Obrázok
Družstevné polia I
Obrázok
Zadná strana diela

Panoramatický pohľad na krajinu s poľami môže byť pomerne fádnym žánrovým motívom, no v prípade cyklu Družstevných polí od Eduarda Antala ide o zaujímavý príklad postupného prechodu z predmetného zobrazovania do geometrickej abstrakcie v slovenskom výtvarnom umení na začiatku druhej polovice 20. storočia. 

Na maľbe Družstevné polia I v zbierke Nitrianskej galérie sa v popredí rozprestiera zelené pole, ktorého oblúk sa čnie k oblohe, v ľavej časti sa z pozadia vynára fragment žltého poľa. Na horizonte vidíme ostrvu1 a strom. Po modrej oblohe pláva osamotený biely mrak zvláštneho tvaru pripomínajúci misu alebo loď. Zaujímavý je formát obrazu s pomerom strán takmer 2: 1, ktorý býva používaný v kinematografii alebo na obrazovkách niektorých modelov mobilných telefónov. Takýto formát poskytuje širokouhlý pohľad a zároveň nepôsobí neprirodzene. Kompozícia a priestor obrazu sú budované pomocou veľkých plôch s tlmenou, zemitou farebnosťou. Cítiť tu Antalovu snahu o zjednodušenie a redukciu, o hľadanie esencie foriem a možností ich zobrazenia. Štylizácia a zjednodušenie zobrazovania krajiny boli nielen výsledkom autorovho výtvarného vývoja, ale vyplývali aj z pozorovania jeho rodného kraja (okolie Lučenca), ktorý po druhej svetovej vojne prechádzal výraznými zmenami. Rozdrobené rôznorodé políčka a pastviny sa tu, pravdepodobne v súvislosti s kolektivizáciou, spájali do veľkých jednoliatych monokultúrnych lánov.2 Výrazný vplyv na krajinársku tvorbu Eduarda Antala mal aj jeho pedagóg na vysokej škole Bedrich Hoffstädter – „jeho racionálny konštruktivistický prístup ku krajine a premyslená práca s kompozíciou a so svetlom sa stali východiskami pre Antalovu ďalšiu prácu a smerovanie k redukcii výrazových prvkov.“3

Ak sa pozrieme na zadnú stranu plátna Družstevné polia I, tak na štítku s údajmi nájdeme vedľa názvu v zátvorke slovo „Lazisko“. Obec s rovnakým názvom leží v južnej časti Liptova na úpätí Nízky Tatier neďaleko Demänovskej doliny. Antal v rozhovore v knihe Slovenské ateliéry spomína na svoje štúdium takto: „… so študentmi sa chodilo do krajiny, výtvarníci a architekti mali stredisko tam, kde sa odbočuje na Pavčinu Lehotu a ide sa do Demänovskej doliny. Tam boli prekrásne chatky. Chodil tam aj starý pán Schurmann, pán Bazovský, ich generácia.“4 Môžeme teda predpokladať, že výjav z obrazu v zbierke Nitrianskej galérie bol s vysokou pravdepodobnosťou inšpirovaný liptovskou krajinou. Maľovanie v plenéri5 bolo pre Antala dôležité aj neskôr po štúdiu. V druhej polovici 60. rokov spolu s manželkou a spriatelenými umelcami združenými v Skupine 66 (Elvíra Antalová, Zuzana Rusková-Bellušová, Ján Švec, Marián Velba) každoročne podnikali cesty na slovenský vidiek, kde mohli skúmať krajinu a jej zmeny zapríčinené svetelnými podmienkami rôznych fáz dňa. Na výjazdoch, ktoré nazývali „maľovačky“, tvorili kresby a akvarely ako podklady pre olejomaľby vznikajúce po návrate v ateliéroch.6 Aj manželka Eduarda Antala Elvíra sa venovala krajinomaľbe, dokonca jej obraz s rovnakým názvom Družstevné polia I sa nachádza taktiež v našej zbierke. Hoci manželia spočiatku maľovali podobné motívy – Antalová na výjazdoch do krajiny maľovala temperou alebo akvarelom, Antal si viac kreslil –, postupne sa začali osamostatňovať a každý napokon išiel svojou vlastnou tvorivou cestou.7 Antalová bola v tvorbe skôr emocionálna a Antal k svojim dielam pristupoval racionálne.8

Veľmi podobný obraz ako Družstevné polia I nájdeme reprodukovaný na strane 18 v publikácii o Eduardovi Antalovi vydanej Galériou Závodný v Mikulove v roku 2018. Kompozične sú takmer identické, líšia sa len mierne vo farebnosti a detailoch: na staršom obraze (Pole, 1961, olej na lepenke, 27 x 50 cm) majú polia čierne kontúry, strom je skôr kríkom, keďže nemá kmeň, ostrva má priečne laty. Vladimíra Brucháčková Závodná rozlišuje dva prístupy v tejto etape Antalovej tvorby, počas ktorej boli jeho obľúbenými motívmi polia a lúky: „Prvý z nich využíval vlastnosti presvitania jednotlivých olejových malieb. Vďaka hladkej a polopriehľadnej lazúre je možné sledovať rôzne stupne farebných valérov i pravidelnú textúru plátna (napr. cyklus Družstevných polí, 1963). Pre ďalšiu skupinu obrazov boli charakteristické hutné nánosy farebnej pasty, ktoré pôsobia takmer hapticky a priestorovo. Patrné sú zásahy špachtľou a vrypy vo vrstve farby (napr. Jesenná krajina, 1963, Jeseň, 1964, Zem, 1964).“9

Ak teda porovnáme maľbu Družstevné polia I s inými obrazmi z cyklu Družstevných polí v zbierkach iných slovenských galérii či dokonca aj v našej zbierke (Družstevné polia, 1963, olej na plátne, 38 x 55 cm), môžeme usúdiť, že tento obraz je zaujímavý a výnimočný tým, že napriek názvu z formálneho hľadiska až tak nezapadá do cyklu a zaradiť by sme ho mohli skôr do druhej skupiny Antalových diel inšpirovaných poľami. 

Eduard Antal (18. 5. 1929, Vidiná – 21. 11. 2011, Bratislava)

V rokoch 1949 – 1953 študoval v Bratislave na Pedagogickej fakulte Slovenskej univerzity (čo bol názov Univerzity Komenského v rokoch 1939 – 1954) u profesora Gustáva Mallého a ďalších pedagógov – Bedricha Hoffstädtera, Eugena Nevana a Eugena Lehotského. Po ukončení štúdia nastúpil na miesto asistenta na Fakulte architektúry a pozemného staviteľstva Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (dnes Slovenská technická univerzita), kde ako pedagóg pôsobil až do roku 2006. V roku 1978 bol vymenovaný za docenta pre predmet kreslenie, v roku 1988 za profesora v odbore pre odbor výtvarné umenie – maliarstvo a viedol ateliér kresby a modelovania. V roku 1953 sa oženil s výtvarníčkou a pedagogičkou Elvírou Knotkovou. Ako hosť vystavoval s Klubom konkrétistov, neskôr bol členom tejto významnej česko-slovenskej výtvarnej skupiny (1968 – 1972, členovia: Jiří Valoch, Tomáš Rajlich, Radoslav Kratina, Eduard Ovčáček, Miloš Urbásek, Alojz Klimo, Tamara Klimová a ďalší). Bol tiež členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov, Slovenskej výtvarnej únie, Umeleckej besedy slovenskej, skupiny Geometrie a zakladateľom Skupiny 66. 

Vo svojej tvorbe sa venoval maľbe, voľnej i úžitkovej grafike a monumentálno-dekoratívnym prvkom v architektúre (kompozície z lešteného hliníka). Východiskom jeho tvorby bola príroda, jej tvarová rôznorodosť a fyzikálne zákonitosti, ako sila, rotácia, gravitácia či vlnenie. Dôležitá v jeho dielach je hra svetla a tieňa, pričom meniace sa osvetlenie v nich vytvára dojem optického pohybu. Pracoval s čistou alebo štruktúrovanou plochou, tvoril biele reliéfy na sololite autorskou technikou vrstvenej a brúsenej sadry. Farebnosť postupne redukoval, až koncom 60. rokov 20. storočia dospel k absolútnu bielej farby na bielom podklade. Známe sú jeho čisto biele slepotlače (tiež v zbierke NG). Obrazové motívy postupne zjednodušoval so zámerom povýšiť ich na úroveň znaku, a tak sa stal jedným z najvýznamnejších predstaviteľov slovenskej geometrickej abstrakcie. Antalova tvorba bola ovplyvnená vedou, technikou a najmä architektúrou – isto aj preto, že väčšinu života pedagogicky pôsobil na Fakulte architektúry.

— Omar Mirza, máj 2023

Poznámky

1 Ľudový názov pre drevený sušiak na seno, pozri: https://www.ludovakultura.sk/polozka-encyklopedie/ostrva/ (vyhľadané dňa 24. 5. 2023) 

2 Pozri rozhovor s Antalovými dcérami Zuzanou Duchoňovou a Janou Antalovou, in: BRUCHÁČKOVÁ ZÁVODNÁ, Vladimíra a Petra KORLAAR. Eduard Antal. Mikulov: Galerie Závodný, 2018. ISBN 9788090706712, s. 88.

3 Tamže, s. 94.

4 Citované podľa: DORIČOVÁ, Denisa Gura a Daniel BRUNOVSKÝ. Slovenské ateliéry. Bratislava: Virvar, 2010. ISBN 9788097034740, s. 19.

5 Slovo „plenér“ (z franc. „en plein air“ – „vonku“, doslovne „na otvorenom vzduchu“) v súvislosti s výtvarným umením označuje maľovanie v prírode s využitím slnečného svetla a ovzdušia priamo pred krajinným motívom.

6 Ako poznámka [1]

7 Pozri rozhovor s manželmi Antalovcami, in: DORIČOVÁ, s. 18.

8 BRUCHÁČKOVÁ ZÁVODNÁ, s. 93

9 Tamže, s. 12 – 13

Použitá literatúra

DORIČOVÁ, Denisa Gura a Daniel BRUNOVSKÝ. Slovenské ateliéry. Bratislava: Virvar, 2010. ISBN 9788097034740.

BRUCHÁČKOVÁ ZÁVODNÁ, Vladimíra a Petra KORLAAR. Eduard Antal. Mikulov: Galerie Závodný, 2018. ISBN 9788090706712.

Inv. č.: O 19
Autor: Eduard Antal
Názov diela: Družstevné polia I

Rok vzniku: 1962
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: výška 38 cm × šírka 73 cm
Značenie: vpravo dole, štetcom: E. Antal 1962