Matúš Lányi — Peter zapiera Ježiša

Hlavnými témami tvorby Matúša Lányiho, pozostávajúcej najmä z malieb a videí, sú kresťanstvo, náboženstvo a viera. Je snáď jediným etablovaným slovenským autorom mladej generácie, ktorý sa týmto témam venuje programovo...

 

Matúš Lányi

Inv. č.: O-2143

Autor: Matúš Lányi

Názov diela: Peter zapiera Ježiša

Rok vzniku: 2006
Technika: akryl
Materiál: plátno
Rozmery: 130 x 210 cm
Značenie: vzadu v strede na stredovej lište: Matúš Lányi “Peter zapiera Ježiša” (130×210); akryl na plátne

 

            Hlavnými témami tvorby Matúša Lányiho, pozostávajúcej najmä z malieb a videí, sú kresťanstvo, náboženstvo a viera. Je snáď jediným etablovaným slovenským autorom mladej generácie, ktorý sa týmto témam venuje programovo. Kresťanské námety, ktoré sú základom dejín európskeho umenia, dokáže spracovať s odstupom a s pomocou pochopiteľného a súčasného výtvarného jazyka posúva odveké myšlienky do nových súvislostí, čím reflektuje problémy dnešnej doby. Mohlo by sa zdať, že jeho diela pracujú s iróniou alebo sarkazmom, či dokonca vyjadrujú kritiku náboženstva a katolíckej cirkvi, avšak Lányi ako veriaci človek sa nesnaží lacno šokovať, naopak prináša iný pohľad a ponúka divákom priestor na zamyslenie. [1]

            Dielo Peter zapiera Ježiša je súčasťou troch maliarskych cyklov s názvom Windows (2006-2008), v ktorých Lányi spracoval kľúčové pasáže z Evanjelií pomocou symboliky dnešnej digitálnej doby – známymi „oknami“ z operačného systému Windows firmy Microsoft. „Základom bola kniha Richarda Dawkinsa, ktorá hovorí, že sme iba riekou dát. Dawkins tvrdí, že naša existencia nemá poznateľný cieľ, žiadne transcendentno neexistuje, že sme iba nosičom informácie, vzájomne sa spájame, množíme, ale nikam nesmerujeme. Ja som ten text čítal s povedomím veriaceho človeka, cyklus Windows je reakciou…“ [2]

            Hlavným podnetom pre Lányiho teda bola neodarwinovská teória, ktorá „…prirovnáva vývoj človeka k tečúcej rieke génov – mikroentít odovzdávajúcich si neviazane informácie a generujúcich nové originálne mikroentity. Počítačový digitálny systém funguje tiež na základe spájania základných jednotiek – bajtov a generovania nových. Priestor pre ich množenie je nekonečný. Systém Windows má však svoju hierarchiu a poriadok. Počnúc dôležitým bajtom končiac kurzorom, teda akýmsi transcendentnom, ovládajúcim a usmerňujúcim tok bajtov. Podobne je to aj u ľudí. Náš spoločenský systém má tiež hierarchiu. Jeho základnou jednotkou je človek a rovnako stojí na princípe externého nepoznaného ovládača – transcendentna.“ [3]

            V týchto maľbách zvolil Lányi súčasnú, mimoriadne skratkovitú, technicistickú a vo svojej podstate nemateriálnu a virtuálnu počítačovú komunikáciu, existujúcu len vo forme núl a jednotiek, aby priblížil človeku dneška už pomerne vzdialené posolstvá z biblických textov, ktoré však stále nesú univerzálne myšlienky a obsahujú viacero možností interpretácie.

            Dielo Peter zapiera Ježiša, tematizujúce trojnásobné zapretie Ježiša apoštolom Petrom v predvečer jeho ukrižovania, zobrazuje „windowsové okno“ s chybovým hlásením a tlačidlom „OK“. Na niektorých ďalších obrazoch zo série Windows má divák k dispozícii – tak ako v skutočnosti – viacero pomyselných možností „zakliknutia“ (napr. v obraze Ježiš pred Pilátom sú to tlačidlá „Yes“, „No“ „Cancel“), avšak v tomto obraze nie je poskytnutá žiadna alternatíva. Petrovo počínanie je interpretované ako chyba, ktorú však svojim oľutovaním neskôr napravil, podobne ako keď opravíme chybu a hlásenie sa prestane zobrazovať. Na rozdiel od reality však máme vo virtuálnom svete ešte možnosť reštartovať celý systém…

            Formálne obraz zaujme precíznou, plošnou, akrylovou maľbou, ktorá na prvý pohľad pripomína skôr digitálnu tlač. Konfrontácia tradičného závesného obrazu so svetom digitálneho obrazu je podčiarknutá samotným rozmerom maľby, keďže pôvodne malé okienko na obrazovke monitora sa stáva veľkoformátovým plátnom. Lányi teda volí jazyk zrozumiteľný súčasnému človeku žijúcemu v čoraz viac sekularizovanej spoločnosti preto, aby otvoril otázku funkcie a významu náboženstva a jeho odkazov pre dnešok.

            MATÚŠ LÁNYI sa narodil v roku 1981 v Spišskom Podhradí. V rokoch 2000 až 2007 študoval na Katedre výtvarných umení a intermédií na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach v Ateliéri grafiky a experimentálnej tvorby (prof. Rudolf Sikora a Zbyněk Prokop). Vystavoval na mnohých výstavách na Slovensku, v Čechách, Rakúsku, Nemecku, Švajčiarsku, Taliansku a Francúzsku. V súčasnosti žije v Bratislave a pracuje ako vedúci Centra múzejnej komunikácie v Slovenskom národnom múzeu.

                                                                                                         

Omar Mirza
Foto: Slávomír Žákovič                                                                                     

 

Zdroje:
[1] viď rozhovor s Matúšom Lányim v denníku SME, http://kultura.sme.sk/c/6735548/s-vierou-je-to-tazke-nie-je-to-tema-sucasnosti.html (vyhľadané dňa 3.6.2013)
[2] Ibidem
[3] viď text Matúša Lányiho o sérii „Windows“ na portáli Artdispečing, http://artdispecing.sk/?IDe=133306 (vyhľadané dňa 3.6.2013)


Akvizíciu z verejných zdrojov podporilo MKSR