Obrázok publikácie

Predajná cena: Eur 2

Vydanie tejto publikácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Publikácia reprezentuje výlučne názor autorov a fond nezodpovedá za obsah publikácie.

Ponúkané katalógy zasielame na dobierku iba v rámci SR. Ak máte záujem o kúpu niektorej z publikácií, vyplňte prosím túto objednávku (súbor.doc) a zašlite nám ju na emailovú adresu uvedenú v objednávke.

Zborník prednášok o súčasnom výtvarnom umení III.

Prednáškový cyklus Nitrianskej galérie sa v roku 2014 zameral na problematiku sochy, inštalácie, objektu a verejného priestoru. Zborník, ktorý sme na základe neho pripravili, prispieva k rozšíreniu diskurzu o rôznorodých formách umenia v období pred revolúciou 1989 a po nej. Politicko-spoločenský kontext totiž zásadným spôsobom ovplyvňoval (a stále ovplyvňuje) podmienky vzniku umeleckých diel a zároveň i vývoj, resp. stav sochárstva na Slovensku. Príspevky v zborníku poukazujú na vzácne, hoci nie vždy „bezbolestné“ prepojenia ojedinelých umeleckých aktivít a vybraných historických fenoménov, charakterizujúc tak práve úskalia doby, v ktorej vznikali. Rozmenené na drobné:

Štúdia Jany Geržovej skúma niekoľko miestne špecifických inštalácií vytvorených pre synagógy, ktoré sa v 90. rokoch 20. storočia pretvorili na centrá súčasného umenia. I keď bol tento priestor zbavený svojej pôvodnej funkcie, je zaujímavé sledovať, akými rôznymi spôsobmi umelci reagovali nielen na architektúru synagógy, ale aj na konkrétny historický a sakrálny kontext.

Ján Kralovič sa zaoberá sochárskymi dielami, inštaláciami a objektmi v kontexte bytových (súkromných) prezentácií v 70. a 80. rokoch; táto neoficiálna forma umeleckých aktivít, ktoré vznikali na základe potreby vyhraniť sa voči dobovým pomerom, vniesla do umeleckých kruhov potrebnú slobodu.

Sabina Jankovičová vo svojich dvoch samostatných štúdiách podrobne opisuje situáciu v 70. a 80. rokoch, ako aj v období od 90. rokov. Porovnáva podmienky a výsledky umeleckého úsilia v diametrálne odlišných historických etapách a súčasne nastavuje zrkadlo aktuálnej nepriaznivej situácii v osádzaní sôch do verejného priestoru i vo financovaní diel, ktoré sú pre verejný priestor určené.

Roman Popelár mapuje autorov, diela a témy, ktoré dominovali v tematicky vymedzenej oblasti v Bratislave a blízkom okolí po roku 1989.

Do zborníka sme zaradili i texty prezentujúce dve výrazné osobnosti súčasného slovenského umenia – Ilonu Németh (v rozhovore s Alexandrou Niczovou) a Tomáša Džadoňa. Umelecké výpovede oboch majú silný presah do verejného priestoru, pretože cielene atakujú naše ustálené predstavy o vlastnej minulosti, prítomnosti, kultúre, histórii a „čistote“ národného, ale aj osobného svedomia.

Editorka a autorka projektu: Mgr. Lucia Vadelová / Zodpovedná redaktorka:
Mgr. Renáta Niczová / Recenzenti publikácie: PhDr. Katarína Rusnáková, PhD. a prof. Mgr. art. Patrik Kovačovský / Jazykový redaktor: PhDr. Marián Macho, PhD. / Preklad úvodného textu: Mgr. Marián Minárik / Vizuálna koncepcia, obálka a layout: Filip Jurkovič

Vydavateľ: Nitrianska galéria / Rok vydania: 2017 / Tlač: ForPress Nitrianske tlačiarne s.r.o., Nitra / Náklad: 200 ks 1. vydanie / 180s

ISBN 978-80-85746-73-0