Obrázok diela
Vtáčia krajina

Hlavnými zdrojmi inšpirácie pre Ľudovíta Fullu boli slovenské ľudové umenie, detský výtvarný prejav, ikonopisná maľba, tradičná remeselná výroba (výšivky, perníky, maľba na skle), ale aj podnety z európskeho avantgardného maliarstva (Paul Klee, Vasilij Kandinskij alebo Marc Chagall). Námety čerpal z prostredia vidieckeho života jednoduchých ľudí a ich tradičného folklóru, no neuspokojoval sa s ich lyrizovaním či monumentalizovaním. Výsledkom bol originálny a autentický výtvarný jazyk, ktorý sa vyznačoval syntézou racionálnej kompozície, plošnosti a dekoratívnosti s intenzívnou a emocionálnou farebnosťou.

Ľudovít Fulla sa venoval maliarstvu, grafike, kresbe, scénografii a knižnej ilustrácii, najznámejšie sú jeho ilustrácie k slovenským rozprávkam, ktoré zozbieral Pavol Dobšinský.

Grafika Vtáčia krajina je igeloryt, pomerne málo využívaná technika rytia do igelitu. Autor tu jednoduchými linkami pripomínajúcimi perníkovú výzdobu zobrazil postavy ľudí, dedinské stavby (centrálna budova je pravdepodobne mlyn), košaté stromy s plodmi a rozmanitých vtákov. Vtáky sú zložené z rôznych geometrických tvarov, čo môže jednak pripomínať postupy kubizmu a koláže a taktiež odkazovať na mozaiky, resp. farebné vitráže známe najmä z výzdob sakrálnych stavieb. Fulla vtákom akoby vdýchol život tým, že ich ako jediné koloroval intenzívnou červenou, modrou, zelenou a žltou farbou. Najvýraznejšou je holubica v pravom hornom rohu, ktorá sa dokonca dostala aj do loga už neexistujúcich Slovenských aerolínií. Okrem toho je holubica tradičným symbolom slobody a mieru. Žena v ľavom dolnom rohu drží v ruke prázdnu klietku, ktorá tiež naznačuje slobodu a voľnosť, ktorej sa autor zastával nielen v umení, ale aj v každodennom živote.

Ľudovít Fulla, jeden z najvýznamnejších predstaviteľov výtvarného umenia 20. stor. na Slovensku, ktorého tvorba mala zásadný význam pre zrod slovenskej výtvarnej moderny, sa narodil v roku 1902 v Ružomberku a zomrel v roku 1980 v Bratislave. V rokoch 1922-1927 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe u prof. Hofbauera a prof. Kyselu. V rokoch 1929-1939 pôsobil ako profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, kde sa spriatelil s Mikulášom Galandom, s ktorým formuloval prvý manifest slovenského moderného maliarstva „Súkromné listy Fullu a Galandu“. V roku 1937 získal za obraz Pieseň a práca Grand Prix na svetovej výstave v Paríži. V rokoch 1949-1952 bol vedúcim oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na novozaloženej Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odkiaľ musel z politických dôvodov odísť. Od roku 1962 žil a tvoril v Ružomberku. V roku 1963 dostal titul národný umelec. V rokoch 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahlu časť svojho diela ako protihodnotu za postavenie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená roku 1969).

—Omar Mirza

Inv. č. G 29
Autor: Ľudovít Fulla
Názov diela: Vtáčia krajina

Rok vzniku: 1960
Technika: kolorovaný igeloryt
Materiál: papier
Rozmery: 35,7 × 47,6 cm
Značenie: pod odtlačkom nápis ceruzkou; vľavo dole: II. 9/10; vpravo dole: L. Fulla