Obrázok diela
Lucia Tallová
Zimný prístav IV

Lucia Tallová je maliarka s osobitým umeleckým programom, ktorý sa vyprofiloval pomerne skoro, už počas jej vysokoškolského štúdia.

Ťažiskovým námetom obrazov je krajina s jedinečnou atmosférou konkrétneho momentu. Zaujímajú ju mestské, sídliskové, priemyselné prostredia s fragmentmi architektúry, ale aj prírodné scenérie, často zahalené do hmly a výparov so snovou atmosférou. Je programová nefiguralistka, jej krajina je vyľudnená, vyprázdnená, často opustená. Má rada otvorený priestor, v ktorom ľudská stopa absentuje, je neprítomná. Napriek tomu sa jej obrazy vyznačujú naratívnosťou: „Pre mňa osobne má krajina v sebe oveľa väčšiu príbehovosť, ako dokážem objaviť vo figurálnej maľbe. Figúra ani portrét ma nikdy nelákali, nie je mi to blízke. … Život v obraze na seba preberajú neživé predmety – architektúra, to je pre mňa oveľa príťažlivejšie.“1 Jej tvorba je vnútorne konzistentná, opakovane používa obľúbené motívy, v ktorých sa však nezacyklí, práve naopak. I keď zostáva bytostnou maliarkou, občas prekročí hranice samotného média smerom k objektom a inštaláciám, v ktorých je ale maľba stále prítomná.

Maľba Zimný prístav IV pochádza z väčšieho tematického cyklu akrylových veľkoformátových obrazov a patrí do autorkinej ranej tvorby. Zachytáva industriálne bratislavské prostredie – prístav na brehoch Dunaja, ktorý vznikol v roku 1897 ako zimovisko lodí a počas prvej Československej republiky sa stal jedným z najväčších riečnych prístavov v strednej Európe. I keď ide o zobrazenie konkrétneho, reálne existujúceho prostredia, podobne ako pri obraze s motívom bratislavského hotela Kyjev (2012), panelovej zástavby Petržalky (2013) alebo Hongkongu (2015) nejde primárne o dokumentovanie situácie, ale o pamäť miesta spojenú so spomienkou na emóciu, ktorú vyvolala. Maľbu zo série Zimný prístav autorka v roku 2016 digitálne prepísala do média grafiky pre projekt Čierne diery, platformu, ktorá dokumentuje a približuje verejnosti chátrajúce architektonické, zväčša industriálne objekty na Slovensku, ktoré by vzhľadom na ich stav nemuseli byť zachované pre nasledujúce generácie.

Charakteristickým prvkom autorkiných krajinomalieb je, že sa pohybuje na hrane medzi abstraktným a konkrétnym. Konkrétny prvok zastupuje zobrazenie mestského či krajinného prostredia. Abstraktným sa stáva spôsob maľovania, keď akrylovú maľbu ukladá v jemných transparentných vrstvách evokujúcich rozpíjajúci sa akvarel, čím vytvára stekance, pričom ostré kontúry sú nejasné. Tento spôsob maľby a autorkina záľuba v použití takmer výhradne čiernej farebnej škály vytvára melancholickú, nostalgickú i temnú atmosféru obrazu, akoby išlo o nejasné, hmlisté spomienky, resp. spojenie s minulosťou. Miestami jej maľby môžu pôsobiť romanticky, nie však sentimentálne či pateticky. Platí to o opakovanom ornamentálnom rastri – motíve čipky, ktorý používa od začiatku svojej tvorby – a objavuje sa aj na obraze Zimný prístav IV Ide o háčkované a vyšívané dečky, ktoré sú maliarskou technikou prenesené na plochu plátna. Prvé použité textílie v sebe niesli odkazy a spomienky na vlastnú minulosť a detstvo, ako i obdiv k tradičnej ženskej ručnej práci, pretože pochádzali od autorkinej starej matky, ktorá ich vyšívala. V obraze Zimný prístav IV je odtlačok vybraného motívu čipky jednou z vizuálnych štruktúr maľby. Ako hovorí sama autorka, „moja práca je postavená na vizuálnych kontrastoch, preto si vyberám ostré prvky architektúry alebo industriálne fragmenty, aby sa na obraze vždy odohrával určitý konflikt. V týchto kontrastoch vzniká napätie, ktoré robí obrazom veľmi dobre“2.

Barbora Geržová
Január 2021

www.luciatallova.sk
eshop.ciernediery.sk

Poznámky
Subtílna spoveď so skrytým potenciálom. Lucia Tallová v rozhovore so Silviou L. Čúzyovou. In: Profil súčasného výtvarného umenia. Bratislava: Kruh súčasného umenia Profil, 2013, ročník XX., č. 2, s. 52.
Ibidem, s. 39.

Literatúra
1) Subtílna spoveď so skrytým potenciálom. Lucia Tallová v rozhovore so Silviou L. Čúzyovou. In: Profil súčasného výtvarného umenia. Bratislava: Kruh súčasného umenia Profil, 2013, ročník XX., č. 2, s. 36 – 69.
2) Čarný J. – Geržová, B. – Gregor, R. – Majdáková, D. – Müllerová, K.: Päťdesiat súčasných umelcov na Slovensku. Bratislava: Art Academy – Vydavateľstvo Slovart, spol. s r. o., 2014

Lucia Tallová (1985, Bratislava) v rokoch 2001 – 2005 navštevovala Strednú umelecko-priemyselnú školu v Bratislave, odbor sochárstvo a kameňosochárstvo. V rokoch 2005 – 2011 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre maľby a iných médií v 4. ateliéri prof. Ivana Csudaia. Bola na rezidenčných pobytoch vo Viedni, Kalifornii, Brazílii a Paríži. Za svoju tvorbu získala niekoľko domácich i medzinárodných ocenení: 2019 – J. P. Morgan Selection, Paris Photo (FR); 2016 – Cena Nadácie Tatra banky pre umenie (SK); 2016 – Cena pre mladého vizuálneho umelca (SK); 2013 – Maľba roka 2013, Cena Nadácie VÚB – 1. miesto (SK); 2012 – Ročný grant pre absolventov výtvarného umenia, Revolvingový grantový systém Artservis, (SK); 2010 – Strabag Artaward International – víťaz (A).

Inv. č.: O 2163
Autor: Lucia Tallová
Názov diela: Zimný prístav IV

Rok vzniku: 2014
Technika: akryl
Materiál: plátno
Rozmery: 150 x 170 cm
Značenie: vzadu na plátne čiernou fixkou: Tallová 2014