Obrázok diela
Definícia II.

Svätopluk Mikyta tvorí najmä klasickými výtvarnými technikami ako kresba a grafika. Série kresieb, „prekresieb“, „premalieb“ a objektov komponuje do celkov, ktoré inštaluje v stále nových a nových konšteláciách, pričom často prekračuje limity daných médií. Pracuje s historickými vrstvami stredoeurópskeho priestoru, zaujímajú ho totality, manipulatívnosť propagánd, ale aj klišé národných mýtov a hrdinov, ktoré podáva so svojským humorom a nadhľadom.

Dielo Definícia II. patrí do cyklu „premalieb“, v ktorých na pozadí nájdených autentických fotografií a grafík zachytávajúcich spartakiádne či armádne výjavy kritizuje masovosť, uniformitu a manipuláciu v totalitných režimoch.

Spartakiády boli hromadné telovýchovné vystúpenia gigantických rozmerov, organizované každých päť rokov na pražskom štadióne Strahov, ktorých sa zúčastňovali státisíce cvičencov z celého Československa. Vtedajšiemu komunistickému režimu slúžili tieto verejné spektákle najmä na propagandistické účely; mali byť manifestáciou fyzickej, duševnej i politickej vyspelosti národa, no často boli spojené s núteným drilom (najmä na školách).

Dielo sa skladá z dvoch fotografií, pričom prvá, otočená o 90°, zobrazuje šíky vyšportovaných mužov odetých v bielych trenkách a teniskách. Slúži ako akýsi „podklad“ pre druhú fotografiu, na ktorej vidíme deti s cvičebným náradím – kruhmi a loptami. Na podkladovej fotografií vytvárajú polonahí muži pravidelný raster, ktorý pôsobí odosobňujúco a uniformne; jedinec v dave úplne stráca svoju identitu. Fotografia s deťmi je jej vizuálnym protikladom, pričom kruhovité zoskupenia tvoria obrazce, v ktorých sa jednotlivec taktiež stráca v akomsi masovom ornamente. Do stredu kompozície Mikyta čiernou farbou namaľoval nepravidelný kruhovitý útvar, odkazujúci na kruhové zoskupenie detí, v ktorého strede je viditeľná lopta z pôvodnej fotografie. Tento „kruh“ je čiernou dierou, ktorá pohlcuje akýkoľvek náznak nekonformnosti a premieňa všetko a všetkých na jednoliatu masu. Lopta v strede môže byť okom, ktoré celý spektákel manipulácie a „desubjektivizácie“ s chladným odstupom sleduje. Obraz je zarámovaný v špeciálnom historickom ráme, ktorý je vo formálnom kontraste s centrálnym čiernym objektom, no zároveň zaujímavo vyvažuje celkovú kompozíciu. Tento rám môže navyše evokovať typické orámovanie smútočných oznámení.

Napriek tomu, že Definícia II.1 môže vyzerať ako parte pre „zosnulú“ individualitu, pochmúrna atmosféra je vyvážená náznakom jemného ironického humoru, vďaka ktorému sa nám otvárajú ďalšie z viacerých možností čítania tohto diela. Otočení cvičenci totiž vyzerajú akoby si po namáhavom fyzickom výkone na chvíľku ľahli – vari na zaslúžení odpočinok?

Svätopluk Mikyta sa narodil v roku 1973 v Čadci. Študoval kresbu a grafiku na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Vojtecha Kolenčíka a na Akademie der Bildenden Künste v Stuttgarte u prof. Wolfganga Gäfgena. Po obhájení magisterského titulu na VŠVU sa počas roku 1999 venoval keramike v ateliéri Ivice Langerovej – Vidrovej. V roku 2001 získal DAAD štipendium na Hochschule der Künste v Berlíne v ateliéri Prof. Bernda Koberlinga. V roku 2008 sa stal laureátom Ceny Oskára Čepana. V lete 2008 stál pri zrode občianskeho združenia Štokovec, priestor pre kultúru. Od roku 2009 pôsobí toto združenie v industriálnych priestoroch železničnej stanice v Banskej Štiavnici, kde vznikla otvorená platforma BANSKÁ ST A NICA, ktorá tvorí zázemie pre široké spektrum kultúrnych aktivít.

Omar Mirza

1 Definícia = vymedzenie významu; čo môžeme v tomto kontexte chápať ako vymedzenie významu jednotlivca v spoločnosti, resp. pre spoločnosť.

Inv. č.: F 54
Autor: Svätopluk Mikyta
Názov diela: Definícia II.

Rok vzniku: 2009
Technika: kombinovaná technika
Materiál: papier
Rozmery: 45,5 × 55,5 cm
Značenie: vľavo dole: „Definícia“; podpis, vpravo dole: Svätopluk Mikyta 2009, ceruza, písaným písmom

Akvizíciu z verejných zdrojov podporilo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.