Obrázok diela
Žatva

Ferdinand Katona, vlastným menom Nathan Kleinberger, žil na prelome 19. a 20. storočia. Vo svojom umeleckom programe sa venoval predovšetkým krajinomaľbe, špeciálne sa zameriaval na motív tatranskej krajiny. V súčasnosti evidujeme okolo šesťtisíc malieb s týmto motívom v zbierkach rôznych slovenských galérií. Výber motívu súvisí s tým, že sa narodil na severovýchode Slovenska v Spišskej Starej Vsi, detstvo a mladosť prežil v Kežmarku, ktorý je od Vysokých Tatier vzdialený približne 20 km. Katonov maliarsky talent objavil Ladislav Mednyánszky, u ktorého študoval v rokoch 1880 – 1884. Práve z tohto obdobia pochádza viacero malieb a kresieb rodinného sídla Mednyánszkych v Strážkach, dokonca je zachovaný obraz Mednyánszkeho pri práci v plenéri, alebo portrét jeho netere Margity Czóbelovej. Hoci neskôr študoval na akadémii v Budapešti (1884 – 1890), silný a výrazný vplyv na jeho tvorbu mal jednoznačne i naďalej Mednyánszky. Prejavovalo sa to v niekoľkých typických znakoch jeho maľby, najmä na obrazoch menších komornejších rozmerov, v zachytení ich atmosféry a nálady – rôzne ročné obdobia (Jar v TatráchKrajina v zime), či dokonca etapy dňa (Krajina pred večeromSúmrakTatry v noci). Súčasne ich charakterizuje istá ponurosť a melanchólia. Neskôr, počas štúdia v Paríži (1890 – 1894), umelca ovplyvnil impresionizmus. V roku 1891 dokonca navštívil Barbizon, známu dedinku vo Francúzsku, kde maľoval, nadväzujúc na tradíciu Barbizonskej školy, ktorá sa priklonila k romantickému realizmu, uprednostňujúc maľbu v reálnej prírode – v plenéri – ako kontrast k ateliérovému maľovaniu. 

Katonov drobný olej Žatva (1920 – 1930) pochádza z neskorého obdobia autorovej tvorby, z posledných rokov jeho života (zomrel v roku 1932). Dielo sa vymyká z autorovho charakteristického umeleckého programu. Motív poľnohospodárskej práce zachytený v maľbe je vzhľadom na kontext autorovej tvorby netypický, rovnako ako vložená drobná figurálna kompozícia. Jeho krajiny sú zväčša zobrazované bez prítomnosti ľudí. Na druhej strane, výjav je zasadený do typického horského prostredia. Autorov rukopis je uvoľnený, skôr dramatický s výraznými a sýtymi odtieňmi žltej, zelenej a modrej farby. V zbierkach Východoslovenskej galérie v Košiciach existuje obraz s podobnou tematikou Pri žatve (1910 – 1920), ide však o úplne odlišný koncept, o zobrazenie rovinatej krajiny so štyrmi postavami.

Dielo Žatva bolo do zbierky Nitrianskej galérie získané v roku 1969 prevodom z Okresného národného výboru.

Ferdinand Katona (Nándor Katona), vlastným menom Nathan Kleinberger, sa narodil v roku 1864 v Spišskej Starej Vsi, detstvo a mladosť strávil v Kežmarku. Zomrel v roku 1932 v Budapešti. Pochádzal z chudobnej židovskej rodiny, jeho maliarsky talent sa prejavil už v detstve. V rokoch 1880 – 1884 študoval u Ladislava Mednyánszkeho v Strážkach, kam sa neskôr vrátil (1894 – 1896). Akadémiu (Uhorská kráľovská škola modelového kreslenia a vzdelávania) v Budapešti absolvoval v rokoch 1884 – 1890. Po získaní štipendia odišiel do Paríža, kde študoval na Académie Julian (1890 – 1894), neskôr maľoval v Barbizone. Po roku 1900 získal štipendium na cesty do Spojeného kráľovstva, Belgicka a Holandska. Po návrate maľoval najmä pri Balatone a v Szolnoku. Od roku 1899 žil až do svojej smrti v Budapešti, ale pravidelne sa vracal na Spiš a do Vysokých Tatier, ktoré sa stali jednou z dominantných tém jeho obrazov. V roku 2013 vznikla v Spišskej Starej Vsi Galéria Ferdinanda Katonu, ktorá je vysunutou expozíciou Tatranskej galérie v Poprade.

—Barbora Kurek Geržová

Literatúra

Ondrušeková, A., Jaššáková, K.: Ferdinand Katona 1864 – 1932, Tatranská galéria Poprad, 2004. 

Inv. č.: O 269
Autor: Ferdinand Katona
Názov diela: Žatva

Rok vzniku: 1920 – 1930
Technika: olej
Materiál: plátno
Rozmery: 37 × 47 cm
Značenie: neznačené