Obrázok diela
Madona s dieťaťom

Madona s dieťaťom je akcia dokumentovaná prostredníctvom videozáznamu, v ktorej autor uplatňuje princíp privlastnenia a interpretácie umeleckého diela známeho z histórie umenia. Je to jedna z charakteristických autorských stratégií, ktorú používa v takmer celom svojom umeleckom programe od 80. rokov 20. storočia, kedy vznikli ťažiskové performancie interpretujúce obrazy Caravaggia, Vélazqueza, Tintoretta Rembrandta, až do súčasnosti. V tomto konkrétnom diele cituje maľbu Madona s dieťaťom z roku 1487 renesančného umelca Giovanna Belliniho vytvárajúc inscenovanú situáciu, kde úlohu madony a dieťaťa hrá autorova manželka so synom. Z formálneho hľadiska je postava madony – matky odetá v šatách, ktoré štýlom a modro-červenou farebnou kombináciou odkazujú na dobu vzniku pôvodného diela, ale autor kresťanskú ikonografiu posúva do nových, súčasných kontextov. Matka s dieťaťom je zachytená v bežných situáciách, kedy sa s chlapcom hrá, prihovára sa mu, hladká ho, objíma, alebo ho kŕmi, dojčí. Obaja sú síce zachytení v bežných každodenných činnostiach, ale autor „téme materstva vrátil dimenziu vznešeného“.1 Napriek tomu, že princíp privlastnenia a citácie, ktorý Kordoš využíva je odrazom postmoderného uvažovania o umení, kde sa stierajú nielen hranice medzi originálom a kópiou, ale aj realitou, a virtuálnou simuláciou, v jeho prípade nemôžeme hovoriť o chladnom cynickom parazitovaní na dejinách umenia, ale skôr o vtipnom komentovaní minulosti.

Vladimír Kordoš patrí medzi výrazných umelcov, ktorý svoj umelecký program začal rozvíjať začiatkom 70. rokov 20. storočia. Vo svojej tvorbe sa dlhodobo zaoberá princípom citácie a interperácie, pričom sa ťažiskovo pohybuje v oblasti akčného umenia. Výsledkom jeho akcií a performancií sú záznamy sprostredkované väčšinou fotografiou alebo videom.

Vladimír Kordoš sa narodil 22. januára 1945 v Nemeckej Ľupči. V rokoch 1960 – 1964 absolvoval Strednú školu umeleckého priemyslu v Bratislave na oddelení aranžérstva a výstavníctva u profesora Rudolfa Filu. V rokoch 1965 – 1971 študoval oddelenie Sklo v architektúre u doc. Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V rokoch 1973 – 2011 pedagogicky pôsobil na oddelení propagačnej grafiky Strednej školy umeleckého priemyslu v Bratislave, ktorá sa od roku 1994 nazýva Škola úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru. Je členom umeleckého združenia A-R.

— Barbora Geržová

Poznámky

1 Rusnáková, Katarína: História a teória mediálneho umenia na Slovensku. Bratislava: VŠVU 2006, s. 121.

Literatúra

Vladimír Kordoš, katalóg výstavy. Texty: Jana Geržová, Radislav Matuštík, Rudolf Fila, Jiří Hůla. Bratislava: Galéria mesta Bratislavy a FO ART, 1999.

Inv. č.: F 60
Autor: Vladimír Kordoš
Názov diela: Madona s dieťaťom

Rok vzniku: 1997
Technika: video, 5:05 min
Materiál: DVD nosič

Akvizíciu z verejných zdrojov podporilo Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.