Obrázok diela
Ilúzia I.
Obrázok diela
V tme I.
Obrázok diela
V tme II.

Tono Stano patrí k najvýznamnejším fotografom svojej generácie. Talent preukázal už na Strednej škole pod vedením osobitej fotografky Miloty Havránkovej. V 80. rokoch vplával na FAMU v Prahe ako jeden zo Slovenskej novej vlny: „Tam se záhy zformovala úspěšná skupina slovenských studentů, kteří na sebe upozornili mnoha odlišnostmi od českého prostredí. Kontemplativní a existenciální atmosféru černobílé fotografie v Čechách rozleptali hravostí, erotikou a ironií a tím související spontánní dynamikou obrazu.“1

Nespútanosť, hravosť, predstavivosť a erotika definujú rukopis klasických analógových čiernobielych fotografií Tona Stana už niekoľko desaťročí. Charakteristickým aspektom jeho tvorby je dokonalosť a krása ženského tela – otvorenosť a tajomstvo súčasne.

Ako autor nikdy nepoľavil, neustále sa posúva, hľadá a aj nachádza nové príležitosti a inšpirácie. Nenecháva sa spútať, rád sa „opája“ krásou a tvorivosťou. Koncepcie výtvarných nápadov, inscenované scenáre jeho diel prichádzajú v osamelej tichosti autorovej vlastnej nevyčerpateľnej imaginácie. Napriek jasnej predstave konečného diela – konceptu – nepovažuje hľadanie za nedokonalosť či neúspech, ale za cestu k ďalším a novým nápadom.

Čiernobiela analógová fotografia na archívnom papieri – dielo Ilúzia I. – vzniklo v roku 2002 a nesie so sebou všetky typické črty autorovho rukopisu – možnosti ľudského tela, svetlo a tieň, naplnenie konceptu a napokon dokonalý výsledok. Ženské telo – akt – naaranžované podľa vopred jasnej výtvarnej idey núti samotnú modelku k značnej dávke nadľudského výkonu, ktorým sa autor nenecháva obmedzovať. Fotografia navodzuje hneď niekoľko iluzívnych možností – ilúzia visenie či levitácia (modelka visí či levituje),  ilúzia podoprenia alebo chôdze (nahá žena sa podopiera alebo „kráča“),  ilúzia podporenia alebo znemožnenia (podporuje modelku v jej snahe alebo jej bráni)? Humor sa tu prelína s umeleckou kreáciou.

Inscenované fotografie ženského tela v ateliéri – dvojica diel V tme I. a V tme II. – zachytávajú umeleckú krásu nahého ženského tela v odľahčenej štylizácii. V tmavých odtieňoch, do tmy zahalené no zároveň vystavené nahé ženské telo s upriameným vizuálnym dôrazom na samotný zdroj svetla alebo svetelný kužel. 

Fotograf Tono Stano svojou osobitou imagináciou a typickou tvorbou už dávno zďaleka presiahol stredoeurópsky región, z ktorého vzišiel a zaradil sa medzi výrazné osobnosti sveta umenia. Rovnako pocit „nevýsostného fotografa“ rokmi u Tono Stana rastie a prekračuje nielen hranice média fotografie – labyrinty možností, zvláštnych pocitov, možnosti procesu tvorenie a hľadanie média, ktoré najlepšie odpovedá autorovej vlastnej predstave prekračujú zaužívané pojmy a definície nášho umeleckého prostredia.

Nitrianska galéria zakúpila v roku 2023 vďaka Fondu na podporu umenia tri klasické fotografické diela autora. Uvidíme čo by to mohlo byť nabudúce…

Tona Stano (1960), rodák zo Zlatých Moraviec, študoval na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave u Miloty Havránkovej (1975 – 1979). V umeleckom vzdelávaní pokračoval na Katedre fotografie Filmovej a televíznej fakulty Akadémie múzických umení (FAMU) v Prahe (1980 – 1986).

Fotograf Tono Stano patrí k popredným predstaviteľom svojho média s charakteristickým rukopisom vychádzajúcim z inscenovanej fotografie tzv. Slovenskej novej vlny. Ako umelec nie je viazaný len médiom fotografie a pristupuje k svojej tvorbe s otvorenosťou a bez hraníc. Žije a pracuje v Prahe a jeho tvorba je zastúpená v popredných galériách po celom svete.

— Andrea Pleidel, máj 2025

Zdroje

1 Juříková, M.: Tono Stano. TORST 2005, s. 14
https://trafogallery.cz/umelci/tono-stano

Inv. č.: F 190
Autor: Tono Stano
Názov diela: Ilúzia I.

Rok vzniku: 2002
Technika: archívna pigmentová tlač
Materiál: archívny papier
Rozmery: 42 × 50 cm

Inv. č.: F 191
Autor: Tono Stano
Názov diela: V tme I.

Rok vzniku: 2020
Technika: archívna pigmentová tlač
Materiál: archívny papier
Rozmery: 42 × 50 cm

Inv. č.: F 192
Autor: Tono Stano
Názov diela: V tme II.

Rok vzniku: 2020
Technika: archívna pigmentová tlač
Materiál: archívny papier
Rozmery: 42 × 50 cm

Akvizíciu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.