Obrázok
Pri žatve

V depozitároch Nitrianskej galérie sa nachádza kolekcia rôznych diel autora Viktora Belányiho, na ktorého tvorbu postupne plynúcim časom zabúdame. Skica maľovaná temperou je rodinným vyobrazením. Stojací muž brúsiaci kosu, za ním biely pasúci sa kôň a žlté polia. V popredí, v jednom rohu, sú dve zobrazené dve deti, ktoré majú upletené vence na hlavách z kvetín. V druhom rohu sedí žena s ďalším dieťaťom, kompozične pripomína madonu, dalo by sa povedať, že Belányi tu zobrazil ženu – madonu aj s rýľom. Technika maľby, ktorou je vytvorený a zachytený príbeh o žatve, nesie postimpresionistický nádych. Výraznosť zvolenej maliarskej palety vytvára pocit letnej vidieckej selanky, akoby rodina ani ťažko nepracovala (opak je pravdou) a len tak si užívala svoju vzájomnú prítomnosť v prepojení s okolitou prírodou. Žiaden stres, útrapy, len leto, idylka… aká mýtická, až naivná predstava. Pri prezeraní diel Viktora Belányiho, ktoré sa nachádzajú v zbierke Nitrianskej galérie, musím konštatovať, že Pri žatve sa vymyká väčšine civilistických zobrazení autora.. 

Viktor Belányi (5. 10. 1877 Ludanice – 7. 5. 1955 Budapešť) pochádza z regiónu Nitry, Belányiho sme opomenuli v našich domácich dejinách umenia tak, ako to býva, keď človek odíde z rodiska a už sa nevráti. Študoval na Akadémii výtvarných umení v Budapešti a na Akadémii výtvarných umení Mníchove. (V Nemecku pôsobil 18 rokov, kde hlavne produkoval ex libris a ilustrácie v rokoch 1912 – 1913 v Mníchove a Berlíne pomerne často vystavoval.) Pôsobil aj v Bratislave, v Madride, kde kopíroval majstrov ako Tizian, Velasquéz či Goya (1909), a v Paríži (1909 – 1913). Pre jeho tvorbu je príznačné akademické a postimpresionistické tvaroslovie. Umelec študoval v Budapešti pod vedením Bertalana Karlovszkého a na Akadémii výtvarných umení v Mníchove u Simona Hollósyho, vďaka ktorým sa dostal do Baia Mare (Nagybánya). Umeleckú kolóniu navštívil v rokoch 1896 – 1901 niekoľkokrát. V roku 1897 prvý raz vystavoval s umelcami z kolónie v Budapešti, kde sa usídlil v roku 1918. Postupne sa infiltroval do budapeštianskej kultúrnej spoločnosti. Pravidelne tam vystavoval od 20. rokov 20. storočia (Ernst Múzeum – išlo o zlomové výstavy 1920 a 1930, a taksa znovu predstavil maďarskej spoločnosti (výstavné prehliadky – Národný salón 1923, Štúdiový salón 1943). 

Bol jedným zo zakladajúcich členov umeleckej skupiny Lászlóa Paála, ako sa dozvedáme z dobovej tlače: „Niekoľko maďarských maliarov z mladej gardy a jeden maďarský sochár vytvorili skupinu umelcov, ktorí budú pomenovaní po Lászlóovi Páalovi, jednom z najzaujímavejších maďarských maliarov storočia. Členmi spoločnosti sú Viktor Belányi, József Bíró, József Egry, Masa Feszty, Rezső Hajdú, Jenő Kárpáthy, Arthur Lakatos, Móric Sándor a Jenő Szigethy. Dočasné vedenie sa sformovalo takto: maliar Jenő Kárpáthy a novinár Ede Sebestyén; rečníci: József Biró a Artúr Lakatos. Spoločnosť usporiada svoju prvú výstavu v máji.“ 1 V slovenskej histórii umenia ešte ku komplexnejšej reflexii jeho tvorby nedošlo. Maďarská dobová tlač je trošku bohatšia na zmienky o autorovi, napr. noviny,lexikóny, katalógy k výstavám.

Aj napriek tomu žil v ústraní a vystavoval len sporadicky. V 30. rokoch bola jeho tvorba ovplyvnená maliarom Bélom Iványim Grünwaldom, v roku 1940 na výstave „Za maďarské umenie“ vystavoval ním inšpirované zátišia. 40. roky vychádzali z Nagybáynskej poetiky a dôraz sa kládol na figúru. Bol dvakrát ženatý. Jeho prvou manželkou bola Gizella Szabina Gössyová, manželstvo bolo rozvedené v roku 1940. Druhou manželkou bola umelkyňa Lenka Hoffmannová. Posmrtnú výstavu mal v budapeštianskom Műcsarnoku v roku 1958.2

Belányiho diela nájdeme vo viacerých verejných zbierkach, napr. v Národnej galérii v Budapešti (Magyar Némzeti Galéria), v múzeách v Miškolci a Šoprone, v Slovenskej národnej galérii, Galérii mesta Bratislavy, Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch, Galérii Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne, Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach, Nitrianskej galérii a ďalších.

— Ľudmila Kasaj Poláčková

Literatúra

1 Dobová tlačová správa bola uverejnená  v Prágai Magyar Hírlap, najlepšom maďarskom medzivojnovom denníku v Československu, ktoré vychádzali od 1. júla 1922 do 5. novembra 1938. Jeho vydavateľmi boli opoziční politickí vodcovia maďarskej menšiny, takže noviny boli často cenzúrované a v rokoch 1933 a 1934 zakázané. Pozri bližšie: Prágai Magyar Hírlap, 25. apríl 1923, ročník 2, s. 6

2 Új magyar életrajzi lexikon I – VI. Főszerkesztő. Markó László. Budapest: Magyar Könyvklub;: Helikon. 2001-2007 ISBN 963-547-414-8

Inv. č.: O 902
Autor: Viktor Belányi
Názov diela: Pri žatve

Rok vzniku: 1917
Technika: tempera
Materiál: kartón
Rozmery: 39 × 25,5 cm
Značenie: vpravo dole: Belányi 17; perom