Obrázok diela
Kardinál Pázmány

Alojz Rigele bol vyhľadávaným a váženým bratislavským sochárom. V prvých dekádach 20. storočia spoluvytváral tvár hlavného mesta Slovenska a dodnes je súčasťou jeho genia loci – jeho fasád, kostolov, fontán, parkov, pamätníkov a cintorínov. Bol to veľmi zručný a pracovitý umelec, odchovaný viedenským klasicizmom a ovplyvnený talianskou renesanciou. K jeho najznámejším dielam, ktoré dodnes môžeme vidieť v Bratislave, patria mramorový reliéf kráľovnej Alžbety (zvanej Sissi) v Modrom kostolíku z roku 1913, Pomník padlým v 1. svetovej vojne na Murmanskej výšine neďaleko Slavína z roku 1920 alebo socha Krista Spasiteľa na budove lekárne U Salvatora na Panskej ulici z roku 1904. Okrem vlastných diel realizoval kamenosochárske práce aj pre iných autorov ako Ján Koniarek alebo Vojtech Ihriský (napr. pamätník Pavla Országha Hviezdoslava od Vojtecha Ihriského z rokov 1938 – 1939 nachádzajúci sa v Oravskom Podzámku, ktorý bol vytvorený podľa sochy zo známej fontány na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave). Rigele však netvoril len pre svoju rodnú Bratislavu, jeho realizácie nájdeme vo vyše päťdesiatich mestách a obciach po celom Slovensku – v Trnave, Ružomberku, Piešťanoch, v záhrade kaštieľa v Tovarníkoch, atď. Najznámejším z týchto diel je hrobka a pamätník maďarského spisovateľa Imreho Madácha z roku 1936 v záhrade kaštieľa rodiny Madáchovcov v Dolnej Strehovej. Veľmi známa je aj fontána so súsoším z umelého kameňa s názvom Dievča so srnkou na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, ktorú po Rigeleho smrti v roku 1942 zhotovil podľa jeho návrhu ďalší významný bratislavský sochár Robert Kühmayer. Zaujímavosťou je, že v blízkosti fontány je krátka spojnica medzi námestím a nábrežím – Rigeleho ulica.

Socha z patinovanej sadry v zbierke Nitrianskej galérie s názvom Kardinál Pázmány je postavou z modelu návrhu na epitaf kardinála Petra Pázmaňa pre bratislavský Dóm sv. Martina. Odmenou pre víťaza súťaže, ktorú v roku 1908 vypísala Krajinská rada uhorských výtvarných umelcov, bola cena biskupa Viliama Frankóiho: dvojročný štipendijný pobyt v Ríme. Prvé kolo súťaže sa skončilo bez víťaza, v druhom kole získal Rigele spomedzi 11 súťažiacich prvú cenu. Socha bola slávnostne odhalená až 7. júna 1914 a jej finálna podoba je výrazne odlišná od súťažného návrhu. Ako píše Zsolt Lehel v monografii o Rigelem: „Do severnej steny presbytéria chrámu osadili mramorový epitaf kardinála Petra Pázmánya v roku 1914. Tento neorenesančný náhrobník vznikol po viacročnom dohadovaní a obmeňovaní pôvodných predstáv objednávateľov. Konečná podoba reliéfu upustila od množstva alegorizujúcich detailov, zvýraznila ľudskú povahovú podstatu kardinála a postavila pamätník jeho najvýznamnejšiemu literárnemu dielu, knihe ‚Hodegus‘. Epitaf vytvorený z bloku kararského mramoru I. triedy o celkových rozmeroch 180 x 120 x 30 cm je posledným takým dielom Alojza Rigeleho, pri ktorom mu v prípravách hrubého prekopírovania zo sadrového modelu v pomere 1:1 pomohol taliansky kamenosochár, učiteľ z akadémie vo Viedni Angelo Celli.“ [1]

Sadrové odliatky sôch v rôznych mierkach sa používali ako prípravné štúdie, ktoré predchádzali finálnemu odliatiu diela do bronzu alebo vysekaniu do kameňa. Takéto modely sa neskôr zvykli patinovať farbou a fungovali tak ako samostatné výtvarné diela. Z datovania a porovnania sochy v zbierke Nitrianskej galérie s prvou verziou súťažného návrhu na epitaf z roku 1908 môžeme usúdiť, že ide o zmenšený model prepracovaného návrhu z neskoršej fázy, no ešte stále v pôvodnom kompozičnom úmysle sediacej figúry. V porovnaní s prvým variantom pribudla Pázmaňovi na hlave kardinálska čiapka, finálna podoba má už úplne inú kompozíciu: postava stojí, v pravej ruke drží palicu s dvojkrížom ako symbolom prešporskej arcidiecézy, v ľavej ruke drží knihu Hodegus – Sprievodca k Božej pravde z roku 1613, ktorá bola akousi príručkou pre rekatolizáciu Uhorska.

Peter Pázmaň (po maďarsky Pázmány Péter: * 4. 10. 1570, Oradea – † 19. 3. 1637, Bratislava) bol uhorský rímskokatolícky biskup a kardinál, jezuita, arcibiskup ostrihomský a prímas uhorský, turčiansky prepošt, filozof, teológ, pedagóg, náboženský spisovateľ a politik. Bol hlavou protireformácie v Habsburskej monarchii, najmä v Uhorsku. Zohral dôležitú úlohu pri vytváraní maďarského literárneho jazyka. Veľkú časť života strávil na území dnešného Slovenska, kde sa zaslúžil predovšetkým o rozvoj Trnavy (v roku 1635 založil Trnavskú univerzitu) a Bratislavy (v roku 1626 tu založil Collegium Posoniense, ktoré je dnes Gymnáziom na Grösslingovej ulici č. 18). Pochovaný je v Katedrále sv. Martina.

Alojz Rigele sa narodil 8. februára 1879 v Prešporku, ako sa vtedy nazývala Bratislava. Už ako desaťročný vystavoval svoje práce vo výklade kníhkupectva Karola Stampfla na Michalskej ulici. Po neúspešnom štúdiu na gymnáziu pracoval v rokoch 1895 – 1900 ako učeň v dielňach švajčiarskeho dekoratívneho sochára pôsobiaceho v Bratislave Adolfa Messmera. Ten mu za jeho pracovitosť navrhol rovnocenné partnerstvo vo vedení dielne, no Rigele odmietol, keďže povzbudený sochárom Jánom Fadruszom (autorom známeho súsošia Márie Terézie) sa rozhodol odísť na Akadémiu výtvarných umení do Viedne, kde študoval v rokoch 1901 – 1905 u prof. Jána Bitterlicha. Počas štúdia získal niekoľko odmien a ocenení. V rokoch 1905 – 1907 študoval na viedenskej Akadémii v „špeciálnej škole majstrov“ u prof. Edmunda Hellmera. V roku 1905 sa oženil s Bratislavčankou Teréziou Gallinovou a v roku 1905 sa im vo Viedni narodila dcéra Rozália a v roku 1907 syn Ladislav. V roku 1907 sa Rigele s rodinou presťahoval do Bratislavy. V rokoch 1908 – 1910 absolvoval štipendijný pobyt v Ríme. Po návrate sa zriekol ponuky na miesto profesora na modelovacej škole Vysokej školy výtvarných umení v Budapešti a v roku 1911 sa natrvalo usadil aj s rodinou v Bratislave. Ako ateliér si dočasne prenajal časť dielní kamenára Karola Mahra na dvore dnešnej Štefánikovej ulice č. 41. Napriek ohromnému množstvu zákaziek počas celej kariéry (vyše 500 sochárskych diel) sa mu nepodarilo zbohatnúť a až do konca života ostal tvoriť v tomto provizórnom ateliéri, ktorý stojí dodnes. [2] Počas prvej svetovej vojny neprestal tvoriť, pôsobil však aj ako štábny pisár a bol členom vojenského „umeleckého oddielu“ (tvorili ho hlavne ranení a neschopní vojenskej služby), ktorému velil známy bratislavský architekt Fridrich Weinwurm. V rokoch 1923 – 1940 bol Rigele predsedom umeleckého spolku Pressburger Kunstverein, bol tiež členom Bratislavského okrášľovacieho spolku. Zomrel 14. februára 1940 v Bratislave, kde je pochovaný na Ondrejskom cintoríne.

— Omar Mirza

Poznámky

[1] LEHEL, Zsolt: Alojz Rigele, Bratislava : Marenčin PT, 2008, ISBN 978-80-89218-56-1, str. 141-142.

[2] K ateliéru Alojza Rigeleho viď: MIRZA, Omar (ed.): Rigeleho otvorený ateliér. Bratislava : studiokubinsky, 2019, ISBN: 978-80-973561-0-1.

Inv. č.: P-83
Autor: Alojz Rigele
Názov diela: Kardinál Pázmány

Rok vzniku: 1911
Technika: modelovanie, odlievanie, patinovanie
Materiál: sadra
Rozmery: 60 x 30 x 30 cm
Značenie: RIGELE1911