Technika: olej
Rozmery: 50 x 70 cm

Napriek tomu, že v olejomaľbe Muž s koňom ide o zobrazenie figurálneho motívu (motív ľudskej postavy a motív koňa), predovšetkým o zachytenie atmosféry. Veľké telo koňa aj robustná mužská postava sú bez tváre, s minimálnym náznakom očí a úst, ktoré sú redukované na znaky. Ide o štylizované zobrazenie. Postavy sú na jednej strane obrovskými prázdnymi tvarmi, na druhej strane plné emócií. Maľbu charakterizujú výrazné farebné pastelové plochy, ktoré umocňujú nostalgickú náladu obrazu. Kompozíciu dopĺňa rovinatá krajina s malým domčekom v úzadí.

Autor: František Studený
Názov: Ryba na tanieri
Rok: 1941
Materiál: plátno na kartóne
Technika: olej
Rozmery: 27,5 x 41 cm

Jedným z obľúbených motívov, ktoré zobrazoval František Studený vo svojich zátišiach, bol motív rýb (makrela, údenáč, červená rybka). Aj obraz Ryba na tanieri je jeden z nich. Dominantou obrazu je červená rybka, položená na bielom tanieri oválneho tvaru. Výtvarník pri zobrazovaní predmetov využil perspektívu, pri ktorej sa veci od nás vzdialené zmenšujú a deformujú. Drevená doska s papierom preto pripomína lichobežník a kruhový tanier je namaľovaný ako ovál. Ďalším charakteristickým znakom pre Studeného maľbu je používanie pastóznej techniky, pri ktorej umelec vytvára vrstvy nanášaním hustej olejovej farby s rôzne širokými štetcami.

Autor: Ladislav Guderna
Názov: Dievča
Rok vzniku: 1959
Materiál: papier
Technika: tempera
Rozmery: 24 x 19,5 cm

Portrét modrookého dievčaťa s blonďavými rovnými vlasmi je ukážkou geometrickej štylizácie tvarov. Portrét je rozdelený stredovou osou na dve rovnaké polovice, ktoré sa líšia farebne. Črty tváre Guderna zredukoval na minimum, čím vytvoril geometrickú sieť trojuholníkov, lichobežníkov a iných mnohouholníkov, z ktorých len pár má jednu alebo viac strán zakrivených. Každý tvar je vyfarbený jednou farbou.

Autor: Ernest Zmeták
Názov: Ilustrácia k Ezopovým bájkam – Kozľa a vlk
Rok vzniku: 1965
Materiál: papier
Technika: drevorezba
Rozmery: 8,5 x 17,8 cm

Menšia drevorezba je ukážkou ilustrácie k Ezopovým bájkam. V strede grafiky je zobrazený kmeň stromu so spodnou časťou koruny bez lístia. Na jednej strane je sediaci vlk hrajúci na píšťalke na druhej strane tancuje kozľa, otočené chrbtom a hlavou k vlkovi.

Autor: Jozef Mészároš 
Názov: Hrad Nitra
Rok vzniku: 1935
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 26 x 13 cm 

Takmer štvorcový bronzový reliéf zobrazuje vstupnú bránu hradu s mostom, časť opevnenia a katedrály. V dolnom páse je zachytený kamenný most so sochami a vázami, ktorý vedie k hradnej bráne. Strednú časť tvorí vonkajšie opevnenie s barokovou hradnou bránou. Opevnenie mierne zakrývajú stromy nad gotickou priekopou. V hornej časti sú zobrazené veže a strechy Katedrály sv. Emeráma, ktorá bola vytvorená spojením troch stavieb rozličného stavebného slohu. Ide o románsky Kostol sv. Emeráma (11. st.), Horný kostol (14. st., pôvodne gotický) a Dolný kostol (17. st.). Na ľavej strane od hlavnej, najvyššej veže sa nachádza strecha biskupského paláca a na pravej strane strecha Vazulovej veže.

Autor: Ľudovít Slamka
Názov: Starý Corgoň
Rok vzniku: 1964
Materiál: kartón
Technika: olej
Rozmery: 59 x 46,5 cm

Na maľbe je zobrazená známa socha nitrianskeho Atlanta Corgoňa, ktorá je umiestnená na nároží Kluchovho paláca, postaveného pre kanonikov v rokoch 1818 – 1821. Atlant alebo atlas je architektonický nosný prvok majúci podobu svalnatého muža. Termín je odvodený od Atlasa z gréckej mytológie, ktorý bol odsúdený naveky podopierať ramenami nebeskú klenbu ako trest za vzburu voči olympským bohom. Nitrianskeho Atlanta Corgoňa v rokoch 1820 – 1821 zhotovil Vavrinec Dunajský a zaujímavosťou je, že polonahý silák má cez plece a bedrá prehodené levie laby. V dejinách umenia býval zahalený v kožušine z leva a zobrazovaný ako Herkules.

Corgoň je vyhľadávanou turistickou atrakciou a jedným zo symbolov mesta – jeho podobizeň majú na dresoch nitrianski hokejisti a je po ňom pomenované aj pivo. Údajne žil v 16. storočí, volal sa Juraj a bol kováčom v Hornom meste. Ľudia ho pre jeho mohutnú postavu a veľkú silu prezývali Corgoň – čo v nitrianskom žargóne znamená silák. Podľa povesti sa mu podarilo odvrátiť jeden z tureckých nájazdov na mesto tým, že po vojakoch hádzal obrovské skaly a čierny od sadzí z vyhne na nich reval mohutným hlasom, ktorí si mysleli, že je to čert, a utiekli. K soche sa viaže viacero povier: ak sa chce dievčina do roka vydať, má Corgoňovi pobozkať palec na pravej nohe, ak chce mať do roka potomka, má mu pobozkať ľavý palec. O jeho zázračných schopnostiach kolujú už roky historky aj medzi študentmi, ktorí si myslia, že ak mu vybozkávajú všetky prsty na nohách, spravia skúšky. Výsledkom je však len ničenie sochy z pieskovca veľkým množstvom dotykov či dokonca lakovaním jej nechtov.

Autor: Milan Marciňa
Názov: Fragment zo starej Nitry I.
Rok vzniku: 1981
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 26 x 27 cm 

Názov: Fragment zo starej Nitry II.
Rok vzniku: 1980
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 33 x 24 cm

Názov: Fragment zo starej Nitry IV.
Rok vzniku: 1980 – 1988
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 30 x 30 cm

Bronzové reliéfy zobrazujú motívy zo starej Nitry. Autor použil časť oblúka vstupnej hradnej brány, do ktorej zakomponoval známu sochu nitrianskeho Corgoňa, detail z morového stĺpa (anjela s vežičkou) a dvojicu ovečiek. Každý reliéf je označený nitrianskym erbom. V erbe je zobrazená Ladislavova pravá ruka v rytierskom brnení, no nie so sekerou, s ktorou bol zobrazovaný, ale so zástavou a byzantským dvojkrížom.

Autor: Július Bártfay
Názov: Bača
Rok vzniku: 1961
Materiál: drevo
Technika: rezba
Rozmery: 111 x 59 cm

Drevený reliéf je ukážkou ľudového motívu zobrazujúceho dvoch pastierov oviec. Nižší mládenec nesúci jahniatko prehodené cez ramená kráča za starším mužom hrajúcim, na fujare. Obaja muži majú na sebe dobový ľudový odev (pastiersky kabát, nohavice, košeľu, kožené krpce). Muž s ovečkou má cez rameno prehodenú pastiersku kapsu so širokým vybíjaním popruhom. Krátke vlasy mu zakrýva typický bačovský klobúk. Muž s fujarou má upravené dlhé vlasy do viacerých zapletených vrkôčikov a za pásom zastrčenú valašku.

Autorka: Ľudmila Cvengrošová
Názov: Kňažná s Koceľom
Rok vzniku: 1975
Materiál: bronz
Technika: liatie
Rozmery: 36 x 18 cm

Historický motív bronzového reliéfu zobrazuje kňažnú s malým Koceľom, synom nitrianskeho kniežaťa Pribinu. Koceľ vo veku malého dieťaťa objíma kňažnú, ktorá ho drží jednou rukou za ruku a druhú má položenú na jeho pleci. Obaja majú na sebe dobový odev. Kňažná je v dlhých šatách s dlhými rukávmi. Nad pásom má širšiu stuhu. Rozpustené vlasy jej zakrýva dlhá šatka s čelenkou. Na sebe má náhrdelník a kruhové náušnice. Koceľ má košeľu siahajúcu nad kolená stiahnutú opaskom, o ktorý má pripevnený nožík.

Autor: Július Bártfay
Názov: Michelangelo
Rok vzniku: 1953
Materiál: bronz
Technika: liatie
Rozmery: 18 x 21 x 11 cm

Bronzová busta bradatého muža zobrazuje talianskeho renesančného sochára Michelangela. Michelangelo Buonarroti (6. marec 1475, Caprese, Taliansko – 18. február 1564, Rím, Taliansko) je autorom freskovej výzdoby Sixtínskej kaplnky vo Vatikáne a slávnej mramorovej sochy Dávida.

Autor: Vojtech Baďura
Názov: Mladosť
Rok vzniku: 1973
Materiál: bronz
Technika: odlievanie
Rozmery: 55 x 20 x 39 cm

Bronzová socha Mladosť zobrazuje sediace dievča na kocke. Bosá dievčina má zapletené vlasy do dvoch vrkočov ozdobených mašľou. Je oblečená v jednoduchých dlhých šatách. Rukávy má vyhrnuté nad lakte. V rukách položených na stehnách pridržiava tenkú knihu a žmolí koniec šatky, ktorá sa je jemne ovíja okolo stehien.

Autor: Július Bártfay
Názov: Torzo
Rok vzniku: 1930 – 1939
Materiál: mramor
Technika: sekanie
Rozmery: 34 x 13,5 x 17 cm

Mramorová socha zobrazuje nahé, ženské, sediace torzo s hlavou. Torzo v sochárstve znamená neúplnú alebo nedokončenú sochu ľudskej postavy zobrazujúcu ľudský trup bez končatín a hlavy. Osoba, podľa ktorej je vytvorená socha sa týmto stáva anonymná. Divák vie určiť, či ide o podobu muža alebo ženy. Bártfay porušil niektoré zo zásad a ženskému torzu ponechal hlavu, časť ramien a stehien.

Autorka: Ľudmila Cvengrošová
Názov: Slovanskí bojovníci
Rok vzniku: 1975
Materiál: bronz
Technika: liatie
Rozmery: 36 x 23 cm

Druhý historický motív od výtvarníčky Ľudmily Cvengrošovej zobrazuje dvoch slovanských bojovníkov. Obaja bojovníci stoja vzpriamene. Pozerajú sa jedným smerom. V jednej ruke držia dlhú, vrhaciu kopiju a v druhej štít, za opaskom majú zasunutú sekeru. Jeden z bojovníkov je bosý. Má na sebe len nohavice pod kolená stiahnuté opaskom. Druhý je obutý v kožených topánkach s dlhými šnúrkami, ktorými má obviazané dlhé nohavice až pod kolená. Na sebe má dlhšiu tuniku do polovice stehien, stiahnutú opaskom doplnenú náhrdelníkom s medailónom.

Autor: Teodor Lugs
Názov: Hlava
Rok vzniku: 1971
Materiál: železo
Technika: zváranie
Rozmery: 48/43 x 29 x16 cm

Názov: Tambor
Rok vzniku: 1968 – 1971
Materiál: železo
Technika: zváranie
Rozmery: 75/69 x 32 x 14 cm

Diela Hlava a Tambor sú ukážkou zváraných sôch, ktoré Lugs často vytváral z matiek, klincov alebo rôznych nájdených železných objektov. Hlava je vyskladaná zo železnej guľatiny a vidiel, ktoré predstavujú dlhé vlasy. Tambor má hlavu z motyky, trup z hrablí, končatiny z narezanej guľatiny. V rukách drží paličky z matiek a závitových skrutiek.

Akiste budete súhlasiť, že umenie je najsilnejšie naživo. Ak ste však výstavu nestihli navštíviť, ponúkame vám jej 3D virtuálnu prehliadku, ktorú sme pre vás pripravili v spolupráci s 3D Real — Virtuálne prehliadky.

Plagát k výstave

Obrázok eventu