Informácie

Vystavujúci autori
Michal Cáb (CZ), Marek Hlaváč (CZ)

Kurátorka
Katarína Gatialová

Vernisáž
štvrtok, 22/2/2018 o 18.00 hod.

Trvanie výstavy
22/2 – 8/4/2018

Miesto konania
Galéria mladých

Na stiahnutie

Tlačová správa
Pozvánka

Mediálna odozva

V galérii môžete nelegálne…
[mynitra]

Podpora

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.

Projekt podporilo České centrum.

Radioart je spojený s tzv. makers culture, alebo u nás lepšie s kutilstvom a bastlením. Rádio kluby boli u nás v minulosti lokálnymi bunkami šírenia vedomostí a schopností, často na hrane so zákonmi. Pre rádioamatérov je vysielanie a ich technické vybavenie nekonečnou výzvou, mnohí si dokážu stavať stále lepšie prijímače a antény. Na túto DIY kultúru radioart nevyhnutne nadväzuje. Kogawa sám vyvíja jednoduché a veľmi skladné rádiové zariadenia, ktorých schémy a návody na výrobu si môžete stiahnuť na jeho stránke.

Rádiová komunikácia prebieha jednosmerne, vždy je v jednom čase buď vysielač a vysielateľ, alebo prímač a prijímateľ. Nikty nie naraz, vstup alebo výstup, I/O. Radioart sa bez reflexie tohto faktu nezaobíde.

Rádio je vždy politické médium, a teda aj radioart je nevyhnutne politický, napriek tomu, že sa o tomto rozmere v manifeste až tak nepíše. Každé vysielanie je buď oficiálne, zákonné a povolené, alebo neoficiálne, odbojové, podvratné a pirátske. Po celom svete je rádiová komunikácia prísne stráženou oblasťou. Spektrum elekromagnetického vlnenia od 9kHz až po 105 GHz je ošetrené zákonmi a nariadeniami, často s prísnymi sankciami za narušenie najužívanejších frekvenčných pásiem.

Výstava Po rádiu dvoch aktívnych českých umelcov Michala Cába a Marka Hlaváča v Galérii mladých je procesom, o akom píše Tetsuo vo svojom manifeste. Zoznamuje diváka s možnosťami výroby vlastných rádiových zariadení, sprostredkuje mu radosť z možnosti “zbastliť” si sám doma niečo funkčné a použiteľné, ako hacknúť obyčajný USB prijímač na televízne vysielanie a spraviť si z neho softwarom ovládané rádio. Autori takéto zariadenia priamo vyrábajú a používajú na výstave. Inštalácia sa tiež veľmi otvorene vyrovnáva s možnosťou protizákonného použitia rádiových vysielačov. Diváka s rádiom v ruke prevedie po schodoch galérie od základného predstavenia problematiky cez počúvanie ilegálneho lokálneho vysielania v tradičnom FM pásme až po dilemu, či má divák sám vedome porušiť zákon a spustiť krátke protizákonné vysielanie. Divák sa ocitá v pozícii vysielateľa, bez spätnej väzby a možnosti dozvedieť sa o existencii alebo množstve prijímateľov.

* http://anarchy.translocal.jp

Michal Cáb vyštudoval teológiu a postgraduálne Akadémiu výtvarných umení v Prahe u Tomáša Vaňeka v ateliéri Intermédia III. Venuje sa noisovej improvizácii, programovaniu syntetizátorov, zvukových inštalácií a audiovízie. Vo svojej pedagogickej a umeleckej praxi sa zaoberá prevažne problematikou využívania programovacích jazykov a otvoreného softwaru ako základného vyjadrovacieho prostriedku pre súčasného umelca. Jeho nástrojovou doménou je operačný systém Linux a programovací jazyk Pure Data.

Marek Hlaváč je absolventom Akadémie výtvarných umení v Prahe v ateliéri Tomáše Vaňeka. Jeho performacie, inštalácie a site-specific projekty sa sústreďujú na vzťah medzi zvukom a sociálnym prostredím, zaoberajú sa možnosťami kolektívnej performancie a aktívneho zapojenia divákov do umeleckej udalosti. Prostredníctvom hluku a zvuku na hrane počúvateľnosti mapuje možnosti ľudského vnímania a komunikácie. Zaoberá sa aj zvukom vo verejnom priestore, každoročne organizuje napríklad pražský festival Přechodné zóny.

Vernisáž výstavy
Foto: Martin Daniš

Pohľady z výstavy
Foto: Martin Daniš