Adolf Born — Okná
Adolf Born bol českým maliarom, kresliarom, ilustrátorom, animátorom, karikaturistom a príležitostným scénografom a kostýmovým výtvarníkom. Známym sa stal najmä vďaka svojej práci na výtvarnej podobe animovaného seriálu Mach a Šebestová.
Viac o dieleAlojz Klimo — Malé križovatky III.
Dielo Malé križovatky III. je maľba temperou menšieho formátu na papieri adjustovanom na sololite a patrí do najvýznamnejšej a najznámejšej Klimovej série Križovatiek, ktorá vznikala v rokoch 1966 až 1969…
Viac o dieleAlojz Rigele — Kardinal Pázmány
Alojz Rigele bol vyhľadávaným a váženým bratislavským sochárom. V prvých dekádach 20. storočia spoluvytváral tvár hlavného mesta Slovenska a dodnes je súčasťou jeho genia loci – jeho fasád, kostolov, fontán, parkov, pamätníkov a cintorínov…
Viac o dieleAndrás Cséfalvay — Light of the World
Vo virtuálnej galérii NG predstavujeme bližšie dielo Light of the World – Svetlo sveta (2016). Cséfalvay vytvoril príbeh o troch veľrybách – vorvaňovi, vráskavcovi, kosatke –, ktoré sa spolu/vedľa seba stretnú na kríži, každá jedná má ten svoj vlastný kríž, svoje ukrižovanie, svoju vlastné ťarchy, rany, bolesti…
Viac o dieleAnetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová — Čútora & Rapkáč
Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová začali spolupracovať v roku 2000 ešte počas štúdia na VŠVU. V priebehu dvoch desaťročí sa tento tvorivý tandem stihol úspešne etablovať na domácej i zahraničnej scéne. Autorky sú vnímané ako výrazné predstaviteľky postfeminizmu a angažovaného umenia, ktorým nechýba zmysel pre provokáciu, nadhľad, humor, iróniu, ale aj sebairóniu…
Viac o dieleAnetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová — Dialectics of Subjection # 1 /Holiday Video/
Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová začali spolupracovať v roku 2000 ešte počas štúdia na VŠVU. V priebehu desaťročia sa tento tvorivý tandem stihol mimoriadne úspešne etablovať na domácej a zahraničnej scéne.
Viac o dieleAnton Jasusch — Náladová krajina
Anton Jasusch bol najvýznamnejším predstaviteľom košickej moderny a zároveň jedným z najdôležitejších osobností slovenského umenia prvej polovice 20. storočia. Vytvoril si svojský, originálny maliarsky program, ktorý staval na expresívno-secesnom prejave, abstrahovaniu tvarov, podmanivej hry s farbou a vyjadrovaniu sa k základným ontologickým otázkam…
Viac o dieleDielo mesiaca:
Ján Zelinka —
Hľadanie podstaty (jazvec)
Socha vyliateho „vnútra“ jazveca je hrdým zástupcom (post)humanizujúceho, ekologického, experimentálneho, na tradičných základoch postaveného prúdu sochárstva. Ján Zelinka je bez pochýb jedným z najzaujímavejších sochárov súčasnosti. V jeho práci je citeľné prepojenie materiálu s prírodou a formy…
Viac o dieleBohdan Hostiňák — Krok do prázdna
Olejomaľba Krok do prázdna patrí do tej časti autorovej tvorby, v ktorej spája tému krajiny rozvíjanú od neskorých 90. rokov s motívom zvierat, živočíchov a drobného hmyzu, ktorý bol v autorovej tvorbe prítomný už začiatkom 90. rokov, kedy vstupoval na umeleckú scénu…
Viac o dieleDaniel Fischer — Maľba v krajine No. 15 a Maľba v krajine No. 17/11
Daniel Fischer patrí medzi kľúčové osobnosti slovenského maliarstva druhej polovice 20. storočia. Od svojho nástupu na výtvarnú scénu v polovici 70. rokov si – formovaný prostredím tzv. neoficiálneho umenia – vytvoril osobitý autorský program…
Viac o dieleEdita Ambrušová — Jeden deň pri Atlantiku II.
Grafický list s názvom Jedeň deň pri Atlantiku II. patrí k dielam komornejšieho žánrového charakteru slovenskej maliarky a ilustrátorky Edity Ambrušovej. V čierno-bielom svete litografie autorka až surrealisticky vizualizuje zážitok…
Viac o dieleEdita Spannerová — Odraz svetla & Rozlet & Snenie
V depozitároch maľby Nitrianskej galérie sa nachádza spolu 16 diel slovenskej maliarky Edity Spannerovej. Vo virtuálnej galérii predstavujeme tri z nich…
Viac o dieleEduard Antal — Kompozícia IV. a V.
Eduard Antal bol významným predstaviteľom slovenskej geometrickej abstrakcie. Venoval sa maľbe, voľnej i úžitkovej grafike a monumentálno-dekoratívnym prvkom v architektúre.
Viac o dieleEmőke Vargová — Autoportrét
Emőke Vargová sa venuje maľbe, tvorbe objektov a inštalácií. Využíva netradičné materiály ako vosk a parafín, hračkárske plastové figúrky, rôzne nájdené predmety, používa textil, drevo, papier, alebo plastové transparentné materiály. Jej tvorba sa vyznačuje jemnou a nevtieravou ženskosťou, témy čerpá z bežného a osobného života.
Viac o dieleErik Binder — Woodoo Čičmany
Obraz Woodoo Čičmany v zbierke Nitrianskej galérie patrí do voľnej série obrazov s rovnakým názvom. Sú to maľby sprejom na plátno, pričom Erik Binder je jedným z mála autorov na Slovensku, ktorí sa venujú tejto technike, vychádzajúcej z graffiti a street art-u…
Viac o dieleErnest Špitz — Speváčka
Maľba zo zbierky Nitrianskej galérie patrí do voľnej série diel zobrazujúcich koncerty vážnej hudby alebo hudobníkov hrajúcich na klasických nástrojoch.
Viac o dieleEugen Nevan — Sediaca „V španielskom kostýme“
Dielo zo zbierky Nitrianskej galérie s názvom Sediaca „V španielskom kostýme“ z roku 1960 patrí do neskorej fázy tvorby Eugena Nevana. Maľba zobrazuje ženu v kostýme pózujúcu na pohovke…
Viac o dieleFrantišek Hübel — Bašta civilizácie
Umenie a jeho dejiny vedia byť niekedy nespravodlivo zábudlivé, nevšímavé. Platí to aj v prípade osoby maliara, grafika, ilustrátora Františka Hübela…
Viac o dieleGejza Angyal — Námestie v Kremnici
Gejza Angyal vo svojich maľbách pracoval so svetlom v luministickom duchu, ktorý bol v kontexte nášho geografického priestoru príznačný pre nagybánsku kolóniu, či velikánov, ako Miháli Munkácsy, István Réti a iní. V jeho tvorbe je i poznanie francúzskeho umenia konca 19.storočia.
Viac o dieleIgor Benca — Pátrači v krajine nezvestných VI.
Grafik a maliar Igor Benca vytvoril súbor grafických listov ako súčasť reprezentatívnej bibliofílie, ktorú Nitrianska štátna galéria vydala pod názvom Pátrači v krajine nezvestných ešte v roku 1995.
Viac o dieleIgor Kalný — Bez názvu
Séria Bez názvu patrí do cyklu zaujímavo štrukturovaných geometrických tušových kresieb, ktoré začal Igor Kalný realizovať v roku 1984. Základnú osnovu prác tvoria narysované horizontály a vertikály, ktoré vytvárajú pravidelné línie…
Viac o dieleImrich Weiner-Kráľ — Jún
(z cyklu Drevo)
Imrich Weiner-Kráľ je považovaný za najvýznamnejšieho predstaviteľa slovenskej verzie surrealizmu, tzv. nadrealizmu, vo výtvarnom umení. Zovšeobecňujúce spájanie jeho tvorby so surrealizmom je však viacerými teoretikmi umenia vnímané problematicky…
Viac o dieleIvan Csudai — Zviera
Ivan Csudai patrí do generácie neoexpresionistických, „nových divokých“ maliarov slovenskej postmoderny, ktorí na scénu nastúpili v druhej polovici 80. rokov 20. storočia. Pre Csudaia a jeho generačných kolegov bola príznačná spontánnosť prejavu a živelnosť maliarskeho gesta…
Viac o dieleJan Hála — S obedom
Jan Hála bol český maliar, kresliar, ilustrátor a dokumentarista folklóru žijúci väčšinu života na Slovensku. Jeho diela sú stálicami slovenských (i českých) aukcií – z predstaviteľov slovenskej moderny popri Benkovi a Fullovi dosahujú najvyššie ceny. Hála bol okrem voľnej tvorby autorom množstva ilustrácií…
Viac o dieleJán Kekeli — Bez názvu
Ján Kekeli je fotograf, pracujúci na rozmedzí medzi princípmi dokumentárnej a výtvarnej fotografie. Vo svojej tvorbe sa zameriava na krajinu (projekty Obrazy krajiny, Hovoriaci kameň, Vizuálne premeny), no v poslednom období pracuje stále viac s formami zátišia…
Viac o dieleJanko Alexy — Žena z Kozároviec
Janko Alexy bol maliar, spisovateľ, publicista a organizátor kultúrneho života. Patrí k zakladateľským osobnostiam slovenskej výtvarnej moderny. Bol kultúrne a spoločensky mimoriadne činorodý, po druhej svetovej vojne sa napríklad výrazne zaslúžil o záchranu a obnovu Bratislavského hradu.
Viac o dieleJarmila Mitríková a Dávid Demjanovič — Evakuácia slovenských elít
Ženičky a ujček odetí v krojoch stoja niekde na poli za dedinou učupenou pod majestátnymi slovenskými končiarmi a prizerajú sa štartu kozmického korábu (zlepenca z rôznych raketových modulov), vedľa ktorého je spokojne zaparkované žlté Lamborghini.
Viac o dieleJaroslav Augusta — Napájanie koní
Drobná maľba na papieri zobrazuje dvoch mužov v krojoch (bačov či gazdov) pri konskom napájadle. Jeden sedliak sa opiera o palicu, ktorá môže byť pokojne ľudovým hudobným nástrojom (píšťala, fujara, trembita). Druhý, pôsobiaci staršie, sa opiera o menšiu palicu (čakan) a pofajčieva fajku. Za nimi je skupinka piatich hnedých koňov. Celá maľba pôsobí idylicky.
Viac o dieleJaroslav Košš — Junk DNA / Jalová DNA A+B
Dvojica diel Junk DNA / Jalová DNA, A a Junk DNA / Jalová DNA, B pozostáva z rozmerných plechov s vybrúseným rastrom a výrezmi, v ktorých sa nachádzajú naakumulované dosky s plošnými spojmi a ďalšie súčiastky z elektronických zariadení. Tvary výrezov symbolicky pripomínajú ženské (variant A) a mužské (variant B) pohlavie…
Viac o dieleJozef Jankovič — Hlava VIII.
Hlava VIII. pochádza zo známeho cyklu reliéfov, ktoré autor vytvoril v rozpätí rokov 1986 – 1997 technikou maľovania farebnou epoxidovou pastou do negatívnej formy a prezentoval pod strešným názvom Hlavy. V tomto cykle sa tak ako v celej Jankovičovej tvorbe prejavuje trvalý záujem o ľudskú postavu, ktorú však neprezentuje v celistvosti, ale rozkladá na fragmenty, s častým motívom rúk a nôh…
Viac o diele