Obrázok diela
F 75/1
Obrázok diela
F 75/2
Obrázok diela
F 75/3
Obrázok diela
F 75/4
Obrázok diela
F 75/5

Cyklus Mimo tela vznikol ako súčasť autorskej výstavy Autofikcia v Cik Cak centre v Bratislave v roku 2001. V cykle piatich digitálnych tlačí, ktoré nadväzujú na staršiu sériu prác Meditácie je zobrazené vlastné umelcovo telo. Autor ho však neukazuje ako celok, ale len v podobe fragmentov rúk a nôh zachytených v rôznych existenciálne pôsobiacich kompozíciách. Neprítomnosť hlavy a tváre by sme mohli čítať ako príspevok k novej konštrukcii postmoderného fragmentovaného autoportrétu, kde chýbajú tie znaky (predovšetkým tvár), ktoré boli nevyhnutným predpokladom k tomu, aby sme nejaké dielo mohli zaradiť do tohto žánru. Inštalácia, ktorá je variabilná, bola pôvodne prezentovaná tak, že jej druhú časť tvoril roztvorený kufor s projekciou autorovej virtuálnej hlavy. Mimo telapatrí k tým cyklom, kde autor rieši tému vlastnej identity, ktorá hrá v jeho umeleckom programe kľúčovú úlohu. Od roku 2000 ju niekoľkokrát prezentoval pod názvom Autofikcie. Ako sám hovorí, ide mu „o hľadanie odpovedí na otázky spojené so skúmaním vlastnej identity, ktorá je neustále atakovaná spoločenskými požiadavkami, informačným šumom a podsúvanými pseudoautoritami. Túto tému riešim priebežne a zdá sa, že pochopiť samého seba je asi to najťažšie umenie a to nielen pre umelca.“ 1

Miroslav Nicz patrí k dôležitým predstaviteľom generácie umelcov, ktorá vstúpila na výtvarnú scénu začiatkom 90. rokov 20. storočia poznačená vplyvom konceptuálneho umenia s ťažiskom záujmu o nové médiá. Napriek tomu, že študoval maľbu, veľmi skoro po roku 1989 sa vyprofiloval ako konceptuálny multimediálny umelec. Jeho tvorba sa pohybuje v rozpätí od inštalácie, cez akciu a performanciu až k videu a novým médiám. Pracuje s verejným priestorom, mapuje sociálne témy, otázky súvisiace s individuálnou i kolektívnou pamäťou, vlastnou identitou, pričom hľadá nové možnosti vizuálnej komunikácie.

Miroslav Nicz sa narodil 29. marca 1963 v Stropkove. V rokoch 1982 – 1988 absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, odbor komorná maľby u prof. Jána Bergera. V roku 1989 sa stal spoluzakladateľom Združenia N´89 v Nitre. V rokoch 1994 – 2005 založil a viedol prvý ateliér Intermediálnej tvorby na Slovensku, na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. Na docenta habilitoval v roku 1998 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V rokoch 2001 – 2003 externe spolupracoval s Katedrou výtvarnej výchovy, Pedagogickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave, kde pôsobil ako vedúci ateliéru Intermediálnej tvorby. Od roku 2002 je vedúcim katedry Intermédií a digitálnych médií na Fakulte výtvarných umení na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde vedie ateliér Intermédií. V roku 2005 získal Cenu výtvarnej kritiky v rámci trienále výstavy Súčasná slovenská grafika v Štátnej galérii v Banskej Bystrici.

— Barbora Geržová

Poznámky

1 Geržová, Barbora: INTER-VIEW 2, katalóg výstavy, Nitrianska galéria, Nitra 2011, s. 64.

Literatúra

Kapsová, Eva – Vrbanová, Alena – Sikorová-Putišová, Mira – Stachová, Lucia: Miroslav Nicz – V priamom prenose. Koloman Kertész Bagala, MMIX.

Inv. č.: F 75/1, F 75/2, F 75/3, F 75/4, F 75/5
Autor: Miroslav Nicz
Názov diela: Mimo tela

Rok vzniku: 2001
Technika: digitálna tlač
Materiál: papier na dibonde
Rozmery: 133 × 90 cm