Juraj Rattaj — Lay-off
Na pozadí zdanlivo banálneho dialógu o spôsobe trávenia dovolenky, Juraj rozvíja širší konflikt spojený so súčasným chápaním a konceptualizáciou času. Nástup technológií, ktoré radikálne komprimujú čas a priestor, automatizujú procesy, zintenzívňujú efektivitu, produkciu a akumuláciu, sľubuje viac času pre kreativitu, regeneráciu, kontempláciu, a osobný rozvoj. Je tento prísľub ilúziou a prinesie akurát nové zväzujúce mechanizmy pre ďalšiu produkciu, akumuláciu, investíciu, absorpciu a konzumovanie?
Viac o výstaveFetiše súčasnosti
Dominantná kurátorka a skrotený kurátor stvorili exkluzívnu expozíciu v deviatich dejstvách, ktorá je (seba)ironickou prezentáciou ľudských slabostí a úchyliek. Výstava predstavuje diela slovenských a českých výtvarníkov, dizajnérov, spisovateľov a filmárov reagujúcich na rôzne témy a podoby fetišov, fetišizmu a fetišizácie v súčasnej spoločnosti.
Viac o výstaveMarián Žilík — Všetko je inak
Výstava s názvom Marián Žilík „Všetko je inak“ sa uskutočňuje pri príležitosti autorových nedožitých 70. narodenín. Výstava približuje vývin autorovej tvorby s dôrazom na maľbu. Výberovo sú prezentované ukážky z fotografickej tvorby a tiež tvorba vo verejnom priestore, a to prostredníctvom autorskej participácie – videofilmu Jany Minárikovej.
Viac o výstaveOdvrátená strana raja
eď Charles Baudelaire v knihe Umelé raje z roku 1860 opisuje stavy, aké navodzujú hašiš, ópium a víno, tak svojich čitateľov zároveň varuje pred ničivými následkami ilúzie slasti, ktorú tieto drogy vytvárajú. Keď Andrej Kolenčík v Bunkri Nitrianskej galérie v roku 2018 vytvára výstavu s názvom Odvrátená strana raja, reaguje na realitu, v ktorej žije(me).
Viac o výstaveKompresia prázdnoty
Výstavný projekt pod názvom Kompresia prázdnoty prináša naliehavý poľsko-slovenský rozhovor sochárskych foriem a tvarov dvoch intermediálnych umelcov: Marcina Berdyszaka (*1964) a Patrika Kovačovského (*1970). Ide o spoločné 3D modelovanie situácie, kde hlavnú rolu zohrávajú silné sochárske hmoty – bariéry, citlivé „stlačenie“, či obaľovania prázdna a recyklácia nájdených, alebo druhotných materiálov.
Viac o výstaveJán Kekeli — Vágny scenár
Výstava predstavuje najnovšie diela slovenského umelca mladšej generácie. Kekeli sa primárne venuje fotografickému médiu, pričom svojím prejavom balansuje na pomedzí dokumentárnej a výtvarnej fotografie.
Viac o výstaveV orechovej škrupinke | In der Nußschale | In a Nutshell
Skupinová výstava študentiek a absolventiek Akadémie umení v Düsseldorfe predstavuje tri odlišné umelecké prístupy vo vzájomnej interakcii k špecifickému výstavnému priestoru. Umelkyne pracujú multidisciplinárne a tento prístup využili aj pri 10 dní trvajúcej príprave projektu pre Bunker Nitrianskej galérie.
Viac o výstaveKým nás… nerozdelí
Prvý spoločný výstavný projekt Martiny Chudeja Petra Lančaričapredstavuje zároveň aj sondu do vlastných životov. Okrem umeleckej spolupráce sú totiž autori aj partnermi v osobnom živote. Práve preto sa rozhodli reagovať na túto – v umení rozlične a mnohokrát reflektovanú – tému akou je blízky vzťah dvoch ľudí.
Viac o výstaveVšetko o Verone?
Monografická výstava českej fotografky, maliarky, performerky Veroniky Šrek Bromovej je doteraz najväčšou monografickou prezentáciou v našom prostredí. Projekt predstavuje návštevníkovi galérie cez vybrané diela jej prácu s telom a telesnosťou.
Viac o výstaveAlžbeta Malcová — Záh(r)ada?
Ilustratívne až ľahkovážne rozletne poňatý komorný projekt samostatnej výstavy Alžbety Malcovej v Salóne Nitrianskej galérie je náznakom, pokusom preniesť trochu ilúzie snívania denného sna o živote, ktorý prebieha za priehľadom okna, za zavretými dverami domu, za múrom galérie.
Viac o výstaveDeset moří
Fotografie a nová média jakožto nejmladší disciplíny deskripce světa jsou v neustálé evoluci, která postupuje rychlostí světla. Výtvarné umění jako takové, zdá se býti ideálním prostředkem k redefinování vlastností a kvality toho, co za realitu považujeme a jaký zkušenostní postoj k realitě a sami k sobě zaujímáme. Pro vizuální přenos velkých významů je však třeba věnovat mnohem více energie filosofii a naukám o člověku než pouze technologiím.
Viac o výstaveNie som tu, som v Arkádii
Výstavný projekt sa zameriava na predstavenie vnútorných, imaginárnych svetov v slovenskom vizuálnom umení v priereze od začiatku 20. storočia po súčasnosť. Koncepcia výstavy primárne pracuje so širšou interpretáciou dvoch pojmových rámcov – „utópiou“ ako predstavou o ideálnom usporiadaní vecí a „arkádiou“, termínom z gréckej mytológie, ktorý sa používal na označenie vízie idylickej, pastorálnej, nedosiahnuteľnej krajiny.
Viac o výstaveKristína Kandriková — Pohyb pozorovateľa
Kristína Kandriková patří do nastupující generace slovenských umělců, zanedlouho oslaví první výročí absolventury na bratislavské VŠVU. První rok po škole často rozhoduje o budoucnosti mladého umělce. Jak obstála?
Viac o výstaveSynchrón u psychiatra
Výstava Synchrón u psychiatra je výsledkom niekoľkých synchrónne prebiehajúcich udalostí v určitom čase. V časovo ohraničenom priestore od jari 2016 až leta 2017 kurátorka tejto výstavy, prežívajúca práve obdobie ťažkých životných strát a z toho vyplývajúcich depresií, začala vo virtuálnom priestore sociálnej siete bezmyšlienkovito, ale intenzívne vnímať takmer každodennú tvorbu výtvarníka Davida Cajthamla a básnika Buddyho Ungrada. Zároveň celý rok pravidelne navštevovala psychiatrickú ambulanciu, ktorá vyzerala skôr ako galéria.
Viac o výstaveDiana Cencer Garafová — Vertical Limit
Aké sú naše možnosti spoznať svet v celej jeho zložitosti? Ako môžeme veriť našim zmyslom, keď sú ich schopnosti vyhodnocovať a ukladať informácie limitované? A čo v prípade, keď sa staneme “obeťou” ilúzie? Zostria sa naše zmysly, alebo, naopak, prídu o svoju dôveryhodnosť? Akú úlohu v spoznávaní sveta zohráva umenie a spôsob, akým je nám umenie prezentované? Môže byť umenie v jeho rôznych formách ilúziou prispievajúcou k pochopeniu (či zahmleniu) sveta a jeho zákonitostí?
Viac o výstavePaniczi
Výstava Paniczi ateliéru Intermédií pod vedením doc. Miroslava Nicza a asistenta Petra Janáčika, PhD. reflektuje tvorbu súčasných študentov ateliéru. Zastúpené tu sú všetky ročníky ateliéru IM, ktorý je súčasťou Katedry intermédií a digitálnych médií na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.
Viac o výstavePetra Mešša — Detected Landscape
Výstava svojím názvom odkazuje k snahe o aktualizovanie uchopenia žánru krajinomaľby a krajiny ako takej. Táto aktualizácia je širšie rámcovaná novou geologickou epochou antropocénu a všadeprítomnými technológiami zaznamenávania a dohľadu, či už pomocou satelitných snímok alebo záznamov z dronov.
Viac o výstaveBez nenávisti
Medzinárodná výstava Bez nenávisti? tematizuje postavenie rómskej menšiny v našej spoločnosti. Koncepcia výstavy vychádza z presvedčenia, že neutešené podmienky života Rómov sú dôsledkom systematického zlyhávania mechanizmov, ktoré by mali zaistiť dôstojné podmienky k životu všetkým ľuďom bez ohľadu na ich farbu pleti, či etnický pôvod.
Viac o výstavePo rádiu
V Manifeste radioartu* z roku 2008 japonský umelec Tetsuo Kogawa na základe vlastných skúseností vymedzuje tento pojem vo vzťahu k internetu, rozhlasovému vysielaniu, hudbe alebo soundartu. Radioart (ktorý sa podľa neho musí písať dokopy ako jedno slovo) využíva rádio nielen ako médium, ale samotné vysielanie je pre neho významnou témou. Radioart je podľa neho skôr procesuálnym umením než umením objektu.
Viac o výstaveTA BU BU
Výstavný projekt reflektuje problematiku tabuizovaných tém v osobnom živote človeka a spoločnosti. Študenti skúmali tému strachu, odmietania, či vyhýbania sa javom, procesom a veciam vo svojom živote.
Viac o výstave