Obrázok diela
Dražovčanky
Obrázok diela
Náčrt k Dražovčankám
Obrázok diela
Štúdia k Dražovčankám

Veľkorozmerný obraz Dražovčanky (inv. č. O 65), patriaci k autorovým vrcholným dielam, bol v minulosti dlhodobo zapožičaný do expozície na Bratislavskom hrade. Schurmann ho namaľoval rok pred odsťahovaním sa do Bratislavy, a to v období, keď mu Nitra a jej okolie slúžili ako hlavný inšpiračný zdroj krajinárskych motívov, mestských vedút či portrétov. Obraz zachytáva vešticu vykladajúcu karty dvom mladým ženám v dražovských krojoch. Kompozícia vyniká majstrovskou prácou so svetlom a farbou a detailným spracovaním bohato zdobených krojov. Zaujímavé je stvárnenie svojskej symbiózy náboženstva a mágie u vidieckeho obyvateľstva – napriek tomu, že kresťanstvo odsudzuje veštectvo ako formu čarodejníctva, na stene visí obraz Panny Márie a jedna zo žien drží v ruke modlitebnú knižku. Azda si cestou z nedeľnej omše dali pre istotu vyveštiť svoj osud? V ľavej časti obrazu leží na nočnom stolíku čierna mačka, v našej kultúre symbol bosoráctva a nešťastia. 

V depozitári Nitrianskej galérie nájdeme drobnú olejomaľbu s názvom Náčrt k Dražovčankám (inv. č. O 348). Ak ju porovnáme s Dražovčankami, nájdeme viacero markantných rozdielov: scéna sa pravdepodobne neodohráva v interiéri, ale v exteriéri, postava veštice má oblečený kroj, žena v strede stojí a za ňou nie je ďalšia mladá žena, ale muž. Je teda otázne, či ide naozaj o prípravnú skicu k tomuto obrazu a prečo v jeho konečnej verzii Schurmann toľko vecí zmenil.

K obrazu Dražovčanky sa viaže jedna pozoruhodná historka, ktorá navádza k špekulácii, či jeho autor nemal akúsi predtuchu o tragickom osude jednej zo žien. Štefan Valent, prvý riaditeľ Nitrianskej galérie a osobný Schurmannov priateľ, ju opísal takto: „Schurmann mal svoj ateliér v rodičovskom dome na Vikárskej ulici a odtiaľ pri tzv. riečke Nitričke bývala povestná veštkyňa navštevovaná najmä mladými dievčatami. V tom čase nebolo zriedkavé vidieť mladé dievčatá v ľudovom kroji z blízkych Dražoviec. K desiatemu výročiu galérie bola usporiadaná výstava výberu diel zo zbierkového fondu. […] Dominantným obrazom výstavy boli Schurmannove Dražovčanky. Jedného odpoludnia, už po úradných hodinách, došla za mnou dozorkyňa akási rozrušená, že pred obrazom Dražovčaniek stojí starší muž s dvoma mladšími ženami, ktorí nariekajú a vzlykajú. […] Muž bol v čase vzniku obrazu manželom pôvabnej Dražovčanky, stojacej pred sediacou vešticou. Vtedy pred obrazom stál vdovec mladej zosnulej Dražovčanky a pri ňom stojace dve mladšie ženy boli jej dcérami. Príčinou ich žiaľu bola nezabudnuteľná a obrazom opäť vyvolaná spomienka na smrť mladej pôvabnej Dražovčanky, manželky a matky, zomrelej v jeseni na týfus.“[1]

S identifikáciou tejto ženy nám môže pomôcť štúdia k obrazu (inv. č. O 357), nachádzajúca sa taktiež v zbierke Nitrianskej galérie. Je na nej mladá žena v kroji zobrazená z viacerých uhlov pohľadu. Pod autorovou signatúrou nájdeme text: „Boháč Júlia, Drážovce č. 31.“ Žena teda mohla byť naozaj Júlia Verešová, rodená Boháčová (bytom Dražovce 84), manželka a matka dvoch dcér, ktorá zomrela ako 28-ročná 26. októbra 1934 v Dražovciach na týfus. Iný obraz od Maximiliána Schurmanna s názvom Umierajúca, ktorý je v zbierkeBojnického zámku, údajne zachytáva posledné momenty jej života…[2]

Maximilián Schurmann (29. 8. 1890, Štvrtok na Ostrove – 24. 3. 1960, Bratislava)
Vlastným menom Max Raimund von Geher bol nemanželským synom Raimunda Wicheru, rytiera z Brennsersteinu, dvorného maliara cisára Františka Jozefa I., a Paulíny von Geher, zamestnankyne grófa Esterháziho, ktorá sa neskôr vydala za Júliusa Schurmanna. V rokoch 1907 – 1914 študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni, kde získal niekoľko ocenení. Ďalej študoval na Akadémii Julian v Paríži, kde sa zoznámil so slávnym impresionistom Claudom Monetom – dokonca maľoval v záhrade jeho ateliéru v Giverny. Počas prvej svetovej vojny bol ako cudzí štátny príslušník internovaný v kláštore vo francúzskom mestečku Espalion pri Avignone, kde sa však mohol venovať portrétnej tvorbe a kresbe. Po vojne žil striedavo v Nitre a Paríži, kde sa v roku 1923 oženil s vdovou Marthou Laurentovou. V roku 1921 sa spolupodieľal na založení Umeleckej besedy slovenskej. V Nitre v rokoch 1925 – 1931 viedol súkromnú maliarsku školu. V roku 1929 sa pre nedostatok objednávok presťahoval z Nitry do Bratislavy, no v Nitre si ponechal ateliér v rodičovskom dome, kam chodil často maľovať. V Bratislave pedagogicky pôsobil na Vysokej škole technickej, od roku 1939 ako docent maľby, v rokoch 1941 – 1945 ako mimoriadny profesor na oddelení kreslenia a maľovania. Vo svojej tvorbe sa venoval najmä krajinným i mestským scenériám, zátišiam a portrétom. Spomedzi všetkých galerijných inštitúcií na Slovensku má od Maximiliána Schurmanna vo svojich zbierkach najviac diel Nitrianska galéria.

— Omar Mirza

Poznámky
[1] VALENT, Štefan: Obraz Dražovčanky M. Schurmanna. In: Zo spomienok Nitranov. Originál – mesačník Ponitrianskej galérie v Nitre, č. 8, r. V., 1998, s. 6, citát použitý z: HUČKOVÁ, Marta: Maximilián Schurmann (1890 – 1960) – kresba, grafika, akvarel. Nitra: Nitrianska galéria, 2010, s. 25 – 26, ISBN 978-80-85746-47-1.
[2] Pozri: https://www.facebook.com/notes/bojnicecastle/maximili%C3%A1n-schurmann-umieraj%C3%Baca/1753307014713853/ (vyhľadané 17. 3. 2021).

Použitá literatúra
ADAMUSOVÁ, Dagmar: Maximilián Schurmann (1890 – 1960). Nitra: Nitrianska galéria, 2000. ISBN 978-80-85746-19-0.
HUČKOVÁ, Marta: Maximilián Schurmann (1890 – 1960) – kresba, grafika, akvarel. Nitra: Nitrianska galéria, 2010. ISBN 978-80-85746-47-1.
HUČKOVÁ, Marta: Spomienky na Štefana Valenta (1908 – 2007). Nitra: Nitrianska galéria, 2009.
ISBN 978-80-85746-42-6.

Inv. č.: O 65
Autor: Maximilián Schurmann
Názov diela: Dražovčanky

Rok vzniku: 1928
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: výška 190 cm; šírka 236 cm
Značenie: vpravo dole, štetcom: Max Schurmann 1928

Inv. č.: O 348
Autor: Maximilián Schurmann
Názov diela: Náčrt k Dražovčankám

Rok vzniku: 1927 – 1928
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: výška 22 cm; šírka 33 cm
Značenie: vpravo dole, štetcom: M. Schurmann

Inv. č.: O 357
Autor: Maximilián Schurmann
Názov diela: Štúdia k Dražovčankám

Rok vzniku: 1927 – 1928
Technika: gvaš
Materiál: papier
Rozmery: výška 21 cm; šírka 31 cm
Značenie: vľavo dole, ceruzou: M Sch