Obrázok diela
Peter Kalmus
Tehlový kváder I.

Peter Kalmus patrí k mimoriadne produktívnym slovenským výtvarníkom – autodidaktom, ktorí sa pred rokom 1989 pohybovali na neoficiálnej umeleckej scéne. Jeho rozmanitá a neobyčajne obsiahla tvorba zahŕňa kresbu, grafiku, asambláž, maľbu, objekt, inštaláciu a akčné umenie. Jeho performancie siahajú od krátkych, absurdných „jednoaktoviek“, cez dlhšie akcie zahŕňajúce monotónne činnosti (napr. jazda na bicykli okolo fontány), až po verejné, nenásilné protesty reagujúce na rôzne politické a spoločenské kauzy. Kalmusov výtvarný program obsahuje viacero dlhoročných, procesuálnych tém, ktorým sa pravidelne, až obsesívne venuje. Od roku 1988 napríklad denne rituálne obalil minimálne jeden kameň drôtom za každého deportovaného Žida počas existencie Slovenského štátu. K jeho dlhodobým projektom patria tiež cykly Partitúr či Koróznych grafík. Dominantnými okruhmi jeho tém sú politika, smrť, náboženstvo, šport, ktoré spracúva vážne i humorne, s nemalou dávkou svojskej hravosti i absurdity. Rád zhromažďuje staré veci, ktoré vyhľadáva v bazároch či na smetiskách a následne ich recykluje vo svojich dielach, tvorí si vlastné kostýmy, ktoré zväčša prezentuje na vernisážach. Peter Kalmus je „všestranný umelec, neúnavný rebel, kritik pozostatkov bývalého režimu a maratónec“ [1], pre ktorého je umenie životným štýlom.

Dielo Tehlový kváder I. patrí do série, v ktorej Kalmus zavaril zväzky z jednej edície kníh do ťažkých, kovových rámov (napr. rusko-slovenské / slovensko-ruské slovníky, alebo sovietsku encyklopédiu – tieto diela sa tiež nachádzajú v zbierke Nitrianskej galérie). Tehlový kváder I. obsahuje populárno-náučné publikácie o velikánoch svetového výtvarného umenia od Giotta po impresionistov. Kalmus tu pracuje so znefunkčnením a posunom bežných predmetov (v tomto prípade kníh) do nových súvislostí. V knihách nemôžeme listovať, nemôžeme ich čítať, ich obsah je pre nás neznámy. Môžeme len vizuálne vnímať ich chrbty a prednú a zadnú stranu obalu kníh, ktoré sa nachádzajú na oboch koncoch (na jednej vidíme, že je písaná v Taliančine). Toto dielo má však napriek tomu viacero možností čítania. Z rôznofarebných prebalov kníh vznikol objekt, ktorý by sme pokojne mohli zaradiť do  geometrického minimalizmu, umeleckého štýlu, ktorý sa rozvinul v 20. storočí. „Starí majstri“ tu teda vystupujú ako základný stavebný kameň súčasného umenia a zároveň materiál pre umelecké dielo Petra Kalmusa, na čo odkazuje aj samotný názov (z tehál predsa vieme postaviť celý dom). Vedomosti a informácie obsiahnuté v týchto knihách nám zostávajú neprístupné, preto ich vnímame len ako predmety s určitou estetickou funkciou. Napriek tomu človek rozhľadený v dejinách umenia dokáže predpokladať, aké informácie by v nich našiel. Kalmus tu ironicky poukazuje na stav, kedy v umení často nejde o obsah, ale len o vonkajší efekt, a taktiež na podstatu umeleckých predmetov, ktoré nemajú väčšinou žiadnu praktickú funkciu.

Peter Kalmus sa narodil v roku 1953 v Piešťanoch, od deviatich rokov žije prevažne v Košiciach. Navštevoval Strednú priemyselnú školu dopravnú v Košiciach, v oblasti výtvarného umenia je autodidaktom. Počas normalizácie bol výraznou súčasťou neoficiálnej undergroundovej umeleckej scény. V novembri 1989 spoluzakladal Občianske fórum v Košiciach. V rokoch 1990-2012 bol členom Spolku C + S, od roku 1992 je členom spolku Združenie 1992. Zúčastnil sa na množstve kolektívnych výstav, medzinárodných výstavných sympózií a medzinárodných festivalov akčného umenia. [2]

Omar Mirza

Zdroje
[1] Gabriela Kisová: http://kisova.blog.sme.sk/c/254281/Peter-Kalmus-beatnik-slovenskej-vytvarnej-sceny.html (vyhľadané dňa 3.10.2012)
[2] Wikipedia: http://sk.wikipedia.org/wiki/Peter_Kalmus (vyhľadané dňa 3.10.2012)

Inv. č.: F-57
Autor: Peter Kalmus
Názov diela: Tehlový kváder I.

Rok vzniku: 2003
Technika: kombinovaná technika
Materiál: kombinovaný materiál
Rozmery: 21,5 x 45,5 x 18 cm
Značenie: zospodu striebornou fixkou „Tehlový kváder I.“