Informácie

Vstupné
Dospelí: 5 eur
Študenti, dôchodcovia: 2,50 eur
ZŤP: 1 eur
Deti do 12 rokov: zdarma

Predpredaj
Nitrianska galéria (počas otváracích hodín)

Miesto konania
Koncertná sála Župného domu

Podpora

Podujatie Podoby saxofónu podporil Hudobný fond.

Jean – Baptiste Singelée (1812 – 1875)
Solo de Concert pre barytónový saxofón a klavír, op. 77 (6 min.)

Ali Ben Sou Alle (1820 – ?)
Shanghai Redowa Waltz pre sopránový saxofón a klavír (3 min.)

Erwin Schulhof (1894 – 1942)
Hot sonáta pre altový saxofón a klavír (15 min.)

Adolf Busch (1902 – 2005)
Suita pre altový saxofón a husle (9 min.)

1. Prelúdium
2. Sarabanda
3. Gavota
4. Gigue

Marc Eychenne: Cantilene et dance (1933)
(13 min.)

1. Tres librement
2. Danse. Tres rhythmé

Mauro Agagliate (1968)
I’m walkin’ in your silence again pre husle, altový saxofón a klavír (4 min.), svetová premiéra

Leon Stein (1910 – 2002)
Trio Concertante pre husle, altový saxofón a klavír (18min.)

1. Spiritoso
2. Siciliano
3. Scherzoso

Keď v roku 1842 Adolphe Sax skonštruoval saxofón, dôležitou časťou jeho konceptu bolo vytvorenie nástroja, ktorý by bol v symfonickom orchestri akýmsi spájajúcim elementom medzi zvukom sláčikových a dychových nástrojov. 

Pri koncipovaní dramaturgie koncertu bolo hlavným cieľom poukázať práve na túto dôležitú myšlienku vynálezcu saxofónu, na flexibilitu saxofónového zvuku v spojení s klavírom a husľami. Budeme sa pohybovať vo svete klasickej hudby, medzi známymi, ale aj neprávom zabudnutými skladateľmi 20. a 21. storočia.

Ladislav Fančovič je významným predstaviteľom európskeho interpretačného umenia a zároveň patrí k najvšestrannejším umelcom na česko-slovenskej hudobnej scéne. Študoval na Akadémii múzických umení v Prahe (M. Lapšanský), doktorandské štúdium absolvoval na VŠMU v Bratislave. Je finalistom a laureátom viacerých domácich a medzinárodných súťaží.

Ladislav Fančovič je považovaný za významného predstaviteľa európskeho interpretačného umenia a zároveň patrí k najvšestrannejším umelcom na česko-slovenskej hudobnej scéne. Študoval na Akadémii múzických umení v Prahe v triede Mariana Lapšanského a na Universität für Musik und darstellende Kunst vo Viedni u Wolfganga Watzingera. Doktorandské štúdium absolvoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede Mariana Lapšanského. Bol finalistom a laureátom domácich a medzinárodných súťaží, ako napr. Medzinárodnej klavírnej súťaže F. Chopina v Mariánskych Lázňach, Medzinárodnej klavírnej súťaže E. Nyiregyháziho v Krakove, Medzinárodnej súťaže Johanna Nepomuka Hummela v Bratislave, súťaže Talent roku atď. Vzdelanie si dopĺňal účasťou na majstrovských kurzoch (Jan Wijn, Abbey Simon, György Sándor, Karl-Heinz Kämmerling, Mikhail Voskresensky). 

Vo svojom repertoári má viac než 30 klavírnych koncertov. Pravidelne účinkuje ako sólista s orchestrami, akými sú napr. Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Štátna filharmónia Košice, Symfonický orchester Českého rozhlasu, Pražská komorná filharmónia, Filharmonia Zielonogórska, İzmir State Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Solistes Européens Luxembourg, Bruno Walter Festival Orchestra, Filharmónia Bohuslava Martinů Zlín, Filharmónia Hradec Králové, Moravská filharmonie Olomouc či ŠKO Žilina pod vedením dirigentov Ondreja Lenárda, Vladimíra Válka, Friedricha Haidera, Alexandra Rahbariho, Františka Vajnara, Jerzyho Swobodu, Leoša Svárovského, Martina Leginusa, Kirka Trevora, Justusa Franza, Maria Košika, Zbyňka Müllera, Konstantina Ilievského, Jacka Martina Händlera a i.

Je vyhľadávaným komorným hráčom a stálym členom zoskupení Hugo Kauder Trio a Berger Trio. S husľovým virtuózom Milanom Paľom tvoria výrazovo nekonvenčné a mimoriadne kompaktné duo, ktorého výsledkom je odbornou kritikou oceňovaná séria nahrávok kompletných diel pre husle a klavír (Beethoven, Brahms, Grieg, Suchoň, Šostakovič, Bartók, Weinberg). Koncertoval vo väčšine európskych krajín, v Turecku, Malajzii, USA, Ománe, Číne, Indii a na Cypre. Ladislav Fančovič nahral viac než 40 CD nosičov pre vydavateľstvá Naxos, Pavlík Records, Hudobný fond, Diskant, Slovak Radio Records a Swingmánia. Medzi najvýznamnejšie počiny patria 3 CD s hudbou bratislavského rodáka Ernő Dohnányiho (2013, 2018, 2021), CD Leopold Godowsky (2012) s nahrávkou jeho Klavírnej sonáty e mol, ktorej naštudovanie je ojedinelým počinom v celosvetovom meradle či CD Jozef Grešák (2020), v ktorom sa predstavil ako sólista v Koncerte pre klavír a orchester so Štátnou filharmóniu Košice a tiež ako hudobný režisér albumu.

Ladislav Fančovič rád siaha po veľmi náročných a málo hrávaných skladbách, ktoré sa z dôvodu technickej náročnosti zriedkavo objavujú v koncertných programoch. Intenzívne sa venuje aj interpretácii a propagácii slovenskej hudobnej tvorby (Čekovská, Šarišský, Zeljenka, Berger, Iršai, Suchoň, Lejava).

V r. 2011 zhmotnil svoju dlhoročnú lásku k starému džezu a založil swingový orchester Fats Jazz Band. FJB hrá autentickú hudbu 20. až 40. rokov minulého storočia americkej, anglickej, českej a domácej proveniencie. Raritou je, že členovia orchestra hrajú na originálnych historických hudobných nástrojoch z 30. rokov. 

Všestranný umelec sa od roku 2013 venuje aj hre na saxofóne a je neúnavným propagátorom interpretácie klasickej hudby na tomto nástroji na Slovensku. V r. 2014 založil saxofónové kvarteto Pressburg Saxophone Quartet (pôvodný názov Saxophone Syncopators), ktorého repertoár tvoria skladby z oblasti vážnej hudby (A. Glazunov, J.-B. Singeleé, E. Bozza, P.-M. Dubois, C. Pascal, J. Iršai a i.) a tiež originálne aranžmány hudobného žánru ragtime z rokov 1910 až 1920, kedy saxofón ako hudobný nástroj zažíval svoj najväčší rozkvet a stal sa inšpiráciou pre interpretov aj pre hudobných skladateľov. V r. 2022 úspešne ukončil magisterské štúdium hry na saxofóne na Fontys University v Holandsku pod vedením jednej z najväčších saxofónových osobností klasickej hudby, skladateľa a dirigenta Andreasa van Zoelena. Fančovič sa zaslúžil sa o vydanie prvého slovenského monografického CD venovaného saxofónovej tvorbe Nuclear Sax (2020), na ktorom okrem jeho saxofónového kvarteta účinkuje aj slovinský saxofonista Lev Pupis a samotný autor hudby, Jevgenij Iršai. V r. 2020 vyšli vo vydavateľstve Naxos svetové premiéry skladieb Alexandra Rahbariho v podaní L. Fančoviča na saxofónoch – Symphonic Poem No. 9 ‘Nohe Khan’ pre sólový barytónsaxofón a orchester a Symphonic Poem No. 10 ‘Morshed’ pre C melody saxofón, harfu, marimbu, vibrafón, perkusie a spev (CD My Mother Persia vol. 3). V roku 2022 nahral CD The Saxophone Connections zamerané kombináciu saxofónu so sláčikovými a dychovými nástrojmi a pôvodným repertoárom z rokov 1925 až po súčasnosť.

Fančovič pôsobí aj ako aktívny organizátor kultúrneho a edukačného života na Slovensku. Je riaditeľom medzinárodného festivalu starého jazzu Golden Age Festival a multižánrového festivalu Hudba Modre a od r. 2017 organizuje jediné majstrovské kurzy v hre klasickej hudby na saxofóne na Slovensku, Saxophobia Bratislava, ktoré každoročne navštívi vyše 50 študentov zo 7 krajín, a počas ktorých sa uskutoční niekoľko výnimočných koncertov pre verejnosť vrátane koncertu 60-členného saxofónového orchestra v Slovenskom rozhlase.

Jakub Čižmarovič sa narodil sa 1985 v známej hudobníckej rodine na Slovensku a žije v Kolíne nad Rýnom. Hre na klavír sa začal venovať až ako 9 ročný. Vďaka výnimočnému talentu dosiahol svoje prvé úspechy už V 11. rokoch. Získal 1. ceny na klavírnych súťažiach v Kolíne a v Münsteri. Jeho razantný vývoj pokračoval ďalšími oceneniami v roku 1998. Bol finalistom „Steinway“ súťaže v Berlíne, ako i medzinárodnej klavírnej súťaže „Carl Czerny“ v Prahe. V roku 1999 obdržal opät 1. cenu na najvýznamnejšej celonemeckej súťaži pre mládež „Jugend musiziert“. Ďalším ocenením bolo udelenie 1. ceny na „Grotrian – Steinweg Wettbewerb“ súťaži v Braunschweigu, kde mu ako prvému účastníkovi vôbec bola udelená i špeciálna cena významného klavírneho pedagóga v medzinárodnom meradle – „Cena Karl-Heinza Kämmerlinga“. Rad úspechov mladého klaviristu pokračoval ďalej i na medzinárodných klavírnych súťažiach.

Prvou učiteľkou Jakuba Čižmaroviča bola jeho matka. Od roku 1998 bol žiakom renomovaného pedagóga Prof. Karl-Heinza Kämmerlinga v Hannoveri a od roku 2001 študoval na Vysokej škole v Kolíne nad Rýnom v majstrovskej triede Prof. Pavla Gililova. Okrem toho sa mladý interpret zúčastnil viacerých majstrovských kurzov – Lazar Berman, Eugen Indjic, Dimitri Bashkirov, Robert Levin, Andrea Bonatta. Stretnutia s osobnosťami takého formátu ako Vladimír Ashkenazy, Cyprien Katsaris, Adam Fischer, Zoltán Kocsis a Gerd Albrecht boli takisto pre mladého umelca veľkým umeleckým impulzom. Po ukončení najvyššieho možného štúdia v nemeckých krajinách tzv. “Konzertexamenu” sa rozhodol Jakub zdokonaliť svoje interpretačné umenie postgraduálnym štúdiom na Univerzite “Mozarteum” v Salzburgu u významného francúzskeho pedagóga Prof. Jaquesa Rouviera. Prvý výstup s orchestrom mal Jakub už ako 13-ročný. V 16. rokoch debutoval v Kolínskej Filharmónii s „Gürzenich Orchestra Köln“ pod taktovkou Jamesa Conlona, kde predviedol v rámci Abonentného cyklu Chopinov klavírny koncert č.1 e – mol. Napriek svojmu mladému veku koncertoval Jakub Čižmarovič ako sólista už s početnými orchestrami. Gürzenich Orchester Köln, WDR Rundfunkorchester, Staatskapelle Halle, Westdeutsche Sinfonia, Norddeutsche Philharmonie Rostock,Kölner Kammerorchester, Bergische Symphoniker, Sinfonieorchester Aachen, Neubranderburger Philharmonie, Neue Philharmonie Westfalen, Nordwestdeutsche Philharmonie, Slovenská Filharmónia, Košická Filharmónia, Slovak Sinfonietta, Symfonický Orchester Slovenského Rozhlasu (SOSR),Sinfonia Varsovia, Orchestre Philharmonique de Liege,  Korean Symphony Orchestra, Hwan Orchestra (Korea), Korean Chamber Orchestera, Rotterdam Philharmonic Orchestra ako i svetoznámy Chicago Symphony Orchestra. Spolupracoval s dirigentami – James Conlon, Marcus Stenz, Dirk Joeres, Marcus Bosch, Matthias Foremny, David Geringas, Pascal Rophé, Stefan Soltesz, Hellmut Müller-Brühl, Oliver Leo Schmidt, Jaroslaw Lipke, Romely Pfund, Martin Studer-Müller, Peter Kuhn, Johannes Wildner, Min Kim, Toshiyuki Kamioka, Andras Ligeti, Jerzy Swoboda, Leoš Svarovský, ako i so slovenskými – Bystrík Režucha, Rastislav Štúr a Mário Košík. Jakub Čižmarovič vystúpil na mnohých významných festivaloch: Ravinia Festival (USA), Nagano Music Festa (Japan), Music Festival Biarritz (Francúzsko), Orpheo Festival (Holandsko), BHS (Slovensko), Klavierfestival Ruhr, Festspiele Mecklenburg Vorpommern,Braunschweig Classix Festival, Best of NRW, Sommerclassics (Nemecko) Viackrát absolvoval koncertné turné v Ázii ( Kórea, Čína ) s orchestrom, ako aj so sólovými recitálmi. Okrem toho je pravidelným hosťom na nemeckých koncertných pódiách, ako i v iných Európskych krajinách. Jakub Čižmarovič uskutočnil viacero nahrávok pre nemecký rozhlas – WDR. Live – CD s dielom S. Prokofieva bolo vydané vo Francúzsku. Jeho debutný album s dielami R. Schumanna a F. Liszta realizované pre spoločnosť BMG – Arte Nova Classics, vyvolalo pozornosť odbornej kritiky, ktorá ho zaradila medzi najväčšie talenty svojej generácie. Ako prínos k „Mozartovmu roku“ nahral Jakub Čižmarovič v roku 2006 jeho tri klavírne koncerty.

Jana Macíková sa narodila v Banskej Bystrici. Je absolventkou Konzervatória v Bratislave v triede Stanislava Muchu. V štúdiu hry na husliach pokračovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v triede prof. Františka Novotného, kde je v súčasnosti študentkou doktorandského štúdia.

Jej repertoár je v súčasnosti sústredený na diela slovenských a českých autorov. Pôsobí v niekoľkých komorných zoskupeniach (husle-saxofón, husľové duo, husle a klavír), v rámci ktorých sa venuje predovšetkým interpretácii diel na Slovensku málo hrávaných autorov (Jan Novák, Leon Stein, E.W.Korngold, A.Busch a.i. ) 

Plagát k podujatiu

Obrázok eventu

Koncert Podoby Saxofónu
Foto: Michal Juhás