Obrázok diela
Slávnostné pálenie úrody, z cyklu Agro

Slávnostné pálenie úrody Tomáša Klepocha pochádza zo série diel vytvorených pre sympózium AGRO 4D,1 ktorého cieľom bolo poukázať na straty, ktoré utrpelo poľnohospodárstvo po roku 1989, keď sa výroba na Slovensku výrazne redukovala a ekonomicky výhodnejšie je potraviny dovážať zo zahraničia, než si ich vypestovať doma. Slávnostné pálenie úrody je špecifickým dielom – veľkorozmernou drevenou matricou, do ktorej autor zasahoval nielen grafickými rydlami, ale i motorovou pílou. Funkciu tlačovej grafickej formy, ktorá štandardne slúži na tlač väčšieho počtu grafík, prevracia a prezentuje ako svojbytný umelecký objekt. Technika drevorytu, jeho surovosť, drsnosť a expresivita pôsobia veľmi sugestívne a vizuálne navodzujú dojem archaickosti a archetypálnosti, s odkazom na tradičné zvyky ľudovej kultúry. Toto čítanie umocňuje tematika, ktorá zdanlivo odkazuje na klasické roľnícke úkony a s nimi spojené rituály, žatvu a zber úrody. Názov diela Slávnostné pálenie úrody je však paradoxný a je v opozícii k slávnostnému charakteru pôvodnej roľníckej kultúry, kde sa za sprievodu spevu a tanca ďakovalo za dary zeme. Oheň mal v ľudových zvyklostiach očistnú, liečivú, magickú silu a symbolizoval ochranu budúcej úrody a plodnosť Zeme. Autor s týmito archetypálnymi obrazmi pracuje subverzívne. V geste pálenia úrody je niečo kacírske, aj keď sa jeho prostredníctvom autor snaží odkazovať na súčasné ekologicko-ekonomické a politicko-spoločenské problémy. Na jednej strane poukazuje na výraznú nadprodukciu našej spoločnosti, jej blahobyt, čo spája s enormnou záťažou životného prostredia, na druhej strane naráža na reguláciu poľnohospodárskych trhov, zámernú politickú manipuláciu s prebytkami úrody v prospech globálnej ekonomickej rovnováhy, ktorá lokálny trh znevýhodňuje.

Tomáš Klepoch sa narodil 22. júla 1981 v Bratislave. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v rokoch 2005 – 2007 v Ateliéri voľnej grafiky (prof. Róbert Jančovič) na Katedre grafiky a iných médií, v rokoch 2007 – 2011 na Katedre vizuálnej komunikácie v ateliéri doc. Pavla Chomu. V roku 2008 absolvoval internú stáž v 4. ateliéri (prof. Ivan Csudai) na Katedre maľby VŠVU. Vo svojej voľnej tvorbe sa venuje statickému obrazu v médiách grafiky a kresby, príležitostne objektom a site-specific inštaláciám. Pracuje predovšetkým technikami linorytu a drevorezu, pričom experimentuje s rôznymi materiálmi, spôsobmi tlače a vyrezávania. Väčšina jeho diel sú veľkorozmerné tlače a drevorezy, často ponechané v matriciach. V Klepochovej tvorbe sa objavujú symboly a metafory vzťahujúce sa k lokálnej histórii, rôznym mýtom a reáliám Slovenska, pomocou ktorých sa vyjadruje k aktuálnym spoločenským témam a problémom fungovania krajiny. Venuje sa aj ilustrácii kníh pre deti i dospelých, bol autorom obálok edície 100 % vydavateľstva Absynt. V roku 2011 na Bienále ilustrácií Bratislava získal ocenenie Zlaté jablko za ilustrácie ku knihe Rudolfa Slobodu Ako som sa stal mudrcom. V roku 2017 uspel v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska za ilustrácie ku knihe Dinom-dánom od Tomáša Janovica. V roku 2018 získal za publikáciu V znamení pentódyspolu s Janom Čumlivskim a Palom Čejkom 1. miesto v kategórii Bibliofílie a autorské práce v súťaži Nejkrásnější české knihy roku. Pôsobí ako odborný asistent v Laboratóriu ilustrácie na Katedre grafiky a iných médií VŠVU. Žije a tvorí v Bratislave.

—Barbora Kurek Geržová

Poznámky

1 Sympózium sa uskutočnilo v 4D Gallery v Galante, kurátorom bol Omar Mirza.

Literatúra

Kurek Geržová, Barbora: FOLK-LORE, Nitrianska galérie, 2021.

Inv. č.: F 165
Autor: Tomáš Klepoch
Názov diela: Slávnostné pálenie úrody, z cyklu Agro

Rok vzniku: 2014
Technika: kolorovaná drevorezba
Materiál: preglejka
Rozmery: 170 × 117 cm
Značenie: vzadu, vpravo dole: Tomáš Klepoch