Obrázok diela
Bez názvu

Ján Kekeli je fotograf, pracujúci na rozmedzí medzi princípmi dokumentárnej a výtvarnej fotografie. Vo svojej tvorbe sa zameriava na krajinu (projekty Obrazy krajiny, Hovoriaci kameň, Vizuálne premeny), no v poslednom období pracuje stále viac s formami zátišia. V takýchto snímkach zachytáva objekty bežnej potreby, uložené v náhodných, alebo vopred pripravených kompozíciách. Tieto stavajú na drobných, nepatrných naratívnych celkoch, ktorých úlohou je tvoriť fiktívny scenár, pripravený autorom k tomu, aby sa vďaka diváckej interpretácii stal inscenáciou. K takémuto dramatizujúcemu procesu odkazujú aj názvy minulých výstavných projektov (Malá scéna, Vágny scenár). V nich zachytáva často banálne predmety a situácie, čo však prináša stále nové interpretačné úlohy. Upozorňuje tak pozorovateľa na vizuálne kvality objektov, ktoré ho obklopujú v každodennom živote. Kekeli pracuje s analógovou fotografiou na veľkých formátoch, vďaka čomu vyniká aj autorova technická zdatnosť. Pozorovať to možno vo vyváženej farebnosti, ostrosti fotografií a tiež precízne vystavanej kompozícii. Tá je takmer výhradne symetrická, rozohraná vždy v niekoľkých plánoch, tak aby podľa účelu objekty vyčleňovala, alebo naopak zoskupovala. Vďaka tomu sa Kekeliho prístup približuje stále výraznejšie k polohám výtvarnej fotografie. Sugestívnosť diel vo výstavnom priestore autor často umocňuje ich umiestňovaním v rozličných pohľadových polohách, na podlahe, vo vzťahu k iným objektom (okná, poličky, dvere), alebo vyžívajúc výrazovosť prázdneho priestoru. V rámci širšieho kontextu môžeme Kekeliho tvorbu radiť k piktoriálnej fotografii, rozvíjajúcej sa v zámorí od počiatku 80. rokov 20. storočia, vrcholiacej po roku 2001.1

Veľkú časť autorovej práce predstavuje krajina. Ako sám hovorí, často sa inšpiruje starším umením, najmä krajinomaľbou 19. storočia. Medzi osobnosťami, ktoré v tejto súvislosti zmieňuje je maliar Caspar David Friedrich, či fotografi Karol Divald a Jindřich Eckert. Kekeli si vyberá zväčša slovenskú krajinu, počnúc horskou, až po urbánnu. Vďaka krajným pólom intimity a monumentality, obsiahnutým zámerne vo výsekoch krajiny nadobúda divák pocit, akoby sa v nej často sám nachádzal. V dielach sú tiež zreteľné snahy o vyvolanie pocitov melanchólie, úzkosti, napĺňania a vyprázdňovania. Značnú časť snímok z projektu Obrazy krajiny predstavujú diptychy (dve samostatné snímky, tvoriace jeden celok), pričom každý z dvoch dielov často zastupuje práve opačné roviny krajinných kontextov. Objavujú sa v nich romantické námety ako je nedotknutá príroda, neurčité skupiny ľudí, ruiny, alebo opustené postavy hľadiace do krajiny.

Do tejto skupiny diel možno zaradiť aj fotografiu Bez názvu z roku 2015. Na fotografii veľkého formátu vidno postavu v zasneženej lesnej krajine, ktorá má na krku zavesený fotoaparát a tvár jej zakrýva jedna z vetiev spadnutého stromu. Nie je jasné, či je osoba samotným autorom, alebo ide o niekoho iného, koho autor jednoducho v prírode zachytáva. V každom prípade figúra evokuje postavy uprostred romantickej krajiny, hľadiace do jej ticha. V diele je však rozohraných niekoľko ďalších interpretácií. Ak by sme nad dielom uvažovali v kontexte v akom býva zvyčajne vystavené (teda tak, že stred obrazu sa nachádza na úrovni očí diváka), osobou s pohľadom upretým do krajiny je v tomto prípade aj divák, stojaci pred dielom. Nadhľad, v akom je fotografia zhotovená, ho stavia práve do pozície onoho romantického hrdinu uprostred obrazov 19. storočia. V krajine možno nečakane stretáva postavu, ktorej tvár je zakrytá, teda ju nemôže spoznávať, ani si s ňou vzájomne čítať z tváre a očí. Navzdory tomu je ale divák sledovaný iným okom a to fotoaparátom, namiereným nenápadne smerom k nemu. Medzi postavou na fotografii a divákom teda vzniká vzťah nečakanej nerovnosti, jednostranného sledovania. Tiež je otázkou, či nie je pozorovaná postava na snímke sám autor, teda či na svojej fotografii nezachytáva sám seba, s atribútom vlastným jeho povolaniu. Mohlo by ísť v tom prípade o autoportrét, ktorého zmyslom je názor na vlastný moment samoty v krajine, značne sálajúci pocitom opustenia, tak vlastným romantickému mysleniu. K takýmto úvahám môže smerovať aj motív spadnutého, zoschnutého strom, obdoba ruiny v jazyku maliarstva 19. storočia.

Ján Kekeli (*1984, Kežmarok) študoval v rokoch 2006-2012 v Ateliéri fotografie pod vedením Filipa Vanča na VŠVU a neskôr istý čas aj na doktorandskom stupni v ateliéri Ľuba Stacha na VŠVU. V roku 2009 absolvoval študijný pobyt na Uniwersytet Artystyczny v poľskej Poznani. Má za sebou desiatky samostatných a skupinových výstav na Slovensku i v zahraničí. V roku 2012 sa stal finalistom ceny Startpointprize a tiež víťazom ceny Foto roka Nadácie VÚB. V roku 2013 bol finalistom ESSLART, ceny pre mladých umelcov a v roku 2016 sa stal víťazom štipendia Nadácie NOVUM, nadácie pre nové umenie. Diela Jána Kekeliho sú zastúpené v niekoľkých súkromných i verejných zbierkach. V súčasnosti žije a tvorí v Bratislave.

— Adrián Kobetič, apríl 2020

Zdroje

1  FOSTER, Hal. Umění po roce 1900. Praha: Slovart, 2007. s. 659 – 663.

Inv. č.: F 157
Autor: Ján Kekeli
Názov diela: Bez názvu

Rok vzniku: 2015
Technika: C-print
Materiál: dibond
Rozmery: 190 × 150 cm
Značenie: neznačené

Akvizíciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia v roku 2019.