Obrázok
Kosenie a zber úrody

Nitrianska galéria disponuje vo svojej zbierke iba jediným dielom od Ladislava Medňanského, ktoré sa do zbierky dostalo kúpou v 80. rokoch 20. storočia. Drobná kresba Kosenie a zber úrody je zobrazením aktívnej práce vidieckeho človeka na poli. Dominantou je muž/kosec v ľudovom odeve, ktorý si brúsi svoj pracovný nástroj – kosu „oselkou“ (brusný kameň). Z Medňanského podania cítime obdiv k ľudskej práci. Na poli ďalej v príznačnom ohybe chrbta kosia ďalšie dve postavy/kosci, ktorí dynamicky kosou stínajú úrodné steblá. V pozadí vidíme stojaci dobytok, voz plne naložený pokosenou obilninou, kde udupáva (očesáva) naložený voz ďalšia mužská postava, aby na voze odviezli čo najviac nákladu. Pri voze je vidno drobnú, pravdepodobne ženskú postavu, prípadne mladícku postavu, ktorá hrabe hrabľami pokosené pole. Dynamiku zobrazenia umocňujú výrazné línie a ťahy akvarelom i tušom. V obmedzenej farebnosti autor vystihol náladu prítomného momentu. Krajina pôsobí romanticky. Skica je dôkazom, že ju vytvoril skúsený krajinár. Lyrizujúce prvky, náladová hra svetla a tieňov je vizuálnym zážitkom. Hmlisto, skoro jesenne pôsobiaci dojem je taký typický pre majstrovstvo Ladislava Medňanského. Pomerne jednoduchá krajinársko-figurálna kompozícia má sugestívny tajuplný výraz, kde môžeme pociťovať úctu i pokoru pred krajinou a človekom v nej. Medňanský je maliarom „pochmúrnej krásy“. 1

Patrí k najplodnejším a najzáhadnejším postavám uhorského maliarstva na prelome 19.a 20. storočia. Pochádzal z hornouhorskej šľachtickej rodiny, on sám však rozdal svoj majetok a o materiálne veci sa vôbec nestaral.2

Na jeho tvorbu malo vplyv viacero faktorov: kontakt s barbizonskou školou a jej zdôraznenie človeka na pozadí krajiny. V zobrazovaní pracujúcich postáv mužov a žien sa často vyskytuje dramatický príbeh o živote a smrti a o vzťahu medzi človekom a utrpením. V celej Medňanského tvorbe (od začiatku až do konca) je popri detailnom pozorovaní prírody prítomný rad ľudských činností odohrávajúcich sa na pozadí krajiny,3 čoho je jasným príkladom i kresba zo zbierky Nitrianskej galérie. Pochmúrnosť aj tendencie symbolického vnímania sú pre autora príznačné.

Ladislav Medňanský (Mednyanszky)
23. apríl 1852 Beckov — 17. apríl 1919 Viedeň.

Umelec prišiel na svet ako predčasne narodené dieťa s podlomeným zdravím a celý život nemohol vykonávať fyzicky namáhavú prácu. Od štyroch rokov trávil každé leto v rodinnom kaštieli Szirmayovcov v Strážkach, neskôr sa v ňom rodina usídlila. Významným míľnikom v živote autora bolo stretnutie s maliarom a grafikom Thomasom Endrom z Viedne, ktorý ho súkromne doučoval (1854 – 1860). Zdravotný stav mu komplikoval vykonať maturitu, podarilo sa mu to v roku 1872 v Miskolci (Miškovec), v októbri začal navštevovať Akadémiu výtvarných umení v Mníchove. Po epidémii cholery v Mníchove sa už na akadémiu nevrátil a od jesene 1874 študoval už na parížskej École des Beaux Artes. V roku 1875 Medňanský s rodinou veľa cestoval po okolí francúzskej metropoly. Na jar 1875 už mladý Medňanský odmietol pokračovať v štúdiu na akadémii a odišiel do Barbizonu, kde sa spoznal s Lászlóm Paálom, Karlom Bodmerom, Odilom Redonom a inými. V Paríži navštevoval Mihályho Munnkácsyho. Na zimnom salóne v roku 1875 prvýkrát vystavoval svoje obrazy. Nasledujúce leto strávil po 6 rokoch v Strážkach. V tomto období veľa cestoval po vrchoch východného Slovenska, neskôr sa vrátil do Paríža. Cestoval po Taliansku, odkiaľ sa vracal do ateliéru v Strážkach. Bol vždy angažovaný a nápomocný pri nešťastiach (1878 – 1879), napríklad asistoval pri povodni v Segedíne ako záchranár. Neskôr maľoval v uhorských bukových lesoch a na Šariši sa stretol s Pálom Szinyei Mersem. Zápal kĺbov si vyžiadal dlhú kúpeľnú liečbu v Trenčianskych Tepliciach a Budapešti. V tomto období sa zoznámil s talentovaným Nándorom (Ferdinandom) Katonom, ktorý sa stal neskôr jeho žiakom. Po zotavení odcestoval do Ríma, neskôr na Capri. Potom sa usadil dočasne vo Viedni, odkiaľ pravidelne vycestovával do Beckova, Budapešti a iných miest. Jehodobrým priateľom bol Lajos Deák-Ébner a viedenský maliar Wilhelm Bernatzik, s ktorýmiputoval po zemplínskych vrchoch.

Významným v živote maliara bolostretnutie s Bálintom Kurdim (Zajačikom), ktorý slúžil Medňanskému ako model – v tom čase bol Bálint vojakom v kasárňach. Jeho obľúbenými spoločníkmi boli aj Jani Dinda, kočiš zo Strážok, a Blažej Ladeczky. Po smrti matky sa v roku 1884 maliar odsťahoval do Budapešti, ale stále sa často vracal domov. V Budapešti sa zoznámil s viacerými významnými osobnosťami. V tomto období bol Medňanský v plnej sile, maľuje, vystavuje, navštevuje domov. Významným v jeho živote bol Zsigmond Justh. Koncom 80. rokov sa vrátil do Francúzska, kde sa zoznámil s teozofickým učením a budhizmom. Impresionistické maľby prvej polovice 90. rokov vznikali na rôznych pobytoch vo Francúzsku. Začiatkom 90. rokov jeho život poznačila depresia, po jej odznení trávil čas najčastejšie v Strážkach a Budapešti. V roku 1895 zasiahla Medňanského smrť jeho otca – v tomto období vznikli mystické štúdie. V nasledujúcich rokoch veľa cestoval po Balkáne a Francúzsku. V roku 1897 prežil ďalšiu vlnu depresie. V Paríži mal výstavu 60 obrazov, ktorá mala veľký úspech. V roku 1898 získal jeho obraz Horská krajina Veľkú zlatú štátnu cenu. Maliar mal dlžoby a jeho majetok spravovala firma Singer, keďže umelec nevedel narábať s peniazmi. Na prelome storočí stále žil v Budapešti a bojoval so svojím podlomeným zdravím a pobyt prerušoval maľovaním na Slovensku a pobytmi vo Viedni. Od roku 1898 sa začal pravidelne zúčastňovať výstav v Mücsarnoku. V máji až júli 1901 cestoval po Dalmácii a po Čiernej Hore. Veľa času strávil na cestách po Uhorsku, maľoval v okolí Budína a Vacova, Balatonu, navštívil aj Sedmohradsko. Každoročne, zvyčajne v lete, sa vracal na Slovensko, aj keď trvale trávil čas vo Viedni. Jeho dobročinnosť sa prejavila aj po vypuknutí vojny, keď sa v roku 1914 dobrovoľne prihlásil do armády a pôsobil v nej ako frontový výtvarník. Spočiatku maľoval na ruskom fronte, v roku 1916 na talianskom. Po zranení sa zdržiaval vo Villachu a striedavo navštevoval Viedeň, Budapešť, Beckov a Strážky a koncom roka sa opäť vrátil do Viedne. Na jeseň znova odišiel na taliansky front. Po ťažkom ochorení obličiek skončilv nemocnici, a tak sa definitívne skončila aj jeho činnosť frontového maliara. Zlomený pracoval od konca roka 1917 v zlých podmienkach vo Viedni. Na jar 1918 odišiel do Strážok, kde naposledy trávil leto. Na výzvu vojenského veliteľstva sa v roku 1919 vrátil do Viedne. Bol nositeľom viacerých cien, napríklad v roku 1888 v Mücsarnoku v Budapešti a v roku 1914 tiež v Budapešti. Jeho tvorba je roztrúsená v rôznych verejných i súkromných zbierkach a kolekciách po Európe (napr. Maďarská národná galéria, Slovenská národná galéria). Osud diel vytvorených v Paríži a Barbizone doteraz nie je známy. V rokoch 2002 a 2004 Maďarská národná galéria a Slovenská národná galéria pripravili rozsiahlu monografickú výstavu a publikáciu umelca.4

— Ľudmila Kasaj Poláčková

Literatúra

1 KIRÁLY, Erzsébet: Maliar „pochmúrnej krásy“. Náčrt Mednyanszskeho romantického mysticizmu. IN: Mednyanszky. Bratislava: Slovenská národná galéria a SLOVART, 2004, s. 118.

2 MARKÓJA, Csilla: „Vzdialenosť medzi nádhernou a desivou tvárou.“ O netradičnom umení Ladislava Mednyanszkeho. IN: Mednyanszky. Bratislava: Slovenská národná galéria a SLOVART, 2004, s. 13.

3  SZABÓ, Júlia:  Ladislav Mednyanszky: Skice krajín, krajiny a „žánrové“ obrazy. IN: Mednyanszky. Bratislava, 2004: Slovenská národná galéria a SLOVART, 2004, s. 226.

4 HESSKY, Orsolya: Životopis Ladislava Mednyánszkeho. IN: Mednyanszky. Bratislava: Slovenská národná galéria a SLOVART, 2004, s. 290 299.

Inv. č.: K 540
Autor: Ladislav Medňanský
Názov diela: Kosenie a zber úrody

Rok vzniku: 1875
Technika: kombinovaná technika; akvarel; farebný tuš
Materiál: kartón
Rozmery: 39 × 29 cm
Značenie: vpravo dole štetcom Mednyanszky