
Alojz Klimo — Malé križovatky III.
Dielo Malé križovatky III. je maľba temperou menšieho formátu na papieri adjustovanom na sololite a patrí do najvýznamnejšej a najznámejšej Klimovej série Križovatiek, ktorá vznikala v rokoch 1966 až 1969…
Viac o diele
Dielo mesiaca:
Daniela Krajčová — Zdieľané nite & Ďalekohmat
Pred tým, ako sa Krajčová stala matkou, sa často venovala participatívnym projektom, v rámci ktorých sa osobne stretávala s ľuďmi z marginalizovaných komunít, vylúčených menšín a aktívne vťahovala publikum do svojej tvorby. S príchodom detí našla inšpiráciu v intímnejšom „paralelnom“ svete matiek…
Viac o diele
Eugen Krón — Ranený
Osobitý prejav maliara, grafika, ilustrátora, autora plagátovej tvorby Eugena Króna sa prejavuje najmä v jeho grafickej tvorbe…
Viac o diele
Ferdinand Katona — Žatva
Dielo sa vymyká z autorovho charakteristického umeleckého programu. Motív poľnohospodárskej práce zachytený v maľbe je vzhľadom na kontext autorovej tvorby netypický, rovnako ako vložená drobná figurálna kompozícia…
Viac o diele
Igor Kalný — Bez názvu
Séria Bez názvu patrí do cyklu zaujímavo štrukturovaných geometrických tušových kresieb, ktoré začal Igor Kalný realizovať v roku 1984. Základnú osnovu prác tvoria narysované horizontály a vertikály, ktoré vytvárajú pravidelné línie…
Viac o diele
Imrich Weiner-Kráľ — Jún
(z cyklu Drevo)
Imrich Weiner-Kráľ je považovaný za najvýznamnejšieho predstaviteľa slovenskej verzie surrealizmu, tzv. nadrealizmu, vo výtvarnom umení. Zovšeobecňujúce spájanie jeho tvorby so surrealizmom je však viacerými teoretikmi umenia vnímané problematicky…
Viac o diele
Ján Kekeli — Bez názvu
Ján Kekeli je fotograf, pracujúci na rozmedzí medzi princípmi dokumentárnej a výtvarnej fotografie. Vo svojej tvorbe sa zameriava na krajinu (projekty Obrazy krajiny, Hovoriaci kameň, Vizuálne premeny), no v poslednom období pracuje stále viac s formami zátišia…
Viac o diele
Jaroslav Košš — Junk DNA / Jalová DNA A+B
Dvojica diel Junk DNA / Jalová DNA, A a Junk DNA / Jalová DNA, B pozostáva z rozmerných plechov s vybrúseným rastrom a výrezmi, v ktorých sa nachádzajú naakumulované dosky s plošnými spojmi a ďalšie súčiastky z elektronických zariadení. Tvary výrezov symbolicky pripomínajú ženské (variant A) a mužské (variant B) pohlavie…
Viac o diele
Jozef Kostka — Smútiaca
Tvorba národného umelca Jozefa Kostku je mnohotvárna a rozmanitá. Už od počiatku ju rozvíjal v znamení príklonu k básnickému umeniu, s predsavzatím napĺňať svoje sochy bohatým vnútorným životom, plným asociácií, duchovných väzieb so svetom, dobou, jej mementami i bolesťami…
Viac o diele
Július Koller — Bez názvu
Obraz prevedený akrylovým sprejom na plátne sa dá zaradiť do širšej série malieb sprejom, v ktorých Július Koller pracoval s rôznymi symbolmi a interpunkčnými znamienkami. Pre Kollerovu tvorbu bola ťažisková práve práca s pojmami, znakmi a textom…
Viac o diele
Július Korezska — Jeseň
Kompozícia diela Jeseň, vťahuje percipienta do tichej, melancholickej rovinatej krajiny, odetej už do zlatistých farebných tónov neskorého letného popoludnia, vibrujúceho energiou a dynamikou samého námetu…
Viac o diele
Juraj Kollár — Prehliadka krajinou
Juraj Kollár patrí k najvýraznejším slovenským maliarom mladej generácie. Jeho tvorba v mnohých aspektoch nadväzuje na tradíciu maliarskej disciplíny, či už ide o autorove výhradné…
Viac o diele
Klaudia Kosziba — Najsladšie leto & September
Maľby od maliarky Klaudie Kosziby Najsladšie leto (2017-2018) a September (2008) sú dvoma rozdielnymi maľbami prírody, ktorých vznik delí jedno desaťročie. Špecifikom pracovného procesu Klaudie Kosziby je (ne)ustály zásah do obrazu, s jeho rôznymi vrstvami, rôznymi premaľbami, rôznymi hĺbkami, rôznymi atmosférami, rôznymi náladami…
Viac o diele
Kundy Crew
Aktivisticko-umelecká skupina radikálneho vyšívania Kundy Crew, ktorú tvoria štyri, ako samy hovoria, nahnevané dievčatá, vznikla v roku 2010…
Viac o diele
Marek Kvetan — Flashback
Marek Kvetan je výrazný vizuálny umelec, ktorý pracuje na poliach rôznych médií, v ktorých dominuje prevaha analytického myslenia a post-konceptuálnych tendencií. Doménou jeho tvorby je realizácia objektov v ready made duchu a printy…
Viac o diele
Patrik Kovačovský — Grande Bouffe
Intermediálny umelec Patrik Kovačovský, podľa vlastných slov, dielom Grande Bouffe reflektoval na vtedajšiu situáciu s ilegálnym prisťahovalectvom a pašerákmi prevážajúcimi migrantov…
Viac o diele
Peter Kalmus — Tehlový kváder I.
Peter Kalmus patrí k mimoriadne produktívnym slovenským výtvarníkom – autodidaktom, ktorí sa pred rokom 1989 pohybovali na neoficiálnej umeleckej scéne. Jeho rozmanitá a neobyčajne obsiahla tvorba zahŕňa kresbu, grafiku, asambláž, maľbu, objekt, inštaláciu a akčné umenie.
Viac o diele
Rudolf Krivoš — Muzika
Rudolf Krivoš patrí k zakladajúcim členom významnej domácej výtvarnej skupiny známej ako „Galandovci alebo Skupina Mikuláša Galandu“…
Viac o diele
Tomáš Klepoch — Slávnostné pálenie úrody
Oheň mal v ľudových zvyklostiach očistnú, liečivú, magickú silu a symbolizoval ochranu budúcej úrody a plodnosť Zeme. Autor s týmito archetypálnymi obrazmi…
Viac o diele
Tomáš Klepoch — Upgrade
Linoryt Upgrade z akvizície Nitrianskej galérie realizovanej v roku 2020 pochádza z edície štyroch výtlačkov, pričom každý je označený ako E/A (autorská tlač) a má jedinečnú farebnosť. V našom prípade ide o sútlač dvoch farieb – čiernej a sivozelenej.
Viac o diele
Vladimír Kompánek — Dvojica
Zaradenie jeho diela do našej Virtuálnej galérie je tichou spomienkou a vzdaním pocty tomuto umelcovi, ktorý sa svojou tvorbou natrvalo zapísal do análov slovenskej výtvarnej kultúry…
Viac o diele
Martin Knut — Z cyklu Maľba na vreckovke
Cyklus malieb na vreckovkách vznikol v roku 1991 na podobnom princípe, akým autor v rovnakom čase pracoval na veľkorozmerných plátnach. V tomto prípade, ale banalitu rozprávaných príbehov umocňuje použitím triviálneho maliarskeho podkladu, kde miesto maliarskeho plátna natiahnutého na rám použije voľne visiace vreckovky – predmety banálnej každodennosti…
Viac o diele
Vladimír Kordoš — Madona s dieťaťom
Vladimír Kordoš patrí medzi výrazných umelcov, ktorý svoj umelecký program začal rozvíjať začiatkom 70. rokov 20. storočia. Vo svojej tvorbe sa dlhodobo zaoberá princípom citácie a interperácie, pričom sa ťažiskovo pohybuje v oblasti akčného umenia…
Viac o diele