Vstupné

Dospelí: 8 EUR
Študenti, deti, dôchodcovia: 5 EUR 

Podpora

Toto podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.

Diela svetových i domácich skladateľov zaznejú v interpretácií úspešných hudobníkov, ktorí sa etablovali nielen na domácej, ale aj na medzinárodnej scéne. Hlavným cieľom koncertného cyklu je podpora kvalitného koncertného umenia, ktoré sa môže významne rozvíjať v architektonicky i akusticky výnimočnom koncertnom priestore – Koncertnej sále Župného domu s klavírnym krídlom značky Steinway & Sons.

Na 16. ročníku Galérie hudby sa predstavia špičkoví hudobní interpreti a súbory. Zaznie klasická hudba od 16. storočia až po posledné hudobné kompozície z roku 2020. Počas cyklu sa budete môcť zoznámiť s klavírnym recitálom v podaní Aleny Hučkovej v spolupráci s violistom Martinom Rumanom. 16. ročník osviežia aj také hudobné nástroje ako akordeón, v podaní Milana Osadského či historické nástroje zoskupenia Ensemble Thesaurus Musicum, medzi nimi čembalo či lutna v spojení s trojhlasným spevom. Cyklus uzavrie posledná rozsiahla kompozícia od skladateľa Miroslava Tótha s názvom Black Angels Songs, do ktorej si jej autor premietol tému nevysporiadanej povojnovej minulosti u nás.

22. 9. 2021 o 18.00 hod.
Alena Hučková a Martin Ruman
klavír a viola

Jevgenij Iršai (1951) – Et tibi dabo claves Regni caelorum pre violu a klavír – I.– II.
Paul Hindemith (1895 – 1963) – Malá sonáta pre violu d’amore a klavír, op. 25 č. 2
– Mäßig schnell. Lustig
– Sehr langsam
– Sehr lebhaft
Víťazoslav Kubička (1953) – Sonáta pre violu a klavír „Tak povedal Pán”
Bohuslav Martinů – Sonáta č. 1 pre violu a klavír H.355
– Poco andante
– Allegro non troppo

21. 10. 2021 o 18.00 hod.
Ensemble Thesaurus Musicum
spev, lutna, violončelo, čembalo

Johannes Hieronymus Kapsberger (1580 – 1665) – Toccata arpeggiata
Claudio Monteverdi (1553/4 – 1599) – Lamento della ninfa (Amor)
Luca Marenzio (1553/4 – 1599) – Fuggiro tant’Amore
– Ard’ogn’hora il cor lasso
– Ahime che col fuggire
Johannes Hieronymus Kapsberger – Praeludium 1mo/2do
Claudio Monteverdi – Si dolce e il tormento
Luca Marenzio – Andar vidi un fanciul
– Lasso, quand’havran fin tanti sospiri
– Voi sete la mia stella
Girolamo Frescobaldi (1583 – 1643) – Canzona quinta, detta la Tromboncina
Claudio Monteverdi – Et pur dunque vero
Luca Marenzio – Non posso più soffrire
– Dolce mia vita e amara, morte mia
– Dice mi la mia stella
– Mi parto, ahi sorte ria
Claudio Monteverdi – Damigella tutta bella

28. 10. 2021 o 18.00 hod
Andrej Gál a Milan Osadský
violončelo, akordeón

Gyorgy Ligeti
– Sonáta pre violončelo sólo
Lucia Chúťková
– Gyorgy Ligeti
Toshio Hosokawa
– In die Tiefe der Zeit pre violončelo a akordeón
Roman Berger
– Dolcissimo pre violončelo sólo
Sofia Gubajdulina
– In Croce pre violončelo a akordeón

4. 11. 2021 o 18.00 hod
Miro Tóth a Dystopic Requiem Quartet
sláčikové quarteto

BLACK ANGELS SONGS

Book I.
The Last Black Angels Song
March
Pietoso
Gallopo
Feroce
Danse macabre
Nenia
Melancolico
The First Black Angels Song

Book II.
Vector One
Vector Two
Vector Three
Vector Four
Vector Five
Vector Six
Vector Seven
Vector Eight
Vector Nine

Alena Hučková 

Venuje sa hre na klavíri od svojich piatich rokov. Počas svojich štúdií sa úspešne zúčastnila mnohých národných a medzinárodných klavírnych súťaží v sólovej, ako aj v komornej hre. Vystúpila ako sólová hráčka so Slovenskou filharmóniou, Brnianskou filharmóniou, orchestrom Janáčkovej opery a orchestrom Konzervatória v Bratislave. Pôsobila na ZUŠ Jozefa Kresánka v Bratislave ako učiteľka klavíra a korepetítorka speváckeho zboru, sláčikových a dychových nástrojov. Dve sezóny pôsobila v Balete SND ako korepetítorka a doteraz je externou členkou orchestra Slovenského národného divadla. V súčasnosti pôsobí ako korepetítorka na katedre sláčikových nástrojov VŠMU. Je vyhľadávanou komornou hráčkou a korepetítorkou. Spolu so sólo violistom Slovenskej filharmónie Martinom Rumanom tvoria stabilné komorné duo, ktoré vystupuje na Slovensku aj v zahraničí. V septembri 2019 vydali svoje debutové CD s tvorbou pre violu a klavír anglickej skladateľky Rebeccy Clarke. 

Martin Ruman 

Ruman je slovenský violista, ktorý v súčasnosti pôsobí na pozícii sólo violistu Slovenskej filharmónie a ako pedagóg na Konzervatóriu v Bratislave. Pochádza z Prievidze, kde získal aj základy hudobného vzdelania. Od detstva bol členom detského folklórneho súboru Malý Vtáčnik, kde si vytvoril vzťah k slovenskému folklóru. Po maturite na Piaristickom gymnáziu v Prievidzi začal svoje hudobné štúdiá na Bratislavskom konzervatóriu v triede Kornela Klatta. V tomto období získal prvú cenu na Súťaži slovenských konzervatórií a súťaži Talenty pre Európu v Dolnom Kubíne. Neskôr v štúdiách pokračoval na Pražskom konzervatóriu v triede Karla Doležala. Tu taktiež získal prvú cenu na Súťaži českých konzervatórií. Martin Ruman sa zúčastnil mnohých interpretačných kurzov u renomovaných umelcov ako Gilad Karni, Atar Arad, Hariolf Schlichtig a i. Popri svojom poste profesora na Bratislavskom konzervatóriu je od roku 2017 taktiež lektorom v Slovenskom mládežníckom orchestri. 

Ensemble Thesaurus Musicum 

Súbor Ensemble Thesaurus Musicum vznikol v roku 2015. Svojou interpretáciou sa zameriava na komornú vokálnu a inštrumentálnu hudbu 16. – 18. storočia európskej proveniencie. V repertoári súboru sa nachádzajú diela Johna Dowlanda, Claudia Monteverdiho, Girolama Frescobaldiho a i. Svoje aktivity orientujú aj muzikologicky a  snažia sa o oživovanie skladieb z územia dnešného Slovenska v 16. – 18. storočí. Súbor sa predstavil v rámci viacerých významných podujatí a festivalov, ako je napríklad účinkovanie na Oravskom hrade, v Mirbachovom paláci v Bratislave, v Prešove v rámci lutnového festivalu Musica Testudinis, vo Viedni v rámci podujatia Singe Seele Gott zum Preise, v Leviciach v rámci podujatia Noc hudby alebo na spišskom festivale Musica Nobilis. Hráči súboru sú hudobníci  zaoberajúci sa historicky poučenou interpretáciou. Skladby interpretujú na kópiách originálov historických nástrojov. 

Andrej Gál 

Hru na violončele študoval na Šátnom konzervatóriu v Bratislave a na VŠMU v Bratislave. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u R. Wallfischa a J.Waltza. Od roku 1997 do roku 2002 zastával post vedúceho violončelovej skupiny v rôznych medzinárodných orchestroch – Young artist’s festival Bayreuth, Internationale Junge Orchesterakademie a Idyllwild Summer Arts Festival U.S.A. Od roku 2001 je členom Slovenského komorného orchestra v ktorom zastáva post sólo violončelistu. Je členom ensemblu pre súčasnú hudbu  Ostravská banda a Veni ensemble a vedie violončelovú skupinu v Ostrava New Orchestra. Hrá tiež na barokovom violončele a príležitostne spolupracuje so súborom Musica Aeterna. Ako sólista spolupracoval s Janáčkovou Filharmóniou Ostrava, Ostravskou bandou, Štátnou Filharmóniou Košice, Symfonickým orchestrom SRo, so Slovenským komorným orchestrom, Veni Ensemble a s Quasars Ensemble.

Milan Osadský

Hre na akordeón sa začal venovať pod vedením svojho starého otca už ako dieťa. Neskôr študoval Konzervatóriu v Žiline. V štúdiu pokračoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u Rajmunda Kákoniho a Borisa Lenka, u ktorého v roku 2010 ukončil doktorandské štúdium. Pravidelne vystupuje na koncertoch a festivaloch doma i v zahraničí ako sólový hráč alebo ako člen súborov so špecializáciou na súčasnú hudbu – Veni, Ostravská banda, Melos Ethos Ensemble a i. Spolupracoval so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Komorným orchestrom Berg, s renomovanými dirigentmi špecializujúcimi sa na súčasnú hudbu – Peter Rundel, Zsolt Nagy, Daniel Gazon, Je dvojnásobným laureátom Súťaže slovenských konzervatórií a držiteľom mnoho ďalších cien (International accordion contest Roveredo, International Festival of Accordion Music in Przemyśl, cena laureáta Festivalu Jána Cikkera Banská Bystrica a ďalšie). Jeho repertoár tvorí predovšetkým hudba druhej polovice 20. storočia a hudba súčasná.

Miro Tóth

Skladateľ, zvukový dizajnér a saxofonista. Doktorandské štúdium absolvoval na HAMU v Prahe u Michala Rataja. Magisterské štúdium v skladbe ukončil na VŠMU v Bratislave u Vladimíra Godára. Do tretieho roka štúdia študoval u Jevgenija Iršaia. Kompozičné začiatky absolvoval u Ilju Zeljenku. Rovnako je absolvent hudobnej vedy na Univerzite Komenského v Bratislave. Je držiteľom troch víťazných ocenení Radio Head Awards v sekcii experimentálna hudba za skladbu „Kyberpunkomša“ (2018) a albumy „S‘ihmon“ a „+“ s kapelou Shibuya Motors (2020). Vytvoril hudbu do niekoľkých dokumentárnych či celovečerných filmov, ako sú Služobníci (r. Ivan Ostrochovský). Za tento film získal dve medzinárodné ceny v Belgicku a Francúzsku. Ďalej spolupracoval na filme FREM (r. Viera Čakányová). Obidva filmy mali premiéru na Berlinale, či OUT (r. György Kristóf) premiérovaný v Cannes. Je autorom hudobných divadiel a opier Nulanus, Muž v skafandri, Záhada tyče, Zázračná masážna tyč pre úradníkov vo verejných inštitúciách a troch video opier – Zub za zub, Oko za oko a Tyč a nedokončenej opery Outpark. Jeho skladbu The quartet of Tentacles Reaching Out odohral Kronos Quartet na festivale Pohoda 2018 a kvarteto Black Angels Songs premiéroval Dystopic Requiem Quartet v roku 2021. Založil alebo je členom kapiel Drť, Shibuya Motors, Predskokan Otrok alebo Srnka. Ako saxofonista sa zameriava na voľne improvizovanú hudbu alebo hudbu s presahmi do grafických partitúr alebo otvorených diel. Ako hráč sa predstavil na festivaloch ako CTM festival Berlin, Alternativa, NEXT festival, Újbuda Jazz Festival, UH Fest, Ostravské dny soudobé hudby, Audio Art festival, Pražské jaro alebo ako sólista hral s Pražskou komorní filharmónii skladby Jana Trojana.

Dystopic Requiem Quartet 

Dystopic Requiem Quartet tvoria českí prvotriedni huslisti David Danel a Anna Veverková, zo Symfonického orchestra českého rozhlasu, ale aj Severočeskej filharmónie Teplice, či telesa Prague Modern a poprední slovenskí interpreti klasickej súčasnej hudby, Júlia Urdová na violu a Andrej Gál na violončelo. Na elektronické nástroje sa predstaví samotný skladateľ Miroslav Tóth.

Alena Hučková a Martin Ruman
Foto: Martin Daniš

Ensemble Thesaurus Musicum
Foto: Martin Sipták

Andrej Gál a Milan Osadský
Foto: Martin Sipták

Miro Tóth a Dystopic Requiem Quartet
Foto: Martin Sipták