Obrázok
Vstúpili sme do JRD
Obrázok
Zadná strana diela
Obrázok
Zadná strana diela

Z formálneho hľadiska je obraz Vstúpili sme do JRD zo zbierky Nitrianskej galérie typickým Alexyho portrétnym dielom z obdobia druhej polovice 50. rokov 20. storočia, keď sa opäť vrátil k svojej obľúbenej technike suchého pastelu. Vďaka nej dokázal uvoľneným rukopisom mäkkých „kudrliniek“ v kontraste s ostrejšími linkami tváre či odevu a tlmenou farebnosťou docieliť poetický či baladický tón množstva portrétov zamyslených a nečinných sediacich postáv (prevažne žien), ktoré vo svojej statickosti pripomínajú zátišia. 

Janko Alexy, až na niekoľko výnimiek, svoje diela nedatoval, a preto dodnes vznikajú rôzne nejasnosti či chyby. Obraz z našej zbierky však môžeme pomerne spoľahlivo zaradiť do daného obdobia nielen z hľadiska autorovho návratu k portrétom realizovaným v pasteli po roku 1954 [1], ale aj vďaka pohľadu na zadnú stranu maľby. Na odvrátených stranách obrazov totiž často nájdeme zaujímavé informácie v podobe rôznych informačných štítkov nalepených na rámoch alebo nápisov priamo na plátne. V tomto prípade sme našli štítok z 15. novembra 1960, informujúci o prijatí obrazu komisiou do Slovenského fondu výtvarných umení [2], na ďalšom štítku sa v češtine uvádza, že sa dielo zúčastnilo súťaže k „15. výročí zrodu lidové demokratické ČSR“, čo bolo v roku 1963. Do zbierky Nitrianskej galérie sa obraz dostal v júli roku 1965 prevodom z Krajského vlastivedného múzea v Bojniciach. Bol to jeden z prvých prevodov diel medzi inštitúciami v zriaďovateľskej pôsobnosti Nitrianskeho kraja, ktorý mal pomôcť pri vybudovaní základného zbierkového fundusu novovzniknutej galérie.

Obraz zachytáva sediacu ženu so šatkou na hlave, ktorá má pravú ruku voľne položenú na operadle stoličky a v druhej drží papier, z ktorého niečo číta. Nachádza sa s najväčšou pravdepodobnosťou v interiéri, vpravo tušíme okno, no pozadie je rozostreté, preto nevieme s istotou povedať, kde sa tento jednoduchý výjav odohráva. Kľúčom k interpretácii obrazu je jeho názov – „Vstúpili sme do JRD“. 

To, čo žena číta, si môžeme na základe názvu diela predstaviť ako list alebo iné oficiálne písomné rozhodnutie o vstúpení tejto ženy či jej rodiny do Jednotného roľníckeho družstva (JRD). JRD boli počas totalitného komunistického režimu v Československu v rokoch 1949 – 1990 poľnohospodárskymi družstvami, v ktorých sa sústredila prevažná väčšina agrárnej produkcie. Postupný vznik JRD sa začína po komunistickom prevrate v roku 1948 a je spojený s takzvanou kolektivizáciou, prebiehajúcou vo viacerých etapách. Išlo o často nedobrovoľnú, niekedy až násilnú konfiškáciu súkromného majetku, pre ktorú sa udomácnil propagandistický eufemizmus „znárodnenie“. Ak totiž niekto odmietol vstúpiť do JRD, mohol skončiť až vo väzení. Poľnohospodárska pôda nemala už patriť jednotlivcom, čiže v tom čase majetnejším gazdom, veľkostatkárom (tzv. kulakom) či cirkvi, ale všetkým ľuďom. Sedliaci a drobní roľníci túto zmenu spočiatku vítali, no neskôr sa ukázalo, že pod pojmom „ľud“ bol myslený hlavne štát, teda vládnuca komunistická strana a jej vrcholoví predstavitelia. 

Vo vrcholnom období socialistického realizmu v Československu (1948 – 1956) zvykli byť motívy kolektivizácie poľnohospodárstva v umení zobrazované optimisticky a schematicky – roľníci a roľníčky s odhodlanými úsmevmi a pohľadmi upretými k jasnejším zajtrajškom sa s radosťou zbavovali svojho majetku v prospech všetkých. V rámci tohto žánru je Alexyho obraz pomerne netradičný. Portrétovaná žena sa neusmieva, no nie je ani zamračená – jej výraz je svojsky ambivalentný. Má azda namiesto ideologicky podfarbenej radosti vyjadrovať realistickejšiu odovzdanosť? Alexyho obraz nemôžeme označiť ako jednoznačnú kritiku spoločenských pomerov, no je zaujímavé, akým spôsobom sa vyrovnal s „povinnou jazdou“ angažovanej časti tvorby oficiálneho autora. A nie je to len prípad tohto diela. Obraz s názvom Družstevníci zo zbierky Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici z rovnakého obdobia zachytáva ľudí sediacich pri stole so zamyslenými, až zachmúrenými výrazmi. Opäť teda žiadni vysmiati budovatelia, chýbajú aj typické atribúty „kolchozníkov“, ako kosáky, obilné klasy a pod. Obraz s témou JRD spája len jeho názov, no ten by mohol byť pokojne aj „Dožinky“, „Vo vieche“ alebo „Dedinčania“.

Janko Alexy (25. 1. 1894, Liptovský Mikuláš – 22. 9. 1970, Bratislava)

Maliar, spisovateľ, publicista a organizátor kultúrneho života. Patrí k zakladateľským osobnostiam slovenskej výtvarnej moderny. Bol kultúrne a spoločensky mimoriadne činorodý, po druhej svetovej vojne sa napríklad výrazne zaslúžil o záchranu a obnovu Bratislavského hradu. Okrem umenia sa venoval aj literárnej tvorbe, kriticky glosoval výtvarné dianie a esejisticky spracovával osudy slovenských umelcov. Vydal vyše 20 kníh (zbierky poviedok a romány), jeho prozaické diela majú často autobiografický a memoárový charakter. Rozsiahle výtvarné dielo Janka Alexyho obsahuje okolo 1 300 olejov, pastelov, tempier a kresieb. Jeho tvorba nebola homogénna, v rôznych obdobiach uňho nájdeme rôznorodé techniky i námety.

V rokoch 1906 – 1912 navštevoval Gymnázium v Lučenci, po ktorom vyskúšal viaceré zamestnania – bol kominárskym učňom aj praktikantom v lekárni. V rokoch 1916 – 1917 študoval na Filozofickej fakulte Univerzity v Budapešti, počas prvej svetovej vojny v rokoch 1917 – 1918 bol vojakom rakúsko-uhorskej armády na ruskom a talianskom fronte. V rokoch 1919 – 1926 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe, jeho profesormi boli Josef Loukota, Vlaha Bukovac, Max Pirner a Max Švabinský. V roku 1920 vydal album kresieb Obrázky zo Slovenska zo študijnej cesty po Slovensku. Absolvoval niekoľko študijných pobytov vo Francúzsku (1920, 1936) a v Taliansku (1926). Počas pôsobenia v spolku Svojeť v roku 1922 spolu s Gejzom Vámošom a ostatnými študentmi založil rovnomenný časopis. Do roku 1929, keď sa nasťahoval k Milošovi Alexandrovi Bazovskému do Turian a začal sa naplno venovať maľovaniu, pôsobil ako učiteľ kreslenia. V rokoch 1930 – 1932 intenzívne spolupracoval s M. A. Bazovským a Zoltánom Palugyayom – spoločne sa vydávali na potulky rázovitými oblasťami severného a stredného Slovenska za zberom výtvarného materiálu a organizovali putovné výstavy. V rokoch 1932 – 1937 žil v Piešťanoch, kde organizoval umeleckú kolóniu, do ktorej chcel pritiahnuť najvýznamnejšie umelecké mená tej doby. Tento projekt však nebol úspešný, preto sa v roku 1937 presťahoval do Bratislavy, kde sa usadil natrvalo. V jeho tvorbe v tomto období zaznamenávame príklon k mestskej tematike – maľbe historickej architektúry, pamiatok a vedút, mestských zákutí, prostredí kaviarní a portrétov známych ľudí. V 50. rokoch 20. storočia navrhoval monumentálne dekoratívne gobelíny a vytváral vitrážové okná do architektúry (najznámejšie sú realizácie pre Divadlo P. O. Hviezdoslava v Bratislave, 1952, a Park kultúry a oddychu v Bratislave, 1957). V roku 1948 mu vyšli beletrizované životopisy slovenských umelcov pod názvom Osudy slovenských výtvarníkov. Na sklonku života sa vrátil k inšpiráciám z dedinských námetov, ľudovej poetiky a lyrickej krajiny. V roku 1964 pri príležitosti jeho sedemdesiatych narodenín bol vymenovaný za Národného umelca.

— Omar Mirza, apríl 2023

Poznámky

[1] Veselý: Janko Alexy, 1974, str. 95.

[2] Čo znamenalo možnosť jeho predaja vo vtedajších jediných oficiálnych predajniach s umením Dielo.

Použitá literatúra

ABELOVSKÝ, Ján, HANZEL, Bohumil, ed. Janko Alexy. Přeložil Eva BREJOVÁ. Trenčín: Q-EX, 2008. Zlatý fond slovenského výtvarného umenia. ISBN 9788096959891.

HRONSKÝ, Jozef Cíger. Janko Alexy. Bratislava: Učiteľské vydavateľstvo slovenské „UNÁS“, 1934. Slovenskí umelci, sv. 1.

KISS-SZEMÁN, Zsófia – OBUCHOVÁ, Viera – PAŠKO, Peter. Galéria Nedbalka. Slovenské moderné umenie. Bratislava: Calder s. r. o., 2012, s. 49. Dostupné online podľa: https://www.nedbalka.sk/autori/janko-alexy/ (vyhľadané dňa 13. 10. 2022).

VESELÝ, Marian. Janko Alexy. Bratislava: Slov. fond výtv. umení, 1967.

Inv. č.: O 43
Autor: Janko Alexy
Názov diela: Vstúpili sme do JRD

Rok vzniku: 1955 – 1960
Technika: suchý pastel
Materiál: papier
Rozmery:  výška 55 cm × šírka 42,5 cm
Značenie: vľavo dole, bielou kriedou: J. Alexy