Informácie
Výtvarní pedagógovia
Martin Daniš
Elena Tarábková
Vstupné
pedagogický dozor, žiaci/žiačky ZŠ a SŠ: zdarma
(v cene je zahrnutá prehliadka výstavy, lektorský výklad a výtvarný materiál)
Maximálny počet účastníkov: 25
Trvanie
60 min.
Miesto
výstavné priestory, výtvarný ateliér
Čas konania
utorok–piatok od 10.15 do 17.30 hod.
Prihlasovanie
pedagog@nitrianskagaleria.sk
tel.: 037 657 96 41
Podpora
Toto podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Vzdelávacie programy k výstave Línia lesa
Kráľovná lesov a lúk
Počas vzdelávacieho programu si povieme čo do lesa patrí a čo už nie. Prečo niektoré rastliny z nášho územia vymizli a iné museli pozmeniť svoje vlastnosti alebo výskyt. Či dokážu rastliny čeliť novým podmienkam. Hlavná výtvarná aktivita je zameraná na tvorbu pokrývky hlavy (koruna, venček, závoj, …) z materiálu pochádzajúceho z lesov (prírod. mat.: konáriky, lístie, ihličie, šišky a neprírodný mat.: plasty, vrchnáky a pod.). Na záver budú žiaci korunovaní na kráľov a kráľovné lesov a lúk. V novej úlohe budú poverení zasadiť nový les – zasadením semienok do zeme.
1. – 2. ročník ZŠ
Lesný kruh
Hlavná výtvarná aktivita bude zameraná na tvorbu kruhovej kompozície priamo vo výstavných priestoroch z prírodnín, drobných predmetov a papierovej lepiacej pásky (konáriky, lístie, ihličie, šišky, pierka, škrupinky, kamienky, plasty, vrchnáky, sieť, lepiaca páska a pod.). Žiaci v skupinách alebo jednotlivo vytvoria na podlahe dočasnú mandalu, ktorej jediným záznamom bude fotografia. Na záver sa jednotlivé mandaly spoja a vytvorí sa symbolické prepojenie medzi prírodou, výstavou a návštevníkom.
1. – 4. ročník ZŠ
Línia lesa
Skúsime si prestaviť niektorý zo svojich výletov do prírody. Medzi dielami sa „prenesieme“ do prírody a pokúsime si spomenúť na zvuk tečúceho potoka, padajúceho lístia, dažďa, snehu, vetra, … Počas výtvarnej aktivity skúsime vytvoriť vizuálnu podobu vybraného miesta, pri ktorej použijeme prírodné materiály ako je blato, lístie alebo ihličie. Počas prehliadky výstavy Línia lesa zistíme, prečo niektorí výtvarníci využívajú pri svojej tvorbe materiál z prírody.
1. – 4. ročník ZŠ
Vzdelávacie programy k výstave Rodinné záležitosti
Rozprávkový portrét
Alternatíva vzdelávacieho programu „Rodinný portrét“ určená pre žiakov 1. – 4. ročník ZŠ. Prenesieme sa do rozprávky, kde pomôžeme princovi a princeznej zdolať úlohy ukryté v krabici.
1. – 4. ročník ZŠ
Zmena programu vyhrad
Vzdelávacie programy k výstave Línia lesa
Lesný kruh
Hlavná výtvarná aktivita bude zameraná na tvorbu kruhovej kompozície priamo vo výstavných priestoroch z prírodnín, drobných predmetov a papierovej lepiacej pásky (konáriky, lístie, ihličie, šišky, pierka, škrupinky, kamienky, plasty, vrchnáky, sieť, lepiaca páska a pod.). Žiaci v skupinách alebo jednotlivo vytvoria na podlahe dočasnú mandalu, ktorej jediným záznamom bude fotografia. Na záver sa jednotlivé mandaly spoja a vytvorí sa symbolické prepojenie medzi prírodou, výstavou a návštevníkom.
5. – 9. ročník ZŠ
Línia lesa
Skúsime si prestaviť niektorý zo svojich výletov do prírody. Medzi dielami sa „prenesieme“ do prírody a pokúsime si spomenúť na zvuk tečúceho potoka, padajúceho lístia, dažďa, snehu, vetra, … Počas výtvarnej aktivity skúsime vytvoriť vizuálnu podobu vybraného miesta, pri ktorej použijeme prírodné materiály ako je blato, lístie alebo ihličie. Počas prehliadky výstavy Línia lesa zistíme, prečo niektorí výtvarníci využívajú pri svojej tvorbe materiál z prírody.
5. – 9. ročník ZŠ
Konáre a konáriky
Hlavná výtvarná aktivita je zameraná na tvorbu objektu z prírodnín (konáriky, lístie, ihličie a pod.). Žiaci lepením lístia, ihličia na konáriky vytvoria nové druhy stromov a objektov.
5. – 9. ročník ZŠ
Vzdelávacie programy k výstave Rodinné záležitosti
Rodinný portrét
Portrét ženy s ružou zachytáva mladú ženu oblečenú v dobových šatách s kyticou ruží. Zobrazená je v neúplnom profile (poloprofile) so zasneným pohľadom vedúcim mimo rámu obrazu. Obraz maliara Raimunda von Wicheru sa do zbierok Nitrianskej galérie dostal ako dar od autorovej netere Malvíny Wicherovej, ktorá zdedila obrazy po Wicherových súrodencoch.
Portréty mali kedysi (pred vynájdením fotografie) veľký význam. Dovoliť si ich nemohol každý, preto v meštianskych a šľachtických rodinách na stenách viseli podobizne predkov, aby na nich nezabudli a pripomínali si ich. Aké obrazy visia na stenách u vás doma? Koho znázorňujú? Máte doma nakreslený alebo namaľovaný portrét niekoho z príbuzných? Budeme sa inšpirovať portrétmi z výstavy Rodinné záležitosti a vytvoríme portrét príbuzného, na ktorého si najradšej spomíname.
5. – 9. ročník ZŠ
Strom, záhrada, krajina
Každé ročné obdobie má svoje špecifiká. Skúsme k nim priradiť farby. Aké farby má jeseň, zima, jar alebo leto? Ako sa mení strom, záhrada, krajina počas roka? Vieme určiť ročné obdobia na obrazoch Maximiliána Schurmanna, Jozefa Srnu st. a Jána Mudrocha? Vyberieme si strom z nádvoria galérie a počas niekoľkých dní, týždňov, mesiacoch budeme zaznamenávať kresbou, maľbou alebo fotografiou jeho podobu. Každá skupina ho zobrazí inú hodinu, iný deň, v inom ročnom období, v inom počasí. Spoločne vytvoríme Denník jedného stromu.
5. – 9. ročník ZŠ
Zátišie
Aké predmety sa zobrazovali v zátišiach v minulosti? Ako by vyzerali zátišia z dnešných čias? Počas vzdelávacieho programu si vyskúšame vytvoriť zátišie, ktoré nás vystihuje.
5. – 9. ročník ZŠ
Zmena programu vyhradená
Vzdelávacie programy k výstave Línia lesa
Lesný kruh
Hlavná výtvarná aktivita bude zameraná na tvorbu kruhovej kompozície priamo vo výstavných priestoroch z prírodnín, drobných predmetov a papierovej lepiacej pásky (konáriky, lístie, ihličie, šišky, pierka, škrupinky, kamienky, plasty, vrchnáky, sieť, lepiaca páska a pod.). Žiaci v skupinách alebo jednotlivo vytvoria na podlahe dočasnú mandalu, ktorej jediným záznamom bude fotografia.
Na záver sa jednotlivé mandaly spoja a vytvorí sa symbolické prepojenie medzi prírodou, výstavou a návštevníkom.
1. – 8. gymnázium
1. – 4. ročník SŠ
Línia lesa
Skúsime si prestaviť niektorý zo svojich výletov do prírody. Medzi dielami sa „prenesieme“ do prírody a pokúsime si spomenúť na zvuk tečúceho potoka, padajúceho lístia, dažďa, snehu, vetra, … Počas výtvarnej aktivity skúsime vytvoriť vizuálnu podobu vybraného miesta, pri ktorej použijeme prírodné materiály ako je blato, lístie alebo ihličie. Počas prehliadky výstavy Línia lesa zistíme, prečo niektorí výtvarníci využívajú pri svojej tvorbe materiál z prírody.
1. – 8. gymnázium
1. – 4. ročník SŠ
Konáre a konáriky
Hlavná výtvarná aktivita je zameraná na tvorbu objektu z prírodnín (konáriky, lístie, ihličie a pod.). Žiaci lepením lístia, ihličia na konáriky vytvoria nové druhy stromov a objektov.
1. – 8. gymnázium
Vzdelávacie programy k výstave Rodinné záležitosti
Rodinný portrét
Portrét ženy s ružou zachytáva mladú ženu oblečenú v dobových šatách s kyticou ruží. Zobrazená je v neúplnom profile (poloprofile) so zasneným pohľadom vedúcim mimo rámu obrazu. Obraz maliara Raimunda von Wicheru sa do zbierok Nitrianskej galérie dostal ako dar od autorovej netere Malvíny Wicherovej, ktorá zdedila obrazy po Wicherových súrodencoch.
Portréty mali kedysi (pred vynájdením fotografie) veľký význam. Dovoliť si ich nemohol každý, preto v meštianskych a šľachtických rodinách na stenách viseli podobizne predkov, aby na nich nezabudli a pripomínali si ich. Aké obrazy visia na stenách u vás doma? Koho znázorňujú? Máte doma nakreslený alebo namaľovaný portrét niekoho z príbuzných? Budeme sa inšpirovať portrétmi z výstavy Rodinné záležitosti a vytvoríme portrét príbuzného, na ktorého si najradšej spomíname.
1. – 8. gymnázium
1. – 4. ročník SŠ
Strom, záhrada, krajina
Každé ročné obdobie má svoje špecifiká. Skúsme k nim priradiť farby. Aké farby má jeseň, zima, jar alebo leto? Ako sa mení strom, záhrada, krajina počas roka? Vieme určiť ročné obdobia na obrazoch Maximiliána Schurmanna, Jozefa Srnu st. a Jána Mudrocha? Vyberieme si strom z nádvoria galérie a počas niekoľkých dní, týždňov, mesiacoch budeme zaznamenávať kresbou, maľbou alebo fotografiou jeho podobu. Každá skupina ho zobrazí inú hodinu, iný deň, v inom ročnom období, v inom počasí. Spoločne vytvoríme Denník jedného stromu.
1. – 8. gymnázium
1. – 4. ročník SŠ
Zátišie
Aké predmety sa zobrazovali v zátišiach v minulosti? Ako by vyzerali zátišia z dnešných čias? Počas vzdelávacieho programu si vyskúšame vytvoriť zátišie, ktoré nás vystihuje.
1. – 8. gymnázium
1. – 4. ročník SŠ
Zmena programu vyhradená.