Obrázok
Upgrade

Linoryt Upgrade z akvizície Nitrianskej galérie realizovanej v roku 2020 pochádza z edície štyroch výtlačkov, pričom každý je označený ako E/A (autorská tlač) a má jedinečnú farebnosť. V našom prípade ide o sútlač dvoch farieb – čiernej a sivozelenej. Grafika je voľným pokračovaním Klepochovej sondy do témy poľnohospodárstva, ktorej sa venoval v roku 2014 v drevorezoch zo série Agro ako Slávnostné pálenie úrody (tiež v zbierke Nitrianskej galérie pod inv. č. F 165) alebo Krotenie veľkej čabajky (na území veľkej Panónie)(súkromný majetok). V týchto dielach prezentoval ironický pohľad na „svojské“ hospodárenie v agrosektore v krajinách strednej a východnej Európy, kritiku zneužívania agrodotácií EÚ a neefektívnosti takejto podpory. Linoryt Upgrade by sme mohli zaradiť aj do ďalšej dlhodobo rozvíjanej oblasti autorovej tvorby, ktorou je plenérová kresba (napríklad cez monokulár). Klepoch cestuje po krajine a z odstupu nezúčastneného pozorovateľa skúma stopy ľudskej činnosti v prírode, z nich vyplývajúce lokálne abnormality a rôzne prejavy insitnej tvorivosti a domáckych „zlepšovákov“ pohodených v lesných porastoch, na dvoroch a v záhradách vidieckych obydlí.1

Slovo upgrade je v súčasnosti často využívané aj v slovenčine a znamená zlepšenie, vylepšenie alebo aktualizáciu. Centrom sarkastického výjavu na grafike v zbierke Nitrianskej galérie je hospodárska budova – maštaľ či chliev s garážou na nový traktor –, „apgrejdnutá“ absurdnými prílepkami ako solárne panely, satelitné paraboly, poľovnícky posed či dokonca kruhová nadstavba pripomínajúca heliport. Budova je síce zateplená (symptomatický úkaz nášho chápania starostlivosti o architektúru), no strechu má zo starého vlnitého plechu a ako celok ostáva v surovom, akoby nedokončenom stave, okolie pripomína večné stavenisko. Namiesto konštruktívnej obnovy sú úpravy buď len kozmetické, alebo realizované akumuláciou nepotrebných vecí v duchu „treba minúť čo najviac peňazí“. Klepoch tu pracuje s rôznymi symbolmi a metaforami, ktoré v širších súvislostiach odkazujú na dianie v našej spoločnosti, no necháva divákom možnosť vlastnej interpretácie, neponúka „predžuté“ vysvetlenia. Jedným z významovo otvorených, až záhadne pôsobiacich detailov na grafike je obrovská ľudská tvár/maska, na ktorej dve postavy čosi zvárajú… 

Tomáš Klepoch (22. 7 1981, Bratislava)

Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v rokoch 2005 – 2007 v Ateliéri voľnej grafiky (prof. Róbert Jančovič) na Katedre grafiky a iných médií, v rokoch 2007 – 2011 na Katedre vizuálnej komunikácie v ateliéri doc. Pavla Chomu. V roku 2008 absolvoval internú stáž v 4. ateliéri (prof. Ivan Csudai) na Katedre maľby VŠVU. Vo svojej voľnej tvorbe sa venuje statickému obrazu v médiách grafiky a kresby, príležitostne objektom a site-specific inštaláciám. Pracuje predovšetkým technikami linorytu a drevorezu, pričom experimentuje s rôznymi materiálmi, spôsobmi tlače a vyrezávania. Väčšina jeho diel sú veľkorozmerné tlače a drevorezy, často ponechané v matriciach. V Klepochovej tvorbe sa objavujú symboly a metafory vzťahujúce sa k lokálnej histórii, rôznym mýtom a reáliám Slovenska, pomocou ktorých sa vyjadruje k aktuálnym spoločenským témam a problémom fungovania krajiny. Venuje sa aj ilustrácii kníh pre deti i dospelých, bol autorom obálok edície 100 % vydavateľstva Absynt. V roku 2011 na Bienále ilustrácií Bratislava získal ocenenie Zlaté jablko za ilustrácie ku knihe Rudolfa Slobodu Ako som sa stal mudrcom. V roku 2017 uspel v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska za ilustrácie ku knihe Dinom-dánom od Tomáša Janovica. V roku 2018 získal za publikáciu V znamení pentódy spolu s Janom Čumlivskim a Palom Čejkom 1. miesto v kategórii Bibliofílie a autorské práce v súťaži Nejkrásnější české knihy roku. Pôsobí ako vedúci ateliéru Laboratórium ilustrácie na Katedre grafiky a iných médií VŠVU. Žije a tvorí v Bratislave.

— Omar Mirza, jún 2023

Poznámky

1 Tejto oblasti jeho tvorby sme sa bližšie venovali na výstave Kabinet banalít, ktorá sa konala v Salóne Nitrianskej galérie od 23. júna do 13. augusta 2017 (kurátor: Omar Mirza): https://old.nitrianskagaleria.sk/event/pripravujemetomas-klepoch-kabinet-banalit/.

Inv. č.: G 1099
Autor: Tomáš Klepoch
Názov diela: Upgrade

Rok vzniku: 2015
Technika: linoryt, dve farby
Materiál: papier Awagami Awara Natur Ivory, 175 g (archívna kvalita)
Rozmery: papier: výška 57 cm; šírka 71 cm, motív: výška 50 cm; šírka 64 cm
Značenie: vpredu, vpravo dole, ceruzou, podpis: Tomáš Klepoch 2015