Obrázok diela
András Cséfalvay — Light of the World

Do fondu fotografie a iných médií pribudli v roku 2020 ako akvizície tri diela od Andrása Cséfalvaya:(Light of the World (2016); Godefroy de Bouillon (2017), Godefroy de Bouillon (2008 – 2018).

Diela boli prezentované v rámci výstavných projektov Nitrianskej galérie (Príbehy (o) smrti (2017 – 2018) – Light of the World; Nie som tu, som v Arkádii (2018); Godefroy de Bouillon a Fokus (2021) – všetky tri).

Vo virtuálnej galérii NG predstavujeme bližšie dielo Light of the World – Svetlo sveta (2016). Cséfalvay vytvoril príbeh o troch veľrybách – vorvaňovi, vráskavcovi, kosatke –, ktoré sa spolu/vedľa seba stretnú na kríži, každá jedná má ten svoj vlastný kríž, svoje ukrižovanie, svoju vlastné ťarchy, rany, bolesti… V tmavom tichu filmu jedna potichu rozpráva do ťažkých vzdychov a nádychov ostatných mučených veľrýb, postupne sa pridávajú hudobné zvuky… Zrazu všetky tri začnú spievať ticho, pokorne, oddane: „Obetujeme naše životy, aby ste vy mohli žiť ďalej ako predtým…, chudobní budú s vami vždy, ale my s vami nebudeme..“

Clivým jednoduchým, no zároveň veľmi emotívne jatrivým spôsobom autor poukazuje na ľudský egoizmus a egocentrizmus. Cez symbolické zobrazenie veľrýb upozorňuje na našu dočasnosť, pominuteľnosť i nenahraditeľnosť – ak raz zomrieme, už nás nik nenahradí, ale „našou smrťou“ môžeme dovoliť druhým, aby začali žiť inak, aj keď my tu už nebudeme; život plynie bez nás aj naďalej… 

Svetlo sveta je aj podobenstvom odkazujúcim na obetu Ježiša Krista a súčasne na trpiteľský či obetný rozmer každého jedinca na zemi. Dielo má výrazný environmentálny a silný duchovný rozmer. Smutné, tesne predsmrtné, smrti odovzdané umučené veľryby vizualizujú symbol obety v tom najzákladnejšom chápaní – sú substanciou toho, ako hľadať v obrazoch a odkazoch viery schopnosť všímať si svoj život i život iných. „V plynutí a žití života si často neuvedomujeme, že svet ako taký prináša obetu, aby sme my mohli existovať, ale čoskoro pôjdeme aj my…a možno si to tiež nik nevšimne, tak ako si nevšímame postupný úhyn (veľ)rýb. Vlastne je možné, že tu nikto už ani nebude…“ (A. Cséfalvay).

Spev rýb by sme mohli pripodobniť k piesňam, ktoré sa spievajú na pohreboch pri poslednej rozlúčke so zosnulým.

Ľudmila Kasaj Poláčková

Zdroje
http://www.andrascsefalvay.com/works39
KASAJ POLÁČKOVÁ, Ľudmila: Príbehy (o) smrti. Bratislava: Nitrianska galéria, 2018, s. 28 – 29. 

András Cséfalvay (1986) – v roku 2008 študoval výtvarné umenie na Newcastle University. V roku 2011 absolvoval magisterské štúdium na VŠVU v Bratislave (pod vedením Daniela Fischera), neskôr pôsobil ako doktorand, v súčasnosti je pedagógom na Katedre intermédií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Cséfalvayove filmy sa premietali na rôznych festivaloch: Early Melons v Bratislave, Cinematik v Piešťanoch, PAF13 v Olomouci a ďalších. Jeho diela sú zastúpené napr. v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Nitrianskej galérie aj Malmö Konstmuseum. Venuje sa experimentálnemu filmu a 3D animácii.

Inv. č.: F 163
Autor: András Cséfalvay
Názov diela: Light of the World

Rok vzniku: 2016
Technika: video, edícia (2/5)
Materiál: USB
Rozmery: 7:09 min.
Značenie: neznačené