Autori
František Studený, Andrej Kolenčík, Mladý pes/Ľubica Fandl Drangová – Matej Fandl, Stroon/Dalibor Kocián

Kurátorky
Renáta Niczová, Ľudmila Kasaj Poláčková

Otvorenie expozície/sprístupnenie
17. septembra 2020

Miesto konania
Salón

studeny.nitrianskagaleria.sk

www.kolencik.org
www.mladypes.sk
www.stroonmusic.net
Na stiahnutie

Tlačová správa
Pozvánka

Stála expozícia – František Studený

Nitrianska galéria do svojho portfólia odborných činností opätovne zaradila projekt stálej expozície venovanej autorovi, ktorého tvorba či pôsobenie sú previazané s regiónom kraja.

Súčasná stála expozícia sa snaží o priblíženie štyridsať rokov nežijúceho umelca Františka Studeného (žánrového maliara) aktuálnym výstavníckym jazykom. Do spolupráce na projekte sme prizvali mladých kreatívnych ľudí (Andrej Kolenčík, Mladý pes, Stroon), aby cez svoje súčasné videnie sveta opäť priblížili Studeného svet návštevníkovi galérie.

V kurátorskom zadaní, ktoré sa opiera o spomienky a niektoré príbehy, ktoré nám poskytla dcéra umelca Katarína Kišová, sme sa tak opreli o čas umelca strávený s rodinou pri mori/pod stanom. V stane (expozícii) návštevník môže prežiť stretnutie s množstvom rýb, ktoré boli ikonickým znakom tvorby Františka Studeného. Samozrejme, jeho tvorba mala bohatší záber žánrového maliarstva, avšak v súčasnej expozícii sme sa pokúsili vžiť do maliarovej fascinácie maľovaním rýb a v priestore stanu sme nechali ožiť ryby z obrazov Františka Studeného, ktoré sa pohybujú v mori virtuálneho sveta galérie. Vystavené sú diela zo zbierok Nitrianskej galérie, Slovenskej národnej galérie, Liptovskej galérie Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši, Považskej galérie umenia v Žiline.

V priestore stanu sa tak stretávajú rôzne časy, resp. storočia (od minulého po súčasné). Rôzne tvorivé svety a tvorivé prístupy spojili dielo Františka Studeného, Andreja Kolenčíka a Mladého psa.

Súčasné zžitie sa so snovo romantickou, ba až temne sentimentálnou ilúziou obrazov Františka Studeného prináša masívny postapokalyptický exodus rýb Andreja Kolenčíka. Výtvarná reanimácia (oživenie) mora rýb je vzdialená našim naivným predstavám o modrom mori plnom života. Kolenčík oživuje „údenáčov z plátna“ v animovanom príbehu Ranimácia, aby ich v húfoch na stenách galérie poslal na odchod do… neznáma.

Kým maliar František Studený pri mori „bezstarostne“ maľoval krásu videnej prírody, Andrej Kolenčík animuje a alarmuje hrozbu straty krásy prírody – života. Výstava pripomína opomínané. Možno raz nebude žiaden stan, žiadne ryby, žiadne more, žiaden človek, žiaden život, žiadne umenie…

Pri dialógu s dielom Františka Studeného sme okrem pocty autorovi, ktorú pripravil špeciálne pre projekt Andrej Kolenčík, spolupracovali s kreatívnym štúdiom Mladý pes (Ľubica Fandl Drangová a Matej Fandl) a hudobníkom Stroonom (Dalibor Kocián), ktorí pre interaktívnu časť expozície „rozpohybovali“ vybrané diela v húfe rýb, ktoré sa do expozície nedostali (zo zbierkového fondu Nitrianskej galérie). Stála expozícia v Salóne Nitrianskej galérie nesie aj nový kritický environmentálny rozmer.

František Studený (1911 – 1980), slovenský maliar narodený v Novej Vsi nad Žitavou, v rokoch 1932 – 1938 študoval odbor kreslenie na Českom vysokom učení technickom (prof. Bouda, Blažíček), v rokoch 1933 – 1940 zemepis na Prírodovedeckej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Studený maľoval krajinu, predovšetkým tú z okolia Novej Vsi nad Žitavou, kam pravidelne odchádzal z mestského prostredia Bratislavy, očarený bol i prímorskou krajinou, ktorá bola ďalším motívom jeho krajinárskej tvorby. Fascinovalo ho zátišie, maľoval kvety, ovocie, predmety každodennej potreby, chlieb, zemiaky, ale tiež rybu (makrela, údenáč). Vo figurálnej tvorbe zobrazoval najmä svoju rodinu (deti). V roku 1982 (do roku 1990) bola Krajská galéria v Nitre premenovaná na Galériu Františka Studeného v Nitre; v tom istom roku (do roku 1988) bola v galérii sprístupnená stála expozícia umelca.

Andrej Kolenčík (1984) je filmový režisér, výtvarník a dizajnér. Venuje sa réžii hraných, animovaných a dokumentárnych filmov a taktiež videoklipom. Ako výtvarník sa zaoberá ilustráciou a dizajnom. Šesť rokov bol programovým riaditeľom festivalu Fest Anča, ktorý spoluzakladal. V roku 2014 ho vybrali z viac ako 4000 uchádzačov na podujatie Berlinale Talents. Jeho filmy boli ocenené na viacerých medzinárodných filmových festivaloch. Vo svojej tvorbe sa snaží využívať iróniu, humor a zveličenie. Medzi jeho posledné projekty patrí réžia sci-fi dokumentárnej série pre deti Mohyla o Milanovi Rastislavovi Štefánikovi pre RTVS a medzinárodná grafická kampaň Green Screen, ktorá má za cieľ upriamiť pozornosť filmárov na ekologické nakrúcanie. Od roku 2015 pôsobí pod vlastnou značkou Admiral Films.

Ľubica Fandl Drangová (1988), spoluzakladateľka a vedúca štúdia Mladý pes a podujatia Bratislava Game Jam. Študovala divadelný manažment na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a HUMAK v Turku (Fínsko). Miluje umenie a technológie i nové možnosti, ktoré spojenie týchto dvoch svetov prináša. To ju priviedlo k organizovaniu podujatí, ktoré skúmajú a podporujú prieniky týchto disciplín, ako aj k jej vlastnému bádaniu na poli interaktívnej grafiky.

Matej Fandl (1988), programátor v štúdiu Mladý pes. Vyštudoval kognitívnu vedu na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK a na Viedenskej univerzite. Pracuje s umelou inteligenciou, prirodzenými používateľskými rozhraniami, multiagentovými modelmi a počítačovým videním. Je fanúšik neortodoxných programovacích jazykov, ako napr. všetky druhy lispov, Haskell, ako i open-source nástrojov – Godot engine.

Dalibor Kocián/Stroon (1982) je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka škále projektov a spoluprác, na ktorých necháva svoj rukopis. Aktuálne ho fascinuje súčasná chrámová hudba, a to len z formálnej stránky.


Skladačka k výstave


Pohľady z expozície:

                  

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.