Obrázok
Družstevné polia I.

V zbierkach Nitrianskej galérie sa nachádza 24 malieb Elvíry Antalovej (rod. Knotkovej), prevažne zo 60. a 70. rokov 20. storočia (okrem jednej – Paučina Lehota z roku 1956). Napriek tomu, že olejomaľba Družstevné polia I., pochádzajúca z konca 70. rokov 20. storočia, nepatrí k ranej tvorbe autorky, maliarsky spracovaný motív evokuje prechod medzi konkrétnym, realistickým zobrazením krajiny, charakteristickým najmä pre 50. roky, a abstraktným zachytením prírody, typickým pre neskoršie obdobie. 

Na pozdĺžnom formáte plátna je zobrazený pohlaď na údolie s vidieckymi domami, ktoré sú obohnané pásom vrchov, v popredí dominujú žlté polia. Výjav je vytvorený farebnými plochami od menších, zachytávajúcich architektúru dedinských domov s detailom naznačených okien, po väčšie v odtieňoch hnedej, zelenej, žltej (okrovej) v partiách vrchov a polí. Nechýbajú čierne kontúry ohraničujúce jednotlivé plochy, ktoré sa stali jedným z typických znakov autorkinho maliarskeho rukopisu. 

Maľba Družstevné polia I. pochádza pravdepodobne zo série, do ktorej by sme mohli zaradiť aj obraz s identickým názvom, rokom vzniku, technikou aj formátom Družstevné polia III., ktorý je v  zbierke Galérie umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Napriek názvu a roku vzniku, ktorý ju situuje do obdobia nastupujúcej normalizácie, nejde o typické angažované dielo, ale o snahu autorky predmetnú realitu postupne abstrahovať, zjednodušovať a štylizovať.

V Antalovej tvorbe dominovali predovšetkým motívy prírody a krajiny. V 60. rokoch chodievala spolu s manželom Eduardom Antalom a ďalšími priateľmi, maliarmi a maliarkami v  rámci zoskupenia Skupina 66 (Zuzana Rusková-Bellušová, Ján Švec, Marián Velba), každoročne na letné mesačné tvorivé pobyty do rôznych lokalít na Slovensku. Videnú realitu, z ktorej vychádzala, postupne v duchu moderny prepisovala do znakovej podoby.   

Okrem prírody a krajiny, vrátane opakujúcich sa samostatných motívov stromu (Ružový stromŠedé stromyStromy a slnko) autorka pracovala aj v iných žánroch – portréty (najmä portréty dcér Zuzany a Jany), zátišia s ovocím a kvetmi, figurálne kompozície s tematikou SNP a vojny (napr. cyklus Partizáni), mímov a pantomímy. Blízka jej bola technika oleja, tempery, gvašu a akvarelu. Dôležitým výrazovým prvkom jej malieb bola špecifická farebnosť. Elvíra Antalová bola nielen maliarkou,  ale aj textilnou výtvarníčkou. Tvorila ručne tkané gobelíny, ktorým sa začala intenzívne venovať v období, keď sa stala vedúcou oddelenia textilu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Mnohé boli súčasťou interiérovej výzdoby rôznych architektonických priestorov.

Elvíra Antalová sa narodila v  roku 1924 v  Zlatých Moravciach a zomrela v roku 2011 v  Bratislave. Jej otec bol právnik a sudca, matka pochádzala z Ruska. Dievčenské gymnázium absolvovala v  Bratislave. V rokoch 1943 – 1948 študovala odbor kreslenia a  maľovania na Slovenskej vysokej škole technickej (SVŠT) a  na Pedagogickej fakulte Slovenskej univerzity (dnešná Univerzita Komenského). Jej profesormi boli maliari ako M. Schurmann, G. Mallý, J. Mudroch, A. Struhár a  E. Lehotský. Od roku 1952 prednášala na Vysokej škole výtvarných umení, stala sa docentkou (1967) a  profesorkou (1979). V roku 1982 sa stala vedúcou oddelenia textilu na Katedre úžitkového umenia. Bola členkou niekoľkých výtvarných organizácií, napr. Umelecká beseda slovenská (od r. 1947), TVAR (od r. 1949), Zväz slovenských výtvarných umelcov,  Slovenská výtvarná únia (od r. 1989). Spolu s manželom Eduardom Antalom bola členkou Skupiny 66. Získala niekoľko ocenení najmä v súvislostí s jej pedagogickou činnosťou (napr. Zlatá medaila VŠVU ako ocenenie pedagogickej práce, 1990). 

— Barbora Kurek Geržová

Literatúra

Bachratý, Bohumír: Elvíra Antalová. Bratislava: FO art, 2019.
Peterajová, Ľudmila: Elvíra Antalová. Bratislava: Galéria hl. mesta SSR Bratislavy, 1974.

Inv. č.: O 1018
Autor: Elvíra Antalová
Názov diela: Družstevné polia I.

Rok vzniku: 1978
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: 75 × 120 cm
Značenie: vpravo dole E. Antalová 78