Obrázok diela
Portrét Vratislava Effenbergera

Figurálna tvorba Karola Barona predstavuje osobitý príspevok v rámci rozvíjania neosurrealistickej tradície, ktorú obohacuje o špecifické prvky čierneho humoru, absurdných tvarových metamorfóz a drastickej grotesky. Je nielen komplexnou výpoveďou o individuálnych pocitoch jedinca, ale i špecifickým zrkadlom doby.

Baron, ktorý mal záľubu v recesii, humore, sarkazme, mystike a poézii surrealizmu, vo svojich dielach najčastejšie zobrazoval rôznych pestrofarebných tvorov a mutantov, v ktorých sa prelínali ľudské postavy s rastlinnými prvkami a fantastickými bytosťami.

Tak ako sa surrealisti vo svojej tvorbe snažili o prehlbovanie skutočnosti pomocou skúmania iných možností jej zobrazenia (sny, vnútorné vnímanie, podvedomie a bezprostredný záznam myšlienok), išlo Karolovi Baronovi tiež o podobný slobodný a individuálny prístup k skutočnosti, avšak vo svojej tvorbe presahoval tradičný surrealizmus.

Vratislav Effenberger, český literárny teoretik, bol v 60. rokoch 20. storočia vedúcou osobnosťou československej surrealistickej skupiny, a to nielen po teoretickej, ale aj po organizačnej stránke, do roku 1968 publikoval vo viacerých periodikách a napísal aj rozsiahlu štúdiu o tvorbe Karola Barona.

Portrét Vratislava Effenbergera je vlastne jeho karikatúrou. Na tomto obraze na nás vyplazuje jazyk tvár, ktorá akoby bola porastená trávou a inými bylinami, z nosa jej trčí strom, na hlave rastie pyramída a spoza hrubých okuliarov na nás žmurkajú malé očká v tvare srdiečok. Autor tu v duchu svojich obľúbených mutantov hravo, s humorom a zveličením zobrazil charakterové vlastnosti portrétovaného.

Karol Baron sa narodil v roku 1939 v Levoči, v roku 2004 tragicky zomrel v Paríži. V rokoch 1963–1969 študoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. P. Matejka a prof. D. Milly). Od roku 1970 bol členom legendárnej Československej surrealistickej skupiny, kam patril zo Slovenska spolu s Albertom Marenčinom a Jurajom Mojžišom. Skupina spájajúca podobne tvoriacich umelcov však kvôli zákazom bývalého režimu fungovala tajne. Od roku 1995 pedagogicky pôsobil na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy na Pedagogickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.

— Omar Mirza

Inv. č.: O–1991
Autor: Karol Baron
Názov diela: Portrét Vratislava Effenbergera

Rok vzniku: 1981
Technika: kombinovaná technika
Materiál: sololit
Rozmery: 59,5 × 50 cm
Značenie: vľavo dole: Barón; vpravo v strede: B. Hodruša; v strede dole: IMAGINÁRNY PORTRÉT V. F