V zbierkach Nitrianskej galérie máme od Ladislava Majerského štyri diela – Knieža Pribina, 1933; Utrpenie (Robotnícka rodina), 1932; Utrpenie, 1932; Posmrtná maska Maximiliána Schurmanna, 1960)Posledný zmienený zbierkový predmet nie je výtvarným dielom v pravom zmysle slova. Ide o sadrový odliatok tváre zomretého umelca Maximiliána Schurmanna. Tento predmet kultúrnej a pamäťovej hodnoty je doplnením veľkosti diela Maximiliána Schurmanna, ktorého najväčšiu kolekciu artefaktov z jeho pozostalosti (viac ako 300) spravuje práve Nitrianska galéria. Maximilián Schurmann je pochovaný na cintoríne v Slávičom údolí v Bratislave. Zomrel 24. marca 1960 v Bratislave. (Podrobnejšie informácie o M. Schurmannovi sú dostupné na tomto odkaze.)
Posmrtné masky sa zhotovovali po smrti človeka a v našom kultúrnom prostredí slúžili často ako predloha/model na vytvorenie možného ďalšieho portrétneho sochárskeho zobrazenia zosnulého. V minulosti sa používali busty z posmrtných masiek aj ako súčasť pamätníkov, a tak často nahradzovali fotografiu – ale boli aj zaujímavou zberateľskou kuriozitou. Materiál, z ktorého umelci masky vytvárali bol rôzny (hlina, vosk, sadra). Pri odlievaní posmrtnej masky je mimoriadne dôležitý čas, pretože mŕtve telo veľmi rýchlo mení svoju pružnosť i formu (deformuje a rozkladá sa), netreba opomenúť ani fakt, že nie každé mŕtve telo je vhodné na odlievanie posmrtnej masky (choroby, pridlhé uskladnenie v chladiacom boxe atď.).
V súčasnej (aj pohrebnej) kultúre sa snažíme vytesniť smrť z našich životov, a tak môžeme nazerať na posmrtnú masku ako na akt morbídnosti. Tento fenomén je však prítomný naprieč celou históriou ľudstva vo všetkých rozmanitých kultúrach, v ktorých môžeme pozorovať spoločný znak fenoménu – išlo o zachovanie vizuálnej pamäti i prejavenie úcty mŕtvemu v prítomnosti. V 20. storočí sa posmrtné masky odlievali najmä známym osobnostiam.
Ladislav Majerský (11. marec 1900, Hliník nad Hronom – 22. marec 1965, Bratislava) pôsobil ako sochár, medailér i pedagóg.
Študoval na gymnáziu (1911 – 1915) v Banskej Bystrici, pokračoval v učiteľskom ústave v Turčianskych Tepliciach (1915 – 1918), neskôr absolvoval učiteľský kurz kreslenia v Bratislave (1920). Od učiteľského vzdelania postupne prešiel k vzdelaniu umeleckému. V Prahe študoval na AVU (1922 – 1926) pod vedením profesorov J. Mařatku a O. Španiela. Od roku 1927 pôsobil ako profesor kreslenia a modelovania na Vyššej štátnej priemyselnej škole v Bratislave. Podnikol niekoľko zahraničných študijných pobytov do Rakúsko, Poľska, Talianska alebo na Balkán (1930 – 1937).
Od počiatočných civilistických prejavov (dozvuky pražského prostredia) Majerský postupne prešiel k naturalizujúcemu realizmu. Veľa sa venoval figurálnym kompozíciám pracujúceho ľudu, ale aj samostatným figúram (predstavitelia verejného života). Majerský patril aj k predstaviteľom a zakladateľom medailérskeho prejavu, v ktorom sa snažil hľadať možnú experimentálnu polohu. Usiloval sa o jednotu písmovej a reliéfnej časti. Navrhol napríklad medailu Bratislavskej burzy (1927), plaketu pre celoštátnu výstavu poštových známok (1937) či desaťkorunovú mincu (1944). Významné sú jeho realizácie pamätníkov (Pomník slobody v Ružomberku, 1929; Pomník padlým v prvej svetovej vojne v Malackách, 1929). Sochárstvo v 20. a 30. rokoch 20. storočia bolo v službách národnej idey. Aj preto sa slovenské sochárstvo začalo prednostne rozvíjať ako umelecká disciplína s vopred predpísaným účelom: nestihlo sa stať niečím iným ako podobizňou, pomníkom, medailou, prípadne tradične pochopeným žánrom.1
Majerský sa zúčastňoval na celoštátnych výstavách. Viaceré jeho diela sa nachádzajú v slovenských múzeách a galériách.
— Ľudmila Kasaj Poláčková
Zdroje
1 RUSINOVÁ, Zora a kolektív: Dejiny slovenského výtvarného umenia – 20. storočie. Bratislava: Slovenská národná galéria, 2000.
www.skolske.sk/clanok/52722/pred-120-rokmi-sa-narodil-sochar-a-medailer-ladislav-majersky
www.pohrebnictvo.sk/slavne-pohrby/
www.webumenia.sk
Inv. č.: P 466
Autor: Ladislav Majerský
Názov diela: Posmrtná maska Maximiliána Schurmanna
Rok vzniku: 1960
Technika: odlievanie
Materiál: sadra
Rozmery: 35 × 26,5 × 20,5 cm
Značenie: neznačené
Nákup akvizície podporil Nitriansky samosprávny kraj.