Obrázok diela
Prelínanie

Nitrianska galéria vo svojich akvizičných stratégiách reflektuje aj autorov, ktorí sú rôznym spôsobom spätí s nitrianskym regiónom. K významným sochárom z tohto regiónu patrí aj osobnosť Štefana Belohradského. Tento výnimočný sochár svoju tvorbu postavil na experimente s formou a materiálom, bez otrockého nasledovania populárnej figuratívnej a folklórnej línie domáceho sochárstva v období socialistického realizmu. Belohradský bol posledným žiakom legendárneho Jána Koniareka, ktorý ho sochársky viedol v prípravách na vysokoškolské štúdium. Mimoriadna sochárska akvizícia z pozostalosti autora sa dostala do zbierok Nitrianskej galérie v roku 2020. Ide o komornejšie tesanie do mramoru. V jazyku geometrickej abstrakcie vytvoril nadčasový artefakt, ktorý významne doplnil zbierku sochárstva.

„Sochár postupne prešiel od realistického zobrazenia trojrozmernej reality ku štúdiu archetypov arpovsko-brancusiovského razenia. V rokoch 1964 – 1965 zakotvil v geometricko-racionálnom tvarosloví, čo aplikoval na keramické reliéfy a mramorové skulptúry.“ (Ľuba Belohradská)

V zbierke galérie sa nachádza ešte jeden Belohradského objekt – Dom na nohe z roku 1970.

Štefan Belohradský (30. 8. 1930 Preseľany — 19. 4. 2012 Bratislava) študoval v roku 1952 Fakultu architektúry Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (pod vedením.V.karfíka). V rokoch 1954-1959 študoval sochárstvo na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (u F.Štefunka). Konštruktivisticko-geometrické východisko tvorby autora je v kontexte slovenského kinetického umenia jedinečné. Vytváral objekty z plexiskla, hliníka, antikoru s využitím technických a optických vlastností materiálu. Symetrickým matematickým radením do vertikálnych konštrukcií vytváral vizuálne atraktívne nadčasové objekty. Bol členom Klubu konkrétistov. Jeho realizácie boli zväčša určené pre verejný priestor sídlisk. Najčastejšie používal materiály ako plexisklo, betón, hliník, antikor, kameň, leštený kov.

Neosobná vizualita Belohradského diel má však ľudsky angažovaný odkaz. Cez geometrické konštrukcie autor vytváral odkaz pre lepšieho –humánejšieho človeka. Sochár má za sebou bohatú výstavnú činnosť na dôležitých výstavných projektoch doma i v zahraničí. V roku 1970 vystavoval na Expo ’70 v japonskej Osake. Viac krát participoval na ikonickom výstavnom projekte Socha piešťanských parkov. Jeho diela sa nachádzajú v reprezentatívnych umeleckých zbierkach galérií a súkromných zberateľov doma i v zahraničí.

— Ľudmila Kasaj Poláčková

Zdroje

galeriastatua.sk/?page_id=21739 (odkaz nájdený 23. 6. 2025)

nitrianskagaleria.sk/stefan-belohradsky-dom-na-nohe (odkaz nájdený 23. 6. 2025)

Inv. č.: P 461
Autor: Štefan Belohradský
Názov diela: Prelínanie

Rok vzniku: 1965
Technika: tesanie
Materiál: mramor
Rozmery: 3 × 38 × 35 cm
Značenie: spredu vľavo dole ceruzou – neznačené

Nákup akvizície finančne podporil Nitriansky samosprávny kraj v roku 2020.